کد خبر: 652813
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با آلبرت بغزیان

گاهی دولت کاری نکند بهتر است

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: حذف ارز ترجیحی با شوک موجب می شود تبعاتی اتفاقی بیفتد که دولت آمادگی برای آنها نداشت؛ حال آنکه این کار می توانست با مدیریت انجام شود.

گاهی دولت کاری نکند بهتر است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دولت جزمش بر حذف ارز ترجیحی جزم است چون رئیس جمهور اعلام کرد که «قرار است تصمیمات سختی گیریم» اما درباره نیت این کار تحلیل های متفاوتی مطرح می شود. دولتی ها این کار را لازمه مهار گرانی و منتقدان این را راهکار دولت برای جبران کسری بودجه می دانند. 

آلبرت بغزیان در گفتگو با نامه نیوز درباره موفقیت دولت در اجرای حذف ارز ترجیحی گفت: بعضی مواقع دولت هیچ کاری نکند بهتر از آن است که کاری انجام دهد، معتقدم الان زمان این کار نبود. این همه ناتوانی در نظارت وجود دارد، هنوز اقتصاد تثبیت نشده، هنوز تکلیف برجام مشخص نیست، هنوز با محتکران سرکله می زنیم، بعد انتظار داریم جراحی اقتصادی انجام دهیم بدون آنکه متخصص بیهوشی، ریکاوری و غیره آماده باشند.

وی افزود: حالا دولت تصمیم گرفت این کار را انجام دهد، روش صحیح آن است که تدریجی انجام شود نه با شوک. حذف ارز ترجیحی با شوک موجب می شود تبعاتی اتفاقی بیفتد که دولت آمادگی برای آنها نداشت؛ حال آنکه این کار می توانست با مدیریت انجام شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دولت آمادگی و انتظار نداشت که یکدفعه بازارها به هم بریزد و کالاهای نامرتبط نیز گران شوند. همین کالاها نیز نایاب شوند. در صورتی که این اتفاقات قابل پیش بینی بود. یک سوپر مارکت تشخیص داد باید چه کار کند اما دولت در جلسات تشخیص نمی دهد که وقتی اعلام می کند این ارز از فردا حذف می شود، چه وضعیتی در نظام توزیع رخ می دهد.

وی ادامه داد: تولیدکننده و واردکننده در جلوی چشم هستند اما توزیع کننده کلید انبارهای کالا را در اختیار دارد و کشف آنها سخت است. به همین دلیل هر از گاهی اعلام می شود فلان انبار احتکاری کشف شد. با وجودی که معتقدم زمان اجرای این کار نبود، حالا که این تصمیم اجرا شد باید نظارت قوی و بازدارنده انجام شود.

بغزیان تأکید کرد: باید با محتکران و گران فروشان طوری به سزای اعمال شان برسند که دیگر کسی جرأت نکند دفعه بعد هم چنین کاری را انجام دهد ولی چون فاصله جریمه با سود حاصل از تخلف احتکار و گران فروشی زیاد است، جذابیت تخلف بیشتر است حال آنکه نباید این طور باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها