کد خبر: 652543
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ابوذر ندیمی

دولت ریسک بزرگی کرد

ابوذر ندیمی گفت: تردیدی در حسن نیت دولت نیست اما باید دید که آیا از تجربیات گذشته استفاده می‌شود یا خیر.

دولت ریسک بزرگی کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: حذف ارز ترجیحی پیامدهایی را در داشته است؛ از جمله نگرانی عمومی سرنوشت قیمت‌ها که آیا همچنان بالا خواهد رفت یا نه. حالا پرسش آن است که چه‌طور می‌توان آرامش را به فضای اقتصادی و به تبع آن جامعه بازگرداند؟

ابوذر ندیمی، نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «این پرسش درباره حذف ارز ترجیحی در میان است که چرا در سال اول دولت این تصمیم گرفته شد؟ برخی می‌گویند می‌شد زمان حذف ارز ترجیحی به بعد از تعیین تکلیف مذاکرات موکول شود و در شرایط کنونی این اقدام درست نبوده است. به هر حال قدر متیقن آن است که پیش از اجرایی‌کردن این تصمیم تمهیدات لازم در نظر گرفته نشده است و شاید این هم به دلیل آن باشد که مسئولان اقتصادی دولت، تجربه لازم در حوزه اجرایی را ندارند».

او ادامه داد: «دولت ریسک بزرگی کرد که ممکن است نتایج مورد نظر به دست نیاید. بخشی از مسائل ارز به عرصه بین‌المللی مربوط است و بخشی به حوزه مدیریت سیاسی. از نظر ما که در حوزه‌های اقتصادیِ اجرایی اعم از وزارت صمت، تعاون، کشاورزی و... کار کرده‌ایم، می‌دانیم که مشکلاتی در مسیر اجرای تصمیم اخیر دولت وجود خواهد داشت؛ به ویژه آنکه مسائلی مانند جنگ روسیه و اوکراین و سردرگمی در عرصه بین‌المللی هم وجود دارد. تردیدی در حسن نیت دولت نیست اما باید دید که آیا از تجربیات گذشته استفاده می‌شود یا خیر».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «حذف ارز ترجیحی از حمایت عمومی هم برخوردار نیست زیرا همه مردم را پوشش نمی‌دهد و بخش‌هایی که یارانه دریافت نمی‌کنند اعتراض می‌کنند؛ بنابراین حمایت عمومی پشت این طرح نیست».

ندیمی در پایان گفت: «حتما تدریجی اجراشدن حذف ارز ترجیحی بهتر بود زیرا در طول زمان می‌شد مشکلات طرح را پیدا و آنها را اصلاح کرد. علاوه بر اینها مشخص نیست دولت چه منابع ارزی برای اجرای کامل این طرح دارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها