کد خبر: 651338
تاریخ انتشار :

دردسر بزرگ در کاخ سفید / آیا جو بایدن واقعا بیمار است؟

منتقدان جو بایدن یک سوال مهم را مطرح می‌کنند؛ آیا رئیس جمهور از نظر روانی سالم است؟ دست دادن‌های او با شخصیت‌های خیالی، هدایت رفتارش توسط جیل بایدن بانوی اول آمریکا و لکنت او در سخنرانی‌ها می‌تواند ریشه در یک بیماری جدی در رئیس جمهوری باشد که تازه دور اول ریاست جمهوری‌اش را سپری می‌کند.

دردسر بزرگ در کاخ سفید / آیا جو بایدن واقعا بیمار است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وودرو ویلسون رئیس جمهور اسبق آمریکا زمانی که برای سخنرانی صلح آپریل ۱۹۱۹ بعد از پایان جنگ جهانی اول عازم پاریس بود، به آنفلوآنزای اسپانیایی مبتلا بود. او در این نشست هم به لحاظ فیزیکی، هم روانی به شدت درگیر بیماری پندمی آن زمان بود. سرفه‌های شدید داشت، تب کرده بود و دچار پارانویا و عدم توازن روانی شده بود. کری گریسون پزشک کاخ سفید در آن زمان در نامه‌ای به دوست خود نوشته بود آنفلوآنزای رئیس جمهور درست زمانی که همه تمدن دارد به ثبات می‌رسد، شدت گرفته است.

جان بری نویسنده کتاب «آنفولانزای کبیر» در یک گفتگوی رسانه‌ای با «گزارش‌های رادیویی دکتر» آمریکا گفته بیماری ویلسون دست بالا را به دیوید لیولد جرج نخست وزیر بریتانیا و ژرژ کلمانسو نخست وزیر فرانسه داد تا مذاکرات صلح را بگردانند. مذاکراتی که به تحریم‌های شدید آلمان منجر شد و در نهایت ظهور هیتلر و نازی را به دنبال داشت.

رسانه‌های دست راستی آمریکا معتقدند جهان یک بار دیگر در آستانه یک بحران قرار گرفته که یک سر آن را پندمی کرونا و حمله روسیه به اوکراین و سوی دیگرش را یک رئیس جمهور بیمار از نظر روانی شکل خواهد داد. رفتار‌های عجیب جو بایدن به همان اندازه که در رسانه‌های ایران مورد توجه قرار می‌گیرد، مایه نگرانی در ایالات متحده آمریکاست. واضح است که رسانه‌های موسوم به جریان غالب آمریکا که عمدتا گرایش‌های دموکرات دارند سعی می‌کنند از پرداختن به این رفتار‌ها طفره بروند.

در آخرین سری از گاف‌های جو بایدن، او قادر نیست یک واژه به معنای «دزدسالاری» را حین سخنرانی تلفظ کند. دست دادن‌های او با شخصیت‌های خیالی، هدایت رفتارش توسط جیل بایدن بانوی اول آمریکا و لکنت او در سخنرانی‌ها می‌تواند ریشه در یک بیماری جدی در رئیس جمهوری باشد که تازه دور اول ریاست جمهوری‌اش را سپری می‌کند.

منتقدان بایدن یک سوال مهم را مطرح می‌کنند؛ آیا رئیس جمهور از نظر روانی سالم است؟ نشریه میانه‌رو آمریکایی «هیل» نوشته پاسخ به این سوال با توجه به اینکه هیچ اطلاعات متقنی درباره سلامتی بایدن وجود ندارد ساده نیست و از طرفی سوال مشابه درباره همه روسای جمهور آمریکا به ویژه از سوی مخالفان سیاست‌های هر رئیس جمهور پرسیده شده است؛ جمهوری‌خواهان قطعا سلامت «فرانکلین روزولت» ویلچرنشین را برای مذاکره تهران در سال ۱۹۴۳ زیر سوال می‌بردند. دموکرات‌ها حتما در مورد سلامت روان ریچارد نیکسون در زمان افشاگری واترگیت در سال ۱۹۷۴ تردید داشتند و شایعاتی درباره ابتلای رونالد ریگان به آلزایمر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت.

در مورد سلامت روان دونالد ترامپ هم تا همین اواخر تردید‌های زیادی وجود داشت و دارد. بعد از گاف‌های پی در پی بایدن، سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکایی خواستار اجرای تست‌های مربوط به مشکلات شناختی در رئیس جمهور ایالات متحده شدند. اندی بیگز و توماس مسی سناتور‌های آمریکا مدعی شدند بایدن نشانه‌های «دیمنشیا» یا زوال عقل را در خود بروز داده است. تام کوتن دیگر سناتور جمهوری خواه، لکنت زبان بایدن را هشدارآمیز خوانده و ورن جونز کاندیدای انتخابات کنگره در جرجیا خطاب به جیل بایدن همسر جو بایدن گفته به خاطر همسرت، خانواده و کشور سلامتی او را در اولویت قرار بده و جلوی کشورداری او را بگیر. بایدن قبل از اینکه دیر بشود باید به خانه‌اش برگردد.

اما یک نکته در این گزارش‌ها نباید مغفول بماند و آن نتایج نظرسنجی‌های اخیر آمریکاست. هفته گذشته شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا نتایج یک نظرسنجی عمومی درباره صلاحیت رئیس جمهور را منتشر کرد. ننایج نشان می‌داد مردم آمریکا واقعا نگرانی سلامت رئیس جمهوری، فراموشی‌های او، عصبانیت‌های شدید او (نظیر حرامزاده و احمق خواندن خبرنگار فاکس نیوز) دارند. مردم آمریکا ظاهرا معتقدند این رفتار‌ها می‌تواند ریشه در مشکلات شناختی رئیس جمهور داشته باشد.

به گزارش هیل ظاهرا کوین اوکانر پزشک کاخ سفید اخیرا وضعیت جسمی و روانی جو بایدن را مورد بررسی قرار داده و گفته می‌شود متخصصات مغز و اعصاب و ارتوپد برای ارزیابی وضعیت دعوت شده اند، اما گزارش اسکن ام آر آی یا المترومیوگرافی بایدن منتشر نشده. در گزارش پزشک کاخ سفید دلیل مشکلات بایدن در راه رفتن، سائیدگی و فرسودگی عمومی ذکر شده و به وضوح گفته شده بایدن سالم، قوی و برای انجام وظایف ریاست جمهوری دارای توانایی لازم است.

آکادمی نورولوژی آمریکا تخمین زده حداقل ۱۵ درصد از افراد بالای ۷۵ سال در آمریکا دچار برخی اختلالات شناختی هستند و این تعداد قابل توجه است. نشریه نیچر کاردیولوژی هم گزارشی در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد که نشان می‌داد بیماراتی که دچار فیبریلاسیون دهلیزی طولانی باشند به تدریج دچار مشکلات شناختی می‌شوند. بیماری که بایدن هم از آن رنج می‌برد. فیبریلاسیون دهلیزی تپش نامنظم و اغلب تند قلب است که می‌تواند خطر سکته مغزی را بالا ببرد.

عدم افشای گزارش‌های مربوط به سلامتی روسای جمهور در دنیا یک سنت دیرینه است. نشریه نیوزمکس آمریکا به نتیجه یک نظرسنجی عمومی اشاره کرده که نشان می‌دهد ۶۰ درصد رای دهندگان خواستار شفافیت بیشتر کاخ سفید درباره وضعیت سلامتی جو بایدن هستند. این نظرسنجی که توسط موسسه مک‌لاگلین انجام شده نشان می‌دهد اکثریت مردم آمریکات معتقدند بایدن باید تست سلامت شناختی و روانی را انجام دهد و نتایج این آزمایش هم رسانه‌ای شود. ۵۳ درصد آمریکایی‌ها نسبت به سلامت روان بایدن تردید دارند، ۶۶ درصد آن‌ها معتقدند بایدن ۷۹ ساله دچار کهولت سن شده و ۶۳ درصد دموکرات‌ها می‌گویند بایدن از نظر روانی برای ریاست جمهوری مناسب است.

برخی رسانه‌های دست راستی آمریکا امیدوارند بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان و سنا و در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در هر دو انتخابات و به دست آوردن اکثریت کرسی‌ها، مساله انجام آزمایش‌های شناختی بایدن باید در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها