کد خبر: 652859
تاریخ انتشار :

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان ۱۴۰۱

خبر خوش برای بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان در دستور کار دولت

​حجت‌الله عبدالملکی افزود: این افزایش حقوق بعد از تصویب اطلاع‌رسانی شده و همزمان با حقوق خردادماه به حساب بازنشستگان پرداخت خواهد شد.

خبر خوش برای بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان در دستور کار دولت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 در روز های پایانی سال، تصمیمات و جلسات زیادی برای افزایش حقوق بازنشستگان توسط دولت انجام شده بود.اما تمام این جلسات بی نتیجه ماند و تاکنون افزایش حقوق بازنشستگان کارگری مشخص نشده است. حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است. حقوق بازنشستگان برای سال 1401، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. در ادامه به آخرین جزییات از افزایش حقوق بازنشستگان می پردازیم.

حقوق بازنشستگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش حقوق بازنشستگان همزمان با حقوق خردادماه به حساب آنها پرداخت خواهد شد.

او در مورد افراد جا مانده و مستحق دریافت یارانه تصریح کرد: افراد جا مانده از سال‌های گذشته که یارانه‌ای به آن‌ها پرداخت نمی‌شد، با مراجعه به وب‌سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام داده و در صورت تأیید نهایی یارانه اردیبهشت و خرداد را دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گروهی از خانوار‌ها نیز که قبلاً یارانه دریافت می‌کردند و در این مرحله جز دهک دهم محسوب شده‌اند، با دستور رئیس جمهور به مدت یک ماه پرداختی یارانه آن‌ها انجام شده تا بعد از بررسی امکان برداشت فراهم آید.

عبدالملکی افزود: یک ماه فرصت بررسی و اعلام نتایج را به ما داده‌اند تا بعد از بررسی نهایی و اعلام وضعیت افراد معترض، امکان برداشت مبلغ اردیبهشت به این افراد داده خواهد شد.

او می‌گوید:سفر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و معاونان و رؤسای سازمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان اردبیل سفر کرده و بازدید‌هایی را از شهر‌های مختلف انجام دادند.

عبدالملکی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در جلسه شورای اداری که با حضور استاندار اردبیل برگزار شد، مقرر شد تا در کنار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به عنوان زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح‌های اقتصادی و توسعه کارآفرینی نیز عملیاتی شود.

وی از تکمیل طرح دامداری مصوب با همراهی شستا و سایر پروژه‌های اقتصادی و اشتغال‌آفرین خبر داد و اضافه کرد: با تأمین زمین قرار شد یک‌هزار واحد مسکن کارگری نیز در این استان احداث شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تهیه و توزیع ۲۰۰ بسته جهیزیه برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد خبر داد و بیان کرد: در حوزه اشتغال نیز قرار شد در شهرستان‌های محروم به ازای جذب تسهیلات در نیمه اول، سهم بیشتری در اشتغال خانگی و مشاغل زود بازده پرداخت شود تا از محل این طرح‌ها اشتغال مولد ایجاد شود.

حقوق بازنشستگان

معاون اموربازنشستگان اداره کل فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت: احکام جدید حقوق بازنشستگان این سازمان براساس مصوبه شورای مزد تعیین خواهد شد و تلاش می‌شود تا قبل از ۲۰ اردیبهشت ماه این احکام صادر و افزایش حقوق‌ها در فیش‌های جدید اعمال شود.

علی شاه حسینی در پاسخ به این انتقاد بازنشستگان که چرا وام‌های اضطراری پرداختی ازسوی سازمان تامین اجتماعی درمقایسه با دیگر صندوق‌های بازنشستگی کمتر است، با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی ناچار است از منابع خود و نه استفاده از کمک‌های دولتی وام به بازنشستگان پرداخت کند، افزود: اگر بخواهیم سازمان تامین اجتماعی را با صندوق‌های دیگر قیاس کنیم باید این صندوق را درهمه ابعاد خود با دیگر صندوق‌ها مقایسه کرد.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی، اکنون ۴ میلیون بازنشسته دارد که با افراد تبعی به حدود ۷ میلیون نفر می‌رسد. سایر صندوق‌ها به مراتب جمعیت تحت پوشش کمتری دارند. از سوی دیگر، در سازمان تامین اجتماعی همه تسهیلات پرداختی از محل منابع داخلی این سازمان تامین می‌شود و کمکی از سوی دولت برای این منظور دریافت نمی‌شود اما سایر صندوق‌ها منابع و ردیف‌های اعتباری کمکی از سوی دولت دارند و تسهیلاتی که به بازنشستگان خود می‌دهند از این محل تامین اعتبار می‌شود.

این مقام مسئول درسازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت‌های اعتباری درتامین اجتماعی، پرداخت وام اضطراری به بازنشستگان ازسال ۹۸ و با پرداخت ۳ میلیون تومان به هرمتقاضی آغاز و در سال ۹۹ این مبلغ به ۵ میلیون تومان افزایش یافت. درسال گذشته نیز سقف هر وام اضطراری ۷ میلیون و امسال به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در این مسیر تعداد افرادی که امکان دریافت تسهیلات دارند نیز افزایش یافته است و امسال ۵۰۰ هزاربازنشسته می‌توانند تا پایان سال از تسهیلات استفاده کنند.

به گفته شاه حسینی، در۳ سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار بازنشسته از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

وی در ادامه و درپاسخ به این سوال که یکی از شروط پرداخت وام به بازنشستگان دریافت حقوق از بانک رفاه است و در بسیاری از شهرستان‌ها بازنشستگان تامین اجتماعی از بانکی غیر از بانک رفاه حقوق خود را دریافت و به این دلیل ازتسهیلات تامین اجتماعی محروم شده‌اند، با تائید این موضوع گفت: با تمامی بانک‌های عامل در کشور مذاکراتی داشته‌ایم. دریک سال گذشته نیز این جلسات برگزار شده است و با برخی بانک‌ها به نتایجی خوبی رسیده‌ایم اما تا امروز جز پست بانک که توافقات اولیه برای پرداخت تسهیلات به بازنشستگان در آن انجام شده است سایر بانک‌ها همراهی کافی با تامین اجتماعی نداشته‌اند.

معاون امور بازنشستگان اداره کل فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با انتقاد از این رویه بانک‌ها از احتمال پیش‌بینی تذابیری برای تغییر عاملیت بانک‌هایی که حقوق بازنشستگان از طریق آن‌ها پرداخت می‌شود اما تسهیلات به بازنشستگان نمی‌دهند خبر داد وافزود: بانک‌ها باتوجه به اینکه حساب‌های تامین اجتماعی در آن‌ها قرار دارد باید در پرداخت تسهیلات به بازنشستگان این سازمان مشارکت کنند اما برخی بانک‌ها بودند که رسما اعلام کرده‌اند در این زمینه مشارکتی نخواهند کرد. در مرحله اول دنبال تعامل هستیم اما اگر بانک‌ها تمکین نکنند ممکن است سازمان به این نقطه برسد که عاملیت پرداخت حقوق به بازنشستگان را به بانکی واگذار کند که تسهیلات لازم را در اختیار بازنشستگان قرار می‌دهد.

شاه حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با همشهری آنلاین در پاسخ به این سوال که چرا بانک رفاه شرط سنی ۷۸ سال را برای پرداخت وام اضطراری تعیین کرده است و تکلیف افرادی که سنی بیش از این دارند چیست؟ با بیان اینکه با تلاش‌ةای سازمان تامین اجتماعی شرط سنی باب پرداخت تسهیلات نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: شرط سنی با توجه به تنوع مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی از ۱۸ سال تا ۷۸ سال را پوشش می‌دهیم. محدودیت‌های قوانین بانکی است که اجازه نمی‌دهد این منابع را پرداخت کنیم. سازمان مایل است این تسهیلات به افراد بالای ۷۸ سال هم تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: هرچه سن افراد بالاتر می رود این افراد نیاز به حمایت بیشتری پیدا می‌کنند. تا ۲ سال قبل، سن تسهیلات گیرندگان ۷۲ تا ۷۵ سال بود که با رایزنی‌هایی که انجام شد این سن به ۷۸ سال رسید و سعی داریم این سن را افزایش دهیم اما، ما دخل و تصرفی درقوانین بانکی نداریم ومی‌دانیم بازنشستگان به این تسهیلات نیاز دارند و باید این تسهیلات در اختیار افراد بالای ۷۸ سال نیز قرار بگیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها