کد خبر: 651983
تاریخ انتشار :

مصباحی‌مقدم: رئیسی در اقتصاد ترکیب اهداف دنیوی و اخروی را دنبال می‌کند

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: رویکرد اقتصادی دولت یک رویکرد بومی و اسلامی است که از نظر ادبیات اقتصادی در قالب دیدگاه‌های آقای دکتر سبحانی می‌گنجد و همینطور دیدگاه‌های سایر اقتصاددانان مسلمان که آثاری دارند.

مصباحی‌مقدم: رئیسی در اقتصاد ترکیب اهداف دنیوی و اخروی را دنبال می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده ادوار مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره ماهیت اقتصادی دولت رئیسی گفت: «آقای رئیسی از دوره انتخابات معلوم بود که رویکرد اجرا قانون اساسی و عملیاتی‌کردن سیاست‌های اقتصادی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و دیدگاه‌ها و خط مشی‌های امام را دارد از این جهت رویکرد اقتصادی ایشان نه لیبرال و نه سوسیال است؛ بلکه این رویکرد یک رویکرد بومی و اسلامی است که از نظر ادبیات اقتصادی در قالب دیدگاه‌های آقای دکتر سبحانی می‌گنجد و همینطور دیدگاه‌های سایر اقتصاددانان مسلمان که آثاری دارند».

او در ادامه درباره این نگاه که رویکرد اقتصادی در دولت رئیسی التقاطی است، افزود: «گمان می‌کنم کسانی‌که چنین تحلیلی دارند مکاتب اقتصادی را به دو مکتب بیشتر تقسیم نمی‌کنند؛ اول اقتصاد سوسیالیستی و دولت‌سالار و  دوم مکتب اقتصاد لیبرال و آزاد اما من سوال می‌کنم این افراد می‌توانند توضیح دهند اقتصاد حوزه بالتیک چه اقتصادی است؟ سرمایه‌داری؟ سوسیالیستی؟ خیر! بلکه یک اقتصاد میانه بین این دو است و اقتصادی که در چنین جایگاهی قرار گرفته عناصری را در اختیار دارد که با اقتصاد بازار آزاد و اقتصاد سوسیالیستی شباهت دارد اما اقتصاد دولت آقای رئیسی یک تفاوت اساسی هم با اقتصاد حوزه دریای بالتیک دارد و آن این است که در اقتصاد بالتیک معنویت وجود ندارد و ترکیب انتظارات مربوط به حیات دنیا و آخرت در آن لحاظ نشده است اما در اقتصادی که جناب آقای رئیسی تعقیب می‌کند ترکیب اهداف دنیوی و اخروی دنبال می‌شود. اینکه کسانی می‌گویند اقتصاد دولت نزدیک به لیبرال‌هاست چون دنبال آزاد سازی قیمت‌هاست، باید بگویم که اصل اسلام این است که دولت در امور قیمت‌ها دخالت نکند و فقط در موارد ضروری مداخله کند. اساس اقتصاد اسلامی این است که قیمت‌ها آزاد است اما لیبرال نیست چون سیاست‌گذاری دارد. در اقتصاد لیبرالی هدایت کلی اقتصاد بی‌معناست اما در اقتصاد اسلامی هدایت اقتصاد با معناست و از نظر تئوریک حوزه سیاست‌گذاری حوزه مداخله دولت است و در همین راستا نیز حرکت می‌کند».

این فعال سیاسی سپس درباره تأثیر منفی آزادسازی قیمت‌ها بر طبقات فرودست اشاره کرد: «چنین اتفاقی کاملا باید حساب شده صورت بگیرد چون ما تاکنون اقتصاد دستوری داشته ایم برای آزادسازی یک‌باره آن اختلالاتی در وضعیت اجتماعی مردم پدید می‌آید پس باید با احتیاط این اقدام صورت بگیرد و تفکر کافی نسبت به چگونگی اجرا و جریان تحول از یک اقتصاد دستوری به یک اقتصادی که قیمت‌ها در آن آزاد هست گام به گام صورت بگیرد و نباید یک‌باره باشد و به علاوه باید دستور العمل‌هایی ایجاد شود که خانواده‌های کم‌درآمد دچار مشکل نشوند و در تدابیر دولت این مسئله هست که نشان می‌دهد دنبال آزادسازی قیمت‌ها و کاهش نتایج آن با پرداخت یارانه،کارت الکترونیک و... هستند که مردم خریدهای خودشان را بتوانند به قیمت‌های قبل داشته باشند و یارانه از این طریق داده شود».

او در ادامه درباره بازگشت کوپن افزود: «این مسئله کاملا جدی و معقول است و در شرایطی این اقدام صورت می‌گیرد که از یک اقتصاد حداکثر دستوری می‌خواهیم به سمت اقتصادی پیش برویم که عرضه و تقاضا در آن تأثیرگذار است و این مسیر نیازمند چنین کمک هایی هست».

مصباحی‌مقدم در پایان در پایان درباره گره‌نزدن اقتصاد به برجام در دولت رئیسی گفت: «دولت تجارت خارجی را خیلی خوب دنبال کرده است. دولت آقای رئیسی توانست ایران را به پیمان شانگهای وصل کند و این اتفاق باب بزرگی بر روابط خارجی ما گشود. اعضای پیمان شانگهای نزدیک سه میلیارد جمعیت جهان هستند که نشان می‌دهد این هنر که ایران به پیمان شانگهای بپیوندد برای گشودن تجارت خارجی است چون تجارت ما با آمریکا و غرب به دلیل تحریم ها نزدیک صفر است و این ها که ما را تحریم کرده‌اند دنیا که محدود به این کشورها نیست و همین امر موجب شده است دولت به کشورهایی روی بیاورد که در این شرایط با ما کار کنند و آثار آن نیز این شده است که سال گذشته40درصد صادرات ما افزایش پیدا کرد و باید این اتفاق را تحسین کرد. وصل نکردن اقتصاد ما به مذاکرات برجام به همین معناست چون اگر وصل می‌کردند ما هنوز باید منتظر می‌ماندیم و هنوز باید تولیدکننده ما دست نگه می‌داشت که برجام چه سرنوشتی خواهد داشت و الان یک‌سال است که آمریکایی‌ها وقت‌کشی کرده‌اند. البته امیدواریم به نتیجه برسد اما هنوز تحریم‌ها را به عنوان اهرم فشار نگه داشته‌اند اما صادرات نفت و کالاهای ما افزایش یافته است و نشان از موفقیت دولت در گره‌نزدن اقتصاد کشور به برجام است و ای کاش این کار را چند سال قبل انجام می‌دادیم که حتما اقتصاد ما خیلی جلوتر می‌رفت».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها