کد خبر: 651926
تاریخ انتشار :

غلامعلی رجایی: گرانی‌ها واکنش‌های اجتماعی در پی خواهد داشت

غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: یک‌بار که در دوران مهندس موسوی می‌خواستند نان را گران کنند امام اجازه ندادند و دولت از گرانی نان عقب‌نشینی کرد. الان هم که یارانه نان می‌خواهند بدهند؛ بنظر می رسد طرح پخته ای نباشد.

غلامعلی رجایی: گرانی‌ها واکنش‌های اجتماعی در پی خواهد داشت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، غلامعلی رجایی، فعال سیاسی، درباره گرانی‌های اخیر و احتمال اعتراضات اجتماعی گفت: «گمان من این است که جامعه ایران، جامعه‌ای است که مشترکات و تمایز هایی با جوامع دیگر دارد. درباره گرانی‌ها چون تأثیر آن یک تأثیر مستقیم و جدی است و قابل مقایسه با سایر مشکلات نیست همه درگیر هستند و دولت‌ها اگر به آن نپردازند نمی‌توانند مردم را آرام کنند لذا جامعه دچار چالش می‌شود که در رابطه با گران‌شدن بنزین هم دیدیدم که با افزایش پلکانی آن کشور چقدر دچار آشوب شد. من تصورم این است که در حال فعلی که کرونا فروکش کرده گرانی‌ها بازتاب‌هایی خواهد داشت کمااینکه در خوزستان شاهد اعتراضاتی بوده‌ایم؛ خصوصا مسئله نان که مردم روی آن حساس‌اند و مسئله‌ای است که مردم هر روز با آن سه وعده سر و کار دارند و افزایش قیمت نان باید حتما با تامل نگاه شود. یک‌بار که در دوران مهندس موسوی می‌خواستند نان را گران کنند امام اجازه ندادند و دولت از گرانی نان عقب‌نشینی کرد. الان هم که یارانه نان می‌خواهند بدهند؛ بنظر می رسد طرح پخته ای نباشد. نان از سوخت جداست و در شرایط فعلی که قیمت‌ها چند برابر شده است اجرای این قضیه به لحاظ زمانی ناپخته است».

او در ادامه درباره راهکارهای مقابله با بزهکاری در اثر فشار اقتصاد افزود: «بزهکاری ربطی به افزایش قیمت نان فقط ندارد و پیش آمده است هر طرحی که توجیه عمومی نداشته باشد محکوم به شکست است مثل طرح بنزین که طرحی برای توجیه مردم نداشتند و یکباره قیمت را سه برابر کردند. من فکر می کنم دولت کم با مردم حرف می زند و علی‌رغم سفرهای آقای رئیسی دولت باید بیشتر با مردم صحبت کند و ده‌ها ساعت باید دولت و کارشناسان این طرح را پخته کنند و پس از آزمایش و کسب عکس‌العمل‌ها آن را اجرا کنند وگرنه باید آن را کنار بگذارند. من ندیدم دولت مردم را توجیه کند و فقط وزیر یک سری حرف غیرجامعه پسند زد».

رجایی در پایان درباره راهکار های دولت مبنی بر عدم گسترش قاچاق بدون فشار اقتصادی به جامعه اشاره کرد: «دولت برای مبارزه با گرانی باید زیرساخت‌ها را تقویت کند و تغییر ریل صورت بگیرد وگرنه با کوپنی کردن کالاها چیزی حل نمی شود.البته من اقتصاددان نیستم اما به هر حال در 40سال اخیر کارشناسان بر روی موضوع گرانی و راهکارهای آن کار کرده‌اند و باید پاسخ دهند. قاچاق هم چیزی نیست که سیستم آن را ندیده باشد مگر می‌شود نیروهای انتظامی ندیده باشند؟ دولت باید به‌صورت موردی روی این حوزه وقت بگذارد و راه قاچاق را ببندد. وقتی کنترل‌ها قدیمی و بی‌دقت است این کار ها مبارزه با معلول است.باید کمیته‌های تخصصی در این مورد ایجاد شود و راه های قاچاق را ببندند. من فکر می‌کنم دولت باید نخبگان اقتصادی در این قضیه را به کار بگیرد و این طرح‌ها را متوقف کنند و در یک پروسه میان مدت مردم را توجیه کنند و از طریق احزاب و ائمه جمعه و روزنامه ها وضعیت را بسنجند وگرنه طرح هایشان را متوقف کنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها