کد خبر: 653393
تاریخ انتشار :

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس یازدهم:

متروپل پروژه مشارکتی عبدالباقی و شهرداری آبادان است!

با بیان اینکه سازمان بازرسی از حدود دو سال قبل به پرونده متروپُل ورود کرده، گفت: وقوع جرم و تخلف در این پروژه را گزارش‌های ناظر سازمان نظام مهندسی و سازمان بازرسی کل کشور تایید کرده است.

متروپل پروژه مشارکتی عبدالباقی و شهرداری آبادان است!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس یازدهم درباره حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان اظهار داشت: پنجشنبه در آبادان حضور داشتیم و پیش از ورود به جلسه ستاد بحران، شاهد تجمعات مردمی بودیم که خواهان کمک بودند و انسجامی به لحاظ مدیریت بحران وجود نداشت، اما پس از این جلسه که در راستای سرعت بخشی به آواربرداری برگزار شد، شاهد انسجام و هماهنگی خوب و همچنین تسریع در فرآیند‌ها نسبت به سه روز قبل (همان روز حادثه) بودیم.

به گزارش فارس، وی درباره حضور سپاه پاسداران، بسیج و نیرو‌های جهادی در حادثه ریزش ساختمان متروپل بیان داشت: به لحاظ شرایط مدیریت بحران قطعا حضور نیرو‌های جهادی، بسیج و سپاه پاسداران که در زمینه مدیریت بحران تجربیات و تجهیزات خوبی دارند، در این گونه بحران‌ها موثر است. اتفاقا مدیریت بحران و فرآیند‌های مرتبط با آن هنگامی سرعت گرفت که سپاه، بسیج و نیرو‌های جهادی ورود کردند که قطعا اثر خوب و موثری خواهد داشت.

کمیسیون عمران درباره حادثه ریزش ساختمان در آبادان گزارش می‌دهد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به پیام رهبر انقلاب مبنی بر لزوم مجازات مقصران حادثه آبادان و اینکه آیا قرار است کمیسیون عمران درباره افراد مقصر در این حادثه تهیه شود، تصریح کرد: درباره اینکه کدام فرد یا دستگاه و یا نهاد در این موضوع مقصر است، قطعاً دستگاه قضایی به آن ورود خواهد کرد و مقصران را مشخص خواهد کرد. اما کمیسیون عمران مجلس درباره اینکه کدام یکی از دستگاه‌های اجرایی کم کاری یا تخلف کرده، ورود کرده و گزارش آن را ارائه می‌کند.

وی افزود: پیش بینی‌ها بر این است که با توجه به فرآیند این پروژه و اطلاعات آن که در جلسات مدیریت بحران با حضور وزیر کشور، نظام مهندسی آبادان و اطلاعاتی که از مجموعه‌های شهرداری آبادان و شهرداری منطقه آزاد اروند کسب شده، استنباط شد که حادثه آبادان پرونده پیچیده‌ای نیست.

سازمان بازرسی از حدود دو سال قبل به پروژه متروپُل ورود کرده است

ایری با بیان اینکه سازمان بازرسی از حدود دو سال قبل به این پرونده ورود کرده است، خاطرنشان کرد: این موضوع بدین معناست که وقوع جرم و تخلف را همه مجموعه‌هایی که با آن‌ها در ارتباط بودیم؛ اعم از گزارش‌های ناظر سازمان نظام مهندسی مبنی بر تخلفات این پروژه و سازمان بازرسی کل کشور تایید کرده و ورود این سازمان‌ها دال بر وقوع تخلف در این پروژه است. اینکه چرا به این تخلفات رسیدگی نشده را باید دستگاه قضایی کشورمان با توجه به مطالبه به حق مردم نسبت به آن رسیدگی کند و بزودی پاسخگوی مردم عزیزمان خواهیم بود.

نماینده مردم بندر ترکمن، بندر گز و کردکوی در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا قصور رخ داده در این پروژه مربوط به دولت قبل می‌شود یا خیر، اظهار داشت: سازنده پروژه (حسین عبدالباقی) سال ۹۶ جواز پروژه را از شهرداری دریافت کرده است. پروژه متروپُل آبادان یک پروژه مشارکتی مابین مالکان آقای عبدالباقی و شهرداری آبادان است.

وی ادامه داد: هنگامی که پروانه این پروژه صادر شده سازمان نظام مهندسی نسبت به آن تائیدیه صادر نکرده و به همین دلیل تخلف انجام شده است. پس از نامه‌نگاری‌های متعدد نظام مهندسی خوزستان و شهرداری آبادان انجام دادند، سال ۹۸ نظام مهندسی در پروژه با پیشرفت ۵۰ درصدی به عنوان ناظر ورود کرده است. این ورود هم در راستای پیشگیری از مشکلات احتمالی و آتی بوده که احتمال وقوع داشته است.

همه مجموعه‌های دخیل در این پروژه از مشکلات آن مطلع بودند

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به سایر ابعاد این پروژه بیان داشت: پس از ورود نظام مهندسی چند ناظر انتخاب می‌شود و پس از انتخاب اعلام انصراف می‌کنند. اینجا بود که دومین گروه ناظران نیز انتخاب می‌شوند و پس از مشاهده مشکلات، دستور توقف فوری و رفع مشکلات پروژه را صادر می‌کنند.

وی افزود: حتی نامه نگاری‌هایی نیز صورت می‌گیرد و این نامه‌ها نیز به شهرداری تحویل شده است. اینکه چرا این پروژه متوقف نشده، پس از این قضیه و با توجه به پاسخ‌های مجموعه شهرداری آبادان نشانگر ورود سازمان بازرسی به این پروژه از سال ۹۸ یا ۹۹ به این موضوع است. حتی وقتی خواستار بررسی پرونده‌ها شدیم به ما گفتند که پرونده‌ها در حال بررسی توسط سازمان بازرسی استان و شهرستان هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان گفت: همه مجموعه‌های دخیل در این پروژه از مشکلات آن مطلع بودند. اینکه چرا به این مشکلات رسیدگی نکردند، وظیفه دستگاه قضایی است و ان‌شاءالله دستگاه قضایی با دقت این موضوع را برای مردم تشریح خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها