کد خبر: 651246
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگو «نامه نیوز» با علی بیگدلی

پنجره‌های دیپلماسی هنوز باز است

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل به بن‌بست رسیدن مذاکرات را باور ندارد و معتقد است که دو طرف اصلی به خاطر نیازهایی که به حصول توافق دارند، بالاخره می‌توانند به یک نقطه مشترک برسند.

پنجره‌های دیپلماسی هنوز باز است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - بلاتکلیفی مذاکرات وین و رخوتی که دچار آن شده، سبب افزایش نگرانی‌ها درباره احیای برجام است. به خصوص که برخی تغییرات جهانی از جمله تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر قیمت نفت و افزایش فروش ایران و درآمدهای بیشتر در پی آن، این نگرانی را پدید آورده که شاید احیای برجام از اولویت‌های کشور خارج شود. در این بین شاهدیم که برخی رسانه‌های امریکایی از جمله پولیتیکو نیز از به بن بست رسیدن مذاکرات می‌نویسند! 

 

تحلیلگران داخلی اما هنوز سعی دارند که خوشبین باشند. تاکیدشان بر این است که ایران برای عبور از مشکلات اقتصادی موجود و دولت بایدن و دموکرات‌ها برای موفقیت در انتخابات‌های آتی به حصول این توافق نیاز دارند، لذا در نهایتا می‌توانند به یک نقطه مشترک برسند و توافق کنند! درستی یا نادرستی این تحلیل بالاخره معلوم خواهد شدا ما فعلا می‌توان امیدوار بود که مسائل اختلافی باقی مانده به نحوی حل شود.

از مهم‌ترین مسائل مطرح نیز بحث خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی است. به اضافه اینکه آمریکایی‌ها نیز اصرار دارند تا می‌توانند از نفوذ ایران بکاهند. باید منتظر ماند و دید که دو طرف در نتیجه دیپلماسی غیر مستقیمی که جاری است و پیام‌هایی که رد و بدل می‌کنند و پیشنهادهایی که ارائه می‌دهند به نتیجه خواهند رسید یا خیر.

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌المللی از جمله کارشناسانی است که با عینک خوشبینی به موضوع نگاه می‌کند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «ایران به خاطر حل مسائل و مشکلات اقتصادی موجود هیچ راهی غیر از احیای برجام ندارد و اینکه ما برجام را به اقتصاد گره نمی‌زنیم حرف بی‌معنی‌ای است چون تمام زوایای اقتصاد جامعه ما از تحریم‌ها اثر پذیرفته است. از طرف دیگر بایدن هم به احیای برجام و اینکه بتواند در آستانه انتخابات کنگره برگ برنده‌ای را رو کند، احتیاج دارد. منتها میزان انتظارات ایران قدری از محدوده برجام بیرون رفته است. یعنی با توجه به اینکه پیش‌نویس برجام برای امضای طرفین تهیه شده بود، ایران مساله لغو همه تحریم‌ها را مطرح کرد.»

بیگدلی افزود: «این خواسته ایران و اصرار به اینکه سپاه باید از لیست تحریم‌ها خارج شود، مذاکرات را ادامه‌دار کرده است. مساله فعلی که بلینکن در مجلس سنا مطرح کرد و نظر را جلب می‌کند این است که گفت به ایران پیشنهاد کرده‌ایم که از نفوذ در منطقه دست بردارد و به موضوعاتی مثل سرعت و برد موشک‌ها اشاره کرد. اینها مسائل جدیدتری است که اگر ایران بخواهد مساله خروج سپاه از لیست تحریم‌ها را دنبال کند، نمی‌تواند به این مسائل بی‌توجه باشد چون آمریکایی‌ها هم چنین انتظاراتی دارند. از طرف رهبری هم گفتند که اینها عمق استراتژیک ما است.»

وی ادامه داد: «با این تفاسیر هم ایران و هم آمریکا باید انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند.» بیگدلی با تاکید بر اینکه پنجره‌های مذاکرات و دیپلماسی هنوز بسته نشده است، گفت: «به نظر من در صورتی که هر دو طرف انعطاف و دیپلماسی نرمش را به کار ببرند، می‌توان به یک راه‌حل و توافق رسید.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها