کد خبر: 652189
تاریخ انتشار :

دموکراتها کنگره را قطعا از دست می دهند/نقشه انتخاباتی جمهوریخواهان چیست؟

دموکراتها کنگره را قطعا از دست می دهند/نقشه انتخاباتی  جمهوریخواهان چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رقابت انتخاباتی دو حزب سنتی آمریکا بر سر تصاحب اکثریت نسبی سنا و مجلس نمایندگان وارد فاز تازه ای شده است. اگرچه تا ماه نوامبر( آّبان ماه) زمان زیادی باقی مانده است، اما رفابتهای داخلی در ایالات مختلف آمریکا در جریان است و طرفداران ترامپ نیز جهت اعاده حیثیتت پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری 2020، فعالیتهای خود را دوچندان ساختنه اند. باور غالب این است که حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای در اواخر امسال، دست‌کم یکی از دو مجلس از دست رفته را پس خواهد گرفت. اما سران این حزب اجتناب می‌کنند که بگویند برنامه‌شان در صورت پیروزی چه خواهد بود.بر اساس گزارش بی بی سی، به نظر می‌آید نامزدهای حلقه رهبران جمهوری‌خواه کنگره فکر می‌‌کنند اگر جزئیات برنامه‌های خود را به عمد مبهم نگه دارند، راه رسیدن‌شان به قدرت هموارتر خواهد شد. این باعث می‌شود حزب آنها متحد بماند و دموکرات‌ها اهداف کم‌تری برای حمله داشته باشند.حفط این ابهام ، به یک سیاست واحد در میان جمهوریخواهان تبدیل شده است.

برای هفتمین بار در ۲۲ سال گذشته، به نظر می‌رسد کنترل دست‌کم یکی از دو مجلس آمریکا [سنا و مجلس نمایندگان] به حزب مخالف برسد و این بار جمهوری‌خواهان هستند که دست بالا دارند.بر اساس نظرسنجی‌ها، گروه کثیری از آمریکایی‌ها می‌خواهند به نامزدهای جمهوری‌خواهان در کنگره رای بدهند که نشانه از شکست قریب الوقوع دموکراتهاست. . کافی است جمهوریخواهان  فقط چند صندلی به دست آورند تا این اتفاق بیفتد.تاریخ نشان می‌دهد که برای آنها دو راه برای پیروزی وجود دارد؛ تبلیغات انتخاباتی حول محورهایی که خون محافظه‌کاران را به جوش می‌آورد یا اتحاد علیه رییس‌جمهوری که رای‌دهندگان در دو سال گذشته از دستش دلخور شده‌اند.

جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۴ آنها با کمپینی در انتخابات سنا پیروز شدند که مشخصه اصلی‌اش حمله به اوباما رییس‌جمهور وقت، هشدار درباره تهدیدات داخلی ناشی از ویروس ابولا بود.امسال رهبری حزب جمهوری‌خواه ظاهرا مسیر مشابهی پیش می‌گیرد. به این معنی که به جای پیشبرد یک دستور کار ویژه برای اداره کشور، پیامش را بر نارضایتی از جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، متمرکز می‌کند.ژانویه گذشته از سناتور میچ مک‌کانل، که احتمالا در صورت پیروزی حزبش در انتخابات رییس سنا می‌شود، پرسیده شد در صورت پیروزی در انتخابات حزب جمهوری‌خواه چه خواهد کرد. او پاسخ داد: "این سوال خیلی خوبی است و وقتی که آن را (مجلس سنا) پس گرفتیم به شما خواهم گفت."

در این میان، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در حال مدیریت نقشه راهی است که قبلا منجر به پیروزی وی در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری شده بود! درسال 2012، بعد از آنکه جمهوری‌خواهان سنا را در کنترل گرفتند و در سال ۲۰۱۴ میلادی ( انتخابات میاندوره ای ) هم مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند،‌ نارضایتی در میان رای‌دهندگان وفادار به حزب به ویژه بر سر مسائلی مانند تجارت و مهاجرت، از دلایل پیروزی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ علیه ساختار موجود بود. آن شکاف‌ها به طور کامل از بین نرفته و اگر جمهوری‌خواهان سال آینده قدرت را به دست بگیرند، تنش بر سر جهت‌گیری‌های این حزب  در مسائل اجتماعی، تجارت، سیاست خارجی و مهاجرت می‌تواند دوباره ظاهر شود.

جمهوریخواهان اکنون در صدد جلب آرای سلبی رای دهنگان آمریکایی به سود خود هستند. فراموش نکنیم که دموکراتها نیز دقیقا در انتخابات ریاست جمهوری 2020 چنین اقدامی را صورت دادند. بسیاری از کسانی که مخالف قطعی حضور ترامپ در کاخ سفید بودند، از ترس وی به بایدن رای دادند . این در حالی بود که برخی رای دهندگان آمریکایی اساسا از برنامه های انتخاباتی و سیاسی بایدن در کاخ سفید کمترین اطلاعی نداشتند.همین مسئله منجر به کاهش محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در نظرسنجی های اخیر سراسری و ایالتی شده است. در نهایت اینکه جمهوریخواهان نقشه راه معینی برای انتخابات میاندوره ای کنگره دارند: سوق دادن آرای سلبی به سبد رای خود و زمینه سازی برای تکرار این پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2024. اما در صورتی که جمهوریخواهان نتوانند نتیجه لازم را در انتخابات میاندوره ای کنگره به دست آورده و دوباره اکثریت نسبی مجلس نمایندگان و سنا در اختیار دموکراتها باقی بماند، قطعا مسیر پیروزی آنها ( جمهوریخواهان) در انتخابات ریاست جمهوری 2024 نیز مسدود خواهد شد.درا ین صورت، انگیزه دموکراتها و حتی دیوان عالی آمریکا جهت صدور حکم ممنوعیت حضور ترامپ در انتخابات( به واسطه هدایت شورش ششم ژانویه 2021) نیز بیشتر خواهد شد .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها