کد خبر: 650807
تاریخ انتشار :

لاهوتی: دولت اقتصاد را در بلاتکلیفی نگه‌داشته

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر وضعیت بلاتکلیفی در برجام و ارز ترجیحی ادامه پیدا کند قطعا همچنان آثارشان را بر افزایش قیمت ها خواهیم دید.

لاهوتی: دولت اقتصاد را در بلاتکلیفی نگه‌داشته
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فردا نوشت: وضعیت گرانی‌ها به حدی رسیده که حتی حامیان دولت نیز لب به انتقاد گشودند و خواستار نگاه واقعی دولت به مسئله مهار قیمت هستند.

مهرداد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی ناتوانی دولت در مهار گرانی گفت: واقعیت ها را نباید نادیده گرفت. معادلات اقتصادی ایران به معادلات سیاسی گره خورده است. هرچه دولت سریعتر بتواند چالش‌های سیاسی خود را در عرصه بین الملل جمع کند، زودتر می تواند به راه حل هایی برای مشکلات اقتصادی دست یابد.

وی افزود: تورم در دولت نخست آقای روحانی متأثر از برجام تک رقمی شد اما وقتی مشکلات سیاسی به واسطه خروج آمریکا از برجام دوباره نمود پیدا کردند، دیدیم چه اتفاقی در حوزه اقتصادی افتاد. شاهد دیگر هم مقایسه اوضاع اقتصادی کشور در 6 سال نخست دولت آقای احمدی نژاد با دو سال آخر آن دولت بود که وقتی فشار تحریم ها شدت پیدا کرد امواج تورمی رو به تزاید گذاشتند.

این فعال سیاسی اعتدالگر با بیان اینکه اقتصاد مولفه هایی دارد که مانند حلقه های زنجیر به هم پیوسته اند،اظهار کرد: امروز مواد اولیه و بسیاری تجهیزات و ماشین آلات کارخانجات از خارج وارد می شوند بنابراین نمی توان گفت «ما کاری به نرخ ارز و دلار نداریم» بنابراین وابستگی به بازار جهانی بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: مشخص نبودن وضعیت برجام از جمله عوامل افزایش قیمت هاست. یک روز از نزدیک بودن توافق سخن می گویند و روز دیگر به گره خوردگی مذاکرات اشاره می کنند. اگر از روز اول می گفتند مذاکرات به نتیجه نمی رسد، تکلیف روشن می شد و اقتصاد کشور خودش را براساس وضعیت عدم احیای برجام تطبیق می داد اما هم اکنون اقتصاد در یک بلاتکلیفی به سر می برد.

وی افزود: اشتباه دیگر آن بود که دولت بلاتکلیفی را در موضوع ارز 4200 پدید آورد. دولت گذشته اقلام مشمول ارز ترجیحی را به تدریج می داد و در نهایت تعداد آنها به 5 قلم رسیده بود اما امروز وضعیت روشنی برای تخصیص این ارز وجود ندارد و یک بلاتکلیفی حاکم است، همین مسئله عامل مهمی درباره عدم کنترل قیمت ها به حساب می آید.

این نماینده ادوار مجلس بیان کرد: در جلسه ای وزیر اقتصاد گفت «قرار نیست خیلی راحت این ارز حذف شود بلکه حذف این ارز تدریجی و با جایگزین کردن روش های مناسب اتفاق می افتد.» اما آنچه در مقام عمل شاهد برخوردهای چندگانه با این موضوع هستیم. اگر این وضعیت بلاتکلیفی ادامه پیدا کند قطعا همچنان آثارش را بر افزایش قیمت ها خواهیم دید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها