کد خبر: 651862
تاریخ انتشار :

عدالتیان: پیامدهای اصلی گرانی‌ها در خرداد و تیر مشاهده می‌شود

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: جمشید عدالتیان، اقتصاددان، در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: اصلاحات اقتصادی لازم است اما نه به این ترتیب که در حال وقوع است. کلا سیستم اقتصادی مریض است و اگر قرار است اصلاحاتی صورت بگیرد در چند کالا نمی توان این کار را کرد.

عدالتیان: پیامدهای اصلی گرانی‌ها در خرداد و تیر مشاهده می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبر سراسری، جمشید عدالتیان،اقتصاددان، درباره علل گرانی‌های اخیر گفت: «بنظر من سیستم می‌خواهد خود را اصلاح کند و در واقع از ارز4200تومانی می خواهد فاصله بگیرد و با افزایش حقوق 57درصدی که انجام دادند منتظر بودیم چنین گرانی‌هایی صورت بگیرد و آن افزایش حقوق کارشناسی نشده بود من نمی گویم حقوق‌ها کافی است اما این کار را همه بلد هستند که حقوق را افزایش دهند.وقتی حداقل حقوق را 57درصد افزایش می دهید اما حقوق یک استاد دانشگاه را 10درصد بالا می برید سیستم دچار چالش می شود و در تمام عرصه‌ها گرانی‌ها صورت گرفته است. تمام زنجیره تأمین با این کار تحت تاثیر قرار گرفته است. از آن طرف هم دولت می خواهد با کسری بودجه مواجه نشود و از یارانه خارج شود این گام‌های دولت مقداری جسورانه است و باید آن را ادامه دهد تا به یک پدیده تک نرخی برسیم و قرار نیست به کجا برسد. در هر حال اصلاحات اقتصادی لازم است اما نه به این ترتیب که در حال وقوع است؛ به عنوان مثال الان حداقل60درصد افزایش حمل و نقل صورت گرفته است. کلا سیستم اقتصادی مریض است و اگر قرار است اصلاحاتی صورت بگیرد در چند کالا نمی توان این کار را کرد.مشخصا این اصلاحات دردآور خواهد بود ولی در صورتیکه منافع آن به تولید کننده برسد در نهایت چرخ اقتصاد می چرخد».

وی در ادامه نسبت به بروز نتایج گرانی ها افزود: «ما شبیه این وضعیت را در آرژانتین داشته‌ایم تا کسری بودجه و سیستم اقصتادی اصلاح شود اما منابع کافی برای این رفرم باید وجود داشته باشد.باید منتظر عوارض این تغییرات باشیم ولی پیامدهای اصلی این گرانی خود را در خرداد و تیر نشان خواهد داد. وقتی در ترکیه65درصد تورم دارید عوارض آن می‌آید. الان دولت برای واردات گندم مشکل دارد مگر اینکه روس‌ها به ما لطف کنند. بنظر من رفرم در زمان مناسبی انجام نشد».

عدالتیان در پایان درباره راهکار عبور از بحران گرانی اشاره کرد: «ما چهل سال است سر این پیچ هستیم و بارها من این جمله را شنیده ام آن زمان احمدی نژاد از جراحی اقتصادی خود حرف زد.عوارض شرایط گذشته به امروز رسیده است. دیگر باید به آرامی پیچ را باز کنیم و تا ابد دیگر نمی‌توان یارانه داد و باید به تک نرخ فکر کرد اگر قرار باشد به حالت اقتصاد مقاومتی باقی بمانیم باید اصلاحات دیگری انجام شود تا بتوانیم سر پا بیاستیم. آهسته‌آهسته باید هزینه تحریم‌ها را پرداخت و مردم عادی هم می پردازند.در کشورهای فقیر مثل ما مردم چون نان زیادی مصرف می‌کنند البته برنج که نمی‌توانند بخورند اما در این وضعیت گرانی نان خیلی می‌تواند مردم را اذیت کند و افزایش حقوق هم نتیجه‌ای نمی گیریم الان 80درصد تورم موادغذایی داریم. بنظر من ما آغاز تورم هستیم و به نقطه اوج آن نرسیدیم وقتی به اوج رسید راهکارها شروع می‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها