کد خبر: 651116
تاریخ انتشار :

ترجمه از ان بی سی

پرونده 6 ژانویه ترامپ را رها نمی کند

نزدیک به 800 نفر در ماجرای حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانیه 2021 توسط FBI شناسایی شده اند که هنوز صدها نفر آنها دستگیر نشده و تحت تعقیب هستند.

پرونده  6 ژانویه ترامپ را رها نمی کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه بین الملل و سیاست خارجی نامه نیوز: یکی از حامیان دونالد  ترامپ  رئیس جمهور سابق آمریکا که در حادثه ششم ژانویه به ساختمان کنگره حمله ور و آن را به اشغال خود و همراهانش در اورده بود، از سوی هیات منصفه دادگاه فدرال مجرم شناخته شد. او اعتراف کرد که علاوه بر حمله به کنگره،در جریان این ناآرامی برخی وسایل و حتی یک بطری مشروب الکلی را نیز از محل حادثه ( کنگره) دزدیده است! نام این فرد  داستین تامپسون" می باشد! او 38 ساله و اهل ایالت اوهایو است. ایالت اوهایو، یکی از ایالات کلیدی در امریکا محسوب می شود که در ساختار رای گیری الکترال نیز نقش مهمی در تعیین نتیجه نهایی و مشخص شدن شخص پیروز بر عهده دارد. در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، ترامپ توانست آرای الکترال ایالت اوهایو را به سبد رای خود واریز کند اما به دلیل شکست در برخی ایالات دیگر مانند پنسیلوانیا، میشیگان، ویسیکانسین و جورجیا و آریزونا، در نهایت از رقیب خود جوبایدن شکست خورد.

تامپسون در جریان محاکمه خود اعتراف کرده است که در ماجرای حمله ششم ژانویه به کنگره، تحت تاثیرترامپ قرار گرفته و در جریان آن حادثه، به دنبال محقق ساختن پیروزی ترامپ و بازگشت احترام عمومی به رئیس جمهور سابق آمریکا بوده است! تامپسون صراحتا در دادگاه اذعان کرده است که تحت تاثیر تئوری های ترامپ قرار گرفته است، خصوصا تئوری هایی که وقوع توطه و تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را مورد تاکید قرار داده اند. 

اما وکیل تامپسون استدلال کرده است که نمی توان مقصر  اصلی در این ماجرا ( ترامپ ) را رها کرد و صرفا حمله کنندگان به کنگره را مجرم شاخت و به حبس محکوم کرد. وکیل تامپسون می گوید که ترامپ افرادی مانند داستین تامپسون را تشویق کرده است  تا به ساختمان کنگره یورش ببرند" و از افراد "آسیب‌پذیر" مانند موکلش سوء استفاده کرده است. یک دادستان وزارت دادگستری  در سخنان پایانی به هیئت منصفه گفت که ترامپ در دادگاه محاکمه نشده است ، اما این کار باید صورت گیرد

در پایان رسیدگی به این پرونده، تامپسون با شش اتهام از جمله ممانعت از رسیدگی رسمی و سرقت اموال دولتی روبرو شد. او یکی از نزدیک به 800 متهمی است که در ارتباط با حمله به کاپیتول  هیل متهم شده اند.قاضی منطقه ای ایالات متحده، رگی والتون، دستور بازداشت تامپسون را تا زمان صدور حکم نهایی ( که احتمالا چند سال زندان خواهد بو د)صادر کرده است. والتون در این خصوص می گوید:

"من یقین پیدا کرده ام که تامپسون در برخی موارد دروغ می گوید. او سعی دارد خود را فردی آسیب پذیر با توان ذهنی ضعیف و پایین نشان دهد ( تا در دادگاه محکوم نشود ) اما این مسئله نادرست است. "

اما نقطه اوج سخنان والتون جایی است که ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا رامستقیما مورد انتقاد خود قرار می دهد :

"تصور می کنم  دموکراسی ما دچار مشکل است، زیرا متأسفانه ما شارلاتان‌هایی مانند رئیس‌جمهور سابقمان  را داریم که به نظر من واقعاً به دموکراسی اهمیت نمی‌دهند، بلکه فقط به قدرت اهمیت می‌دهند."

محاکمه حمله کنندگان به ساختمان کنگره آمریکا همچنان ادامه دارد. تامپسون سومین متهمی بود که در جریان رسیدگی به پرونده حمله به کاپیتول هیل مجرم شاخته شد. "گای رفیب" از ایالت تگزاس و " توماس رابرتسون" از ایالت ویرجینیا، دو متهم دیگری بوده اند که در این خصوص مجرم شناخته شده و در انتظار صدور حکم خود توسط دادگاه هستند. در جریان رسیدگی هر سه پرونده، بارها بر لزوم محاکمه ترامپ به عنوان مسبب اصلی این ماجرا تاکید شده است. این مسئله توسط کنگره ( خصوصا نمایندگان و سناتورهای دموکرات) شدیدا جدی گرفته شده و اکنون کنگره گام دیگری را برای بررسی نقش ترامپ در ماجرای حمله به کنگره برداشته اشت. اگر اتهام ترامپ در خصوص "تحریک عامدانه" هوادارانش برای حمله به کنگره و نیت وی برای کودتا تایید شود، او نیز به حبس طولانی مدت ( حتی تا 20 سال) محکوم خواهد شد. در این صورت حداقلی ترین سرنوشتی  که در انتظار ترامپ خواهد بود، محرومیت از حضور در رقابتهای انتخاباتی و مسند قدرت می باشد. مسئله ای که برای رئیس جمهور سابق آمریکا غیر قابل تحمل خواهد بود! لازم به ذکر  است که نزدیک به 800 نفر در ماجرای حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانیه 2021 توسط FBI  شناسایی شده اند  که هنوز صدها نفر آنها دستگیر نشده و تحت تعقیب هستند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها