کد خبر: 651029
تاریخ انتشار :

حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

تغییر بزرگ برای حقوق بازنشستگان | چراغ سبز دولت به افزایش حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان مطابق همان چیزی که گفته‌ایم مصوب شده و قرار است به دولت برود و نتیجه‌ی نهایی حاصل شود. ما همچنان پیگیر این موضوع و اجرایی شدنِ آن در حقوق مستمری‌بگیران برای ماه جاری هستیم.

تغییر بزرگ برای حقوق بازنشستگان | چراغ سبز دولت به افزایش حقوق بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در روز های پایانی سال، تصمیمات و جلسات زیادی برای افزایش حقوق بازنشستگان توسط دولت انجام شده بود.اما تمام این جلسات بی نتیجه ماند و تاکنون افزایش حقوق بازنشستگان کارگری مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان برای سال 1401، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. در ادامه به آخرین جزییات از افزایش حقوق بازنشستگان می پردازیم.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در مراسم گردهمایی تجلیل از زنان کارگر نمونه گفت: نگاه ما به زنان کارگر نگاه فمینیستی نیست. ما معتقد هستیم که چیزی تحت عنوان زن و مرد در حوزه‌ی کارگری وجود ندارد، بلکه ما قائل به حقوق و سهم برابر هم در کار و هم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و…هستیم. به علاوه معتقدیم باید امتیازاتی منحصر برای زنان کارگر در نظر گرفت. تمام مواردی که بیان کردم سرفصل‌های کاری تشکیلات ما بوده است. 

صادقی افزود: زنان هم متعهدانه‌تر کار می‌کنند و هم مطالبه‌گرتر از مردان هستند و اگر به دنبال چیزی باشند، بسیار مصر در آن مسیر قدم برمی‌دارند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: زنان کارگر اکتسابگر و به دنبال کسب حقوق خود هستند و این یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های زنان ما است. حضور آن‌ها در اجتماعات و فراخوان‌ها بسیار موثر است اما انتظار بیشتری از آن‌ها برای شرکت در فراخوان‌هایمان داریم. 

وی با اشاره به موضوعات پیش آمده در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان گفت: شورایعالی کار حداقل دستمزدِ کارگران را ۵۷درصد و سایر سطوح را ۳۸درصد تعیین کرده است. طبق ماده ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی مصوبات شورایعالی کار در مورد دستمزد کارگران باید برای بازنشستگان نیز اجرایی شود. 

صادقی گفت: در جلساتی که برای تعیین حقوق بازنشستگان برگزار می‌شد، احساس کردیم تمایلاتی برای وصل کردنِ واگن مزد بازنشستگان به لوکوموتیو دولت وجود دارد. به همین دلیل در اولین واکنش خود بر اجرای مر قانون یعنی همان مصوبه‌ی شورایعالی کار تاکید داشتیم. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: وقتی آقای میرکاظمی بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس تحویل دادند متوجه شدیم که در حوزه تامین اجتماعی ردیف متغیر و ثابت هر دو با هم حذف شده است. به همین دلیل مقابل مجلس اعتراض کردیم و این تحرکات باعث شد هر دو ردیف را به بودجه برگردانند. این اعتراضات باعث شد ۹۰هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی تخصیص داده شود. 

صادقی گفت: تمایلاتی برای ده درصد بستنِ حقوق بازنشستگان همچون سایر صندوق‌ها وجود داشت که این خلاف قانون و خلاف رویه‌ی سالهای قبل است. به جز سال ۹۶ حقوق بازنشستگان همواره مطابق مصوبه شورایعالی کار تعیین شده و این باید استمرار داشته باشد. 

وی ادامه داد: در دومین جلسه‌ای که برای حقوق بازنشستگان برگزار شد، با شدتِ بیشتری در مورد حقوق بازنشستگان صحبت شد. در آن جلسه مطرح کردیم که اگر رئیس سازمان تامین اجتماعی نماینده‌ی دولت است و نه نماینده‌ی سازمان برنامه و بودجه، بنابراین هم حقوق بازنشستگان را مطابق قانون و مصوبه‌ی شورایعالی کار افزایش دهد و هم ۲۵درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی را به حقوق همه‌ی بازنشستگان، چه حداقل‌بگیر و چه سایر سطوح، اضافه کند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: ما صراحتا گفتیم که اگر تا قبل از ۱۱ اردیبهشت تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان آنطور که قانون می‌گوید مشخص نشود و همچنین باقیمانده متناسب‌سازی پرداخت نشود، در روز ۱۱ اردیبهشت دست به اجتماع خواهیم زد که خوشبختانه این صحبت‌ها و تلاش‌هایمان به نتیجه رسید. 

صادقی گفت: حقوق بازنشستگان مطابق همان چیزی که گفته‌ایم مصوب شده و قرار است به دولت برود و نتیجه‌ی نهایی حاصل شود. ما همچنان پیگیر این موضوع و اجرایی شدنِ آن در حقوق مستمری‌بگیران برای ماه جاری هستیم.

حقوق بازنشستگان

بازنشستگان کارگری در انتظار افزایش مستمری‌ها هستند و این انتظار طولانی، آن‌ها را نگران کرده است. حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه می‌گوید: در حال پیگیری مساله هستیم؛ حسب تعهدی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی داده، باید در اردیبهشت احکام جدید بازنشستگان صادر و افزایش حقوق اعمال شود. امروز ششم اردیبهشت هست اما متاسفانه دود سفیدی از دودکش دفتر مدیرعامل مشاهده نمی‌کنیم که بتوانیم امیدوار باشیم.

وی با بیان اینکه «این تاخیر نگرانی بسیار به وجود آورده» ادامه می‌دهد: سوال ما این است که چرا سازمان تعلل می‌کند و احکام جدید صادر نمی‌شود؛ مدیرعامل اسبق سازمان در دو سال مدیریت خود، یک روال عرفی درست را بنیان گذاشت که در همان ماه فروردین افزایش حقوق صورت می‌گرفت و احکام جدید صادر می‌شد. امسال این روند برخورد با موضوع افزایش حقوق بازنشستگان، عرف درست سابق را به هم می‌ریزد و همه چیز را برمی‌گرداند به قبل آن، به زمانی که ماه‌ها طول می‌کشید تا احکام سال جدید صادر شود و بازنشستگان تکلیف‌شان را بدانند.

صادقی تاکید می‌کند: مدیرعامل سازمان قول داده در اردیبهشت افزایش اعمال شده و متناسب‌سازی اجرا می‌شود؛ بنابراین باید به سرعت احکام را براساس بودجه ۱۴۰۱ تامین اجتماعی که متعهد به اجرای افزایش حقوق و متناسب‌سازی است، صادر کنند و بیش از این تکلیف قانون را معطل نگذارند.

در هفته‌های اخیر، نگرانی بازنشستگان کارگری بالا گرفته است؛ صادقی دلایل این نگرانی را برمی‌شمارد: نگران هستیم تامین اجتماعی نگاه توام با ترس به دولت داشته باشد و دولت تحکم کند و از سازمان بخواهد که سیاست‌های فرمایشی را دنبال کند؛ این در حالیست که ما در تامین اجتماعی قانون مجزا داریم و دولت تامین کننده منابع تامین اجتماعی نیست؛ اینکه خودمان را به دولت قلاب کنیم اشتباه است؛ اگر سازمان منویات دولت و سازمان برنامه و بودجه را دنبال کند، کار غیرقانونی صورت داده و به بیراهه رفته است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه «تا روز کارگر تکلیف را مشخص کنند» می‌افزاید: اینکه یک نگاه به جلو و یک نگاه به عقب داشته باشند مدیریت اشتباه است و نوعی فرار از زیر بار تعهد محسوب می‌شود. ما از مدیرعامل سازمان، هیات مدیره و هیات امنای آن و شخص وزیر کار درخواست داریم هرچه سریع‌تر تا پایان هفته جاری، تکلیف این موضوع را مشخص کنند؛ وگرنه روز جهانی کارگر، بازنشستگان نسبت به مشخص نشدن تکلیف خود اعتراض خواهند کرد؛ لااقل در زمینه موضوع شفاف‌سازی کنند؛ مدیرعامل بیاید و در یک مصاحبه صریح و شفاف بگوید که افزایش حقوق براساس مصوبات شورایعالی کار و متناسب‌سازی براساس بودجه مصوب سازمان اجرا خواهد شد. خواسته‌ی ما براساس قانون است و اگر قانون اجرا شود، دیگر زمینه‌ای برای نارضایتی به وجود نمی‌آید. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها