کد خبر: 653413
تاریخ انتشار :

«هاآرتص» گزارش داد :

پشت پرده تصمیم بایدن به عدم حذف سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی

انتخاب/ تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای نگه داشتن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی، ظاهراً نشان می‌دهد واشنگتن پذیرفته شانس امضای توافق هسته ای جدید با ایران در سال جاری کاهش یافته است.

پشت پرده تصمیم بایدن به عدم حذف سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آموس هارل در هاآرتص نوشت: تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای نگه داشتن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی، ظاهراً نشان می‌دهد واشنگتن پذیرفته شانس امضای توافق هسته ای جدید با ایران در سال جاری کاهش یافته است. راب مالی، نماینده بایدن در امور ایران روز چهارشنبه در جلسه استماع کنگره در واشنگتن سخنرانی کرد. اگرچه او معمولاً مراقب است خوشبینانه صحبت کند، اما گفت شانس امضای توافق اکنون "ضعیف" است و دولت تشدید تحریم ها را در نظر خواهد گرفت.

در ادامه‌ی این مطلب آمده است: اکنون گفته می‌شود موضوع تحریم سپاه پاسداران که ارتباط مستقیمی با موضوع هسته ای ندارد، مانع اصلی بر سر راه توافق بوده، اما واقعا کدام اول اتفاق افتاده؟ تشکیلات دفاعی اسرائیل می گوید شرایط برعکس است، دولت بایدن تنها زمانی به تصمیم برای نگه داشتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی رسید که فهمید شانس امضای توافقنامه در وین بسیار کم است و دلیل آن تا حدودی سرسختی ایران و البته اختلافات داخلی در دولت بایدن بود.

در مقابل، منابع دیپلماتیک هنوز شانس امضای قرارداد در سال جاری را 50-50 می دانند. کمتر از شش ماه دیگر، آمریکا انتخابات میان دوره ای خود را برای مجلس سنا و مجلس نمایندگان برگزار خواهد کرد و وضعیت حزب دموکرات عالی به نظر نمی رسد. بنابراین ممکن است امضای یک توافق بحث برانگیز، که مقامات ارشد دفاعی ایالات متحده و حتی برخی از مقامات سیاسی دولت درباره آن اختلاف نظر دارند، دیگر از دیدگاه دولت وسوسه انگیز به نظر نرسد.

در هر صورت، تصمیم بایدن، که یک ماه پیش گرفته شد اما اکنون فاش شد، یک دستاورد مهم برای نخست وزیر نفتالی بنت و کارکنانش بود. اسرائیل به هدفی که برای خود تعیین کرده بود دست یافت: متقاعد کردن دولت به عدم ارسال پیامی مثبت به ایران. اسرائیل دوست داشت که موضع بدبینانه تر و حتی کمی سخت تر دولت با تهدید نظامی مهم تری از آمریکا همراه شود. اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است و گزارش‌های مربوط به مشارکت آمریکا در یک رزمایش بزرگ اسرائیلی که در ماه جاری برگزار می‌شود، که شامل سناریوی حمله هوایی اسرائیل به ایران است، بیش از حد بزرگنمایی شده است.

بمب خبری رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش

در همین حال، سرلشکر تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات ارتش، روز چهارشنبه بسیار خبرساز شد. هیمن که اخیراً محل فعالیت خود را ترک کرد و مدیر عامل مؤسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو شد، به روزنامه اسرائیل هیوم گفت که «در شرایط کنونی»، امضای توافق هسته‌ای «بسیار کار درستی» است. او توضیح داد که این توافق توانایی‌های هسته‌ای ایران را  بسیار کاهش می‌دهد، زیرا ایران باید اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را به خارج از کشور ارسال کند. و به تعویق انداختن دستیابی ایران به توانمندی تسلیحات هسته‌ای زمان بیشتری را برای اسرائیل می‌خرد تا برای گزینه‌های دیگر آماده شود.

اگرچه هیمن از اظهار نظر در مورد ارزیابی‌های سازمان اطلاعات ارشت در زمان خودش خودداری کرد، اما اظهارات کنونی او احتمالاً برای دولت تعجب‌آور نیست.

زمانی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق بر سر کار بود، از هرگونه اظهارنظر علنی مقامات نظامی یا اطلاعاتی جلوگیری می کرد، زیرا معتقد بود با رویکرد رسمی اسرائیل سازگاری ندارند و مهمتر از همه، زیرا می ترسید چنین اظهاراتی بر اختلاف اسرائیل با واشنگتن بر سر موضوع هسته‌ای ایران، تأثیر بگذارد. در مورد موضوع هسته ای، دیدگاه بنت با نتانیاهو چندان متفاوت نیست، اما او لحن و سبک بسیار متفاوتی دارد. بنابراین، زحمت پاسخگویی به نظرات هیمن را به خود نداد.

به نظر می رسد مقامات ارشدی که هنوز در حال فعالیت هستند، آزادی بیشتری در بیان نظرات خود در زمان بنت، چه در محافل خصوصی و چه تا حدی خارج از آنها دارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها