کد خبر: 651272
تاریخ انتشار :

حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

بازنشستگان پولدار شدند | اعلام زمان افزایش حقوق بازنشستگان

وزیر کار گفت: افزایش حقوق بازنشستگان در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تصویب شده است و ما آن را به هیات دولت ابلاغ کردیم. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که دستمزدِ بازنشستگان برای اردیبهشت ماه افزایش پیدا کند و بعید می‌دانم این موضوع بیش از این طول بکشد.

بازنشستگان پولدار شدند | اعلام زمان افزایش حقوق بازنشستگان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در روز های پایانی سال، تصمیمات و جلسات زیادی برای افزایش حقوق بازنشستگان توسط دولت انجام شده بود.اما تمام این جلسات بی نتیجه ماند و تاکنون افزایش حقوق بازنشستگان کارگری مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان برای سال 1401، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. در ادامه به آخرین جزییات از افزایش حقوق بازنشستگان می پردازیم.

حقوق بازنشستگان

حجت‌الله عبدالملکی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در جمع خبرنگاران در خصوص حذف شرکت‌های دلالی نیروی کار و همچنین قراداهای موقت کار گفت: بعد از دستور رئیس‌جمهور، کمیته‌ای به ریاست معاون روابط کار وزارت کار و با عضویت نمایندگان کارفرمایی و کارگری تشکیل شد تا روی موضوع امنیت شغلی کارگران اقدامی اساسی صورت گیرد. ما دو ماه به این کمیته مهلت می‌دهیم تا به راه‌حل‌هایی برسند تا اگر نیاز به قانونی باشد ما در قالب لایحه آن را در هیأت دولت تصویب کنیم. 

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص نهایی شدنِ افزایش دستمزدِ بازنشستگان گفت: افزایش حقوق بازنشستگان در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تصویب شده است و ما آن را به هیات دولت ابلاغ کردیم و ان‌شاالله به زودی در دستور کار هیات دولت قرار خواهد گرفت. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که دستمزدِ بازنشستگان برای اردیبهشت ماه افزایش پیدا کند و بعید می‌دانم این موضوع بیش از این طول بکشد. 

وزیر کار همچنین در خصوص حذف برخی از یارانه‌بگیران گفت: آیین‌نامه‌های تبصره‌های مختلف بودجه در حال تدوین است که یکی از این آیین‌نامه‌ها مربوط به حذف برخی از یارانه‌بگیران است که وزارت کار به طور جدی درگیر آن است. اما مسئله‌ی اصلی این است که دولت به نظام یارانه‌ها به صورت یکپارچه ورود می‌کند. رقم یارانه‌ای که امسال در قانون بودجه تعیین شده است خیلی بیشتر از چیزی است که در سالهای گذشته بوده است. 

وی ادامه داد: در مورد یارانه‌ها به صورت کلی تصمیماتی در حال گرفته شدن است و انشاالله به زودی اعلام می‌کنیم. تلاش می‌شود بهترین تصمیم در خصوص پرداخت یارانه گرفته شود تا بهترین اثر رفاهی را در زندگیِ مردم بگذارد و ما بتوانیم حداکثر کاهش در ضریب جینی را داشته باشیم. 

عبدالملکی تصریح کرد: ما پیشنهاد خود را در این مورد ارائه دادیم که براساس این پیشنهاد می‌توانیم ادعا کنیم که تا آخر امسال فقر را با تعاریف جهانی به طور کامل حذف خواهیم کرد.

حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اعلام این خبر از ارسال مصوبه یادشده به هیات دولت جهت تصویب نهایی آن خبر داد.

به گفته وی، آنچه در هیات مدیره سازمان به تصویب رسیده، افزایش یاد شده مستمری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار به اضافه‌ی متناسب‌سازی است.

صادقی در پایان ابراز امیدواری کرد: احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود.

به نظر می‌رسد انتظار طولانی بازنشستگان کارگری بالاخره به سرانجام رسیده است. حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه می‌گوید: خوشبختانه افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در هیات مدیره سازمان مصوب و به هیات دولت ارسال شد.

به گفته وی، آنچه در هیات مدیره سازمان به تصویب رسیده، افزایش مستمری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار به اضافه‌ی متناسب‌سازی است.

صادقی اضافه کرد: امیدواریم هیات دولت کار تصویب افزایش مستمری بازنشستگان را به سرعت به انجام برساند و احکام جدید صادر شود.

وی تاکید کرد: حسب قولی که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیشتر داده بود، انتظار داریم احکام حقوقی جدید بازنشستگان با در نظر گرفتن افزایش سالانه به اضافه‌ی متناسب‌سازی تا قبل از پایان اردیبهشت صادر شود. خوشبختانه تا اینجای کار پیش رفته و اکنون مصوبه‌ی هیات مدیره‌ی سازمان در اختیار دولت است؛ امیدواریم کار زودتر به سرانجام برسد و احکام صادر شود.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در مراسم گردهمایی تجلیل از زنان کارگر نمونه گفت: نگاه ما به زنان کارگر نگاه فمینیستی نیست. ما معتقد هستیم که چیزی تحت عنوان زن و مرد در حوزه‌ی کارگری وجود ندارد، بلکه ما قائل به حقوق و سهم برابر هم در کار و هم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و…هستیم. به علاوه معتقدیم باید امتیازاتی منحصر برای زنان کارگر در نظر گرفت. تمام مواردی که بیان کردم سرفصل‌های کاری تشکیلات ما بوده است. 

صادقی افزود: زنان هم متعهدانه‌تر کار می‌کنند و هم مطالبه‌گرتر از مردان هستند و اگر به دنبال چیزی باشند، بسیار مصر در آن مسیر قدم برمی‌دارند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: زنان کارگر اکتسابگر و به دنبال کسب حقوق خود هستند و این یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های زنان ما است. حضور آن‌ها در اجتماعات و فراخوان‌ها بسیار موثر است اما انتظار بیشتری از آن‌ها برای شرکت در فراخوان‌هایمان داریم. 

وی با اشاره به موضوعات پیش آمده در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان گفت: شورایعالی کار حداقل دستمزدِ کارگران را ۵۷درصد و سایر سطوح را ۳۸درصد تعیین کرده است. طبق ماده ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی مصوبات شورایعالی کار در مورد دستمزد کارگران باید برای بازنشستگان نیز اجرایی شود. 

صادقی گفت: در جلساتی که برای تعیین حقوق بازنشستگان برگزار می‌شد، احساس کردیم تمایلاتی برای وصل کردنِ واگن مزد بازنشستگان به لوکوموتیو دولت وجود دارد. به همین دلیل در اولین واکنش خود بر اجرای مر قانون یعنی همان مصوبه‌ی شورایعالی کار تاکید داشتیم. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری بیان کرد: وقتی آقای میرکاظمی بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس تحویل دادند متوجه شدیم که در حوزه تامین اجتماعی ردیف متغیر و ثابت هر دو با هم حذف شده است. به همین دلیل مقابل مجلس اعتراض کردیم و این تحرکات باعث شد هر دو ردیف را به بودجه برگردانند. این اعتراضات باعث شد ۹۰هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی تخصیص داده شود. 

صادقی گفت: تمایلاتی برای ده درصد بستنِ حقوق بازنشستگان همچون سایر صندوق‌ها وجود داشت که این خلاف قانون و خلاف رویه‌ی سالهای قبل است. به جز سال ۹۶ حقوق بازنشستگان همواره مطابق مصوبه شورایعالی کار تعیین شده و این باید استمرار داشته باشد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها