کد خبر: 652526
تاریخ انتشار :

انتقال طرح پیشنهادی ایران به آمریکا

توپ در زمین واشنگتن است

انریکه مورا نماینده ویژه اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و پرونده برجام، در چریان سفر خود به ایران طرح های پیشنهادی کشورمان در خصوص حل و فصل موارد اختلافی باقیمانده را دریافت و به طرف آمریکایی ارائه کرده است.

توپ در زمین واشنگتن است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 این موضوع، در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو نیز مورد بررسی قرار گرفته است. آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در برلین، با همتایان خود از آلمان، انگلیس و فرانسه دیدار و در مورد مذاکرات جاری با ایران بر سر احیای توافق هسته‌ای گفت‎وگو کرد. «بلینکن» با «آنالنا باربوک»، وزیر خارجه آلمان، «الیزابت تراس»، وزیر خارجه انگلیس و «فیلیپ اررا»، مدیر کل امور سیاسی و امنیتی فرانسه، دیدار کرد تا به بررسی راهکارهای موجود در قبال حل معضلات و گره های موجود در مسیر احیای توافق هسته ای بپردازد. از جزئیات این ملافات مهم خبری در دست نیست اما 

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد «این مقام‎ها در مورد مذاکرات جاری با ایران و تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بر سر بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‎وگو کردند.»

«آنتونی بلینکن» نیز در پیامی توییتری نوشت «ما درباره تلاش‌هایمان برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام با ایران گفت‎وگو کردیم.»

در همین حال کاخ سفید در آخرین موضع خود درباره توافق هسته‌‌ای ادعاهایی را مطرح کرده است.«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید گفت «من می‌توانم بگویم که اعتقاد ما در مورد توافق این است که ایران باید تصمیم بگیرد که آیا تمایل به احیای توافق دارد یا خیر.»

این در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی و در خصوص سفر هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران، در توییتی نوشت «توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.»

بر خلاف آنچه مقامات آمریکایی مطرح می کنند، در دیدار وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی و آنتونی بلینکن، طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوعات اختلافی ارائه شده و اکنون مقامات دولت بایدن باید در خصوص آن اعلام نظر کنند.در صورت موافقت کلی آمریکا با این طرح، مذاکرات بار دیگر در وین از سر گرفته خواهد شد و در غیر این صورت، شاهد استمرار روند ساکن فعلی در مذاکرات خواهیم بود. در این میان، نکته دیگری نیز وجود دارد که نمی توان به سادگی از کناز آن گذشت، اینکه مقامات اروپایی کماکان حاضر نشده اند نقش خود به عنوان یک طرف متعهد در برجام را بپذیرند! اروپاییان در طول مذاکرات وین و خصوصا طی ماههای اخیر، به جای آنکه در کسوت یک طرف قرار داد در قبال گره به وجود آمده در مذاکرات ایفای نقش کنند، به پیام آور واشنگتن و دلالهایی ناکارآمد تبدیل شدند. در حال حاضر نیز نه خبری از پذیرش واقعیت از سوی اروپاییان است و نه خبری از ابتکار عمل آنها! انریکه مورا قصد دارد در سفر خود، پیام واشنگتن را به تهران اعلام کند! یکی از اصلی ترین عوامل خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری ترامپ، نگاه ابزاری سران اتحادیه اروپا نسبت به برجام و عدم تعهد پذیری حداقلی آنها در قبال این توافق بود. همین مسئله، ریسک خروج از توافق هسته ای از سوی دولت سابق آمریکا را کاهش داد.در حال حاضر نیز اروپاییان همین بازی را دنبال می کنند. 

مقامات وزارت خارجه کشورمان بارها در دیدار با دیپلماتهای اروپایی اعلام کرده اند که آنها ( اروپاییان) باید نقش خود را به عنوان یک طرف متعهد در برجام ایفا کنند. طرف اروپایی خود نیز در سلسله نشستهایی که تا 11 مارس امسال در وین ادامه داشت، در جریان استدلال منطقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران در خصوص لزوم خروج سپاه پاسداران در لیست موسوم به FTO  قرار گرفته است. حتی انریکه مورا و همراهانش به وضوح آگاه هستند که با وجود متفاوت بودن ظاهری برچسب محدودیت اعمال شده علیه سپاه از سوی دولت آمریکا، آثار و تبعات آن در پروسه اجرایی شدن توافق هسته ای خلل ایجاد می کند و از این رو، در تناقض با بند 29 برجام تعریف می شود.در چنین شرایطی ، قطعا بهانه های مشترک آمریکا و تروییکای اروپایی جهت احیای برجام و انداختن توپ بازی در زمین کشورمان قابل قبول نخواهد بود. واشنگتن و تروییکای اروپایی زمان اندکی برای اثبات اراده واقعی خود برای احیای برجام دارند....

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها