کد خبر: 653793
تاریخ انتشار :

تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت، بانک‌ها و بیمه روسیه

سفیران اتحادیه اروپا در آستانه تصویب ششمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو بر سر حمله نظامی روسیه به اوکراین هستند و واردات نفت روسیه را تا پایان سال میلادی جاری ممنوع کرده و توانایی روسیه برای ارسال نفت به کشورهای سراسر جهان را محدود می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 بر اساس پیش نویس سندی که توسط بلومبرگ مشاهده شده است، این تحریم‌ها خرید نفت از روسیه که از طریق دریا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحویل داده می‌شود را تا شش ماه دیگر و واردات فرآورده‌های نفتی را تا هشت ماه دیگر ممنوع می‌کنند.

نفتی که از طریق خط لوله تحویل داده می‌شود، موقتا از تحریم‌ها معاف می‌شود. سران اتحادیه اروپا دوشنبه شب با این معافیت توافق کردند تا به هفته‌ها مخالفت دولت مجارستان با تحریم نفت روسیه پایان دهند.

این مجموعه تحریم‌ها، اسبربانک که بزرگترین بانک روسیه است را از دسترسی به سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت محروم خواهد کرد. این اقدام ۱۰ روز پس از تصویب شدن، اجرایی خواهد شد. محدودیت مشابه که سفیران اتحادیه اروپا چهارشنبه بعدازظهر در قالب ششمین بسته تحریم‌ها درباره آن بحث خواهند کرد، شامل کردیت بانک مسکو و بانک کشاورزی روسیه هم می‌شود.

مجارستان در این نشست ضمانت گرفت که اگر تحویل نفت از طریق خط لوله به این کشور مختل شد، می تواند از مسیرهای تامین دیگری استفاده کند.

ممنوعیت بیمه

این بسته همچنین شامل ممنوعیت بیمه مربوط به حمل نفت به کشورهای ثالث است که در مدت شش ماه پس از تصویب رسمی این تدابیر، اجرایی خواهد شد و هدف از آن محدود کردن گزینه‌های مسکو برای تغییر مسیر صادرات نفت به نقاط دیگر جهان است.

طبق پیش نویس این سند، فراهم کردن مستقیم یا غیرمستقیم کمک فنی، خدمات کارگزاری یا فاینانس و کمک فاینانس، مربوط به حمل و نقل شامل انتقال کشتی به کشتی نفت و فرآورده‌های نفتی از مبدا روسیه به کشورهای ثالث، ممنوع است.

ده‌ها شخص که رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دارند، به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شدند.

بسته نهایی تحریم‌ها به محض تصویب شدن توسط سفیران اروپایی، باید رسما توسط دولتهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شود و ممکن است پیش از اجرایی شدن، تغییراتی پیدا کند.

طبق محاسبات بلومبرگ، واردات دریابرد نفت، حدود دو سوم از واردات نفت از روسیه به اتحادیه اروپاست و به محض این که ممنوعیت آن اجرایی شود، حداکثر ۱۰ میلیارد دلار در سال به درآمد صادراتی روسیه ضربه خواهد زد زیرا این ممنوعیت روسیه را مجبور می‌کند کل نفت خود را با تخفیف به آسیا بفروشد. هم اکنون هم نفت روسیه ۳۴ دلار در هر بشکه ارزان‌تر از قیمت نفت برنت، دست به دست می‌شود.

این ضرر، سهم کوچکی از ۲۷۰ میلیارد دلاری است که دولت روسیه برای صادرات انرژی در سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرده است.

به گفته منابع آگاه، ممنوعیت بیمه هم مانع بزرگی برای صادرات خواهد بود زیرا شامل بخش وسیعی از ناوگان جهانی نفتکش‌ها می شود که به دنبال حمل و انتقال بشکه های نفت روسیه هستند. اتحادیه اروپا سرگرم مذاکره برای هماهنگ کردن این اقدامات با بعضی از کشورهای گروه هفت شامل انگلیس است.

با این حال پیشنهادهای اولیه برای ممنوعیت حمل نفت روسیه به کشورهای ثالث از بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا در پی اعتراض یونان با این اقدام، حذف شد.

تحریم‌ها علیه اسبربانک می‌تواند ضربه دیگری به روسیه و تجارت جهانی مواد خام وارد کند. واحد سوئیسی اسبربانک شاهد دو برابر شدن حجم کسب و کار فاینانس تجارت کالا در سال گذشته بود.

عمده تحویل نفت از طریق خط لوله به آلمان و لهستان است که اعلام کرده اند می خواهند واردات نفت از روسیه را در سال میلادی جاری فارغ از اقداماتی که اتحادیه اروپا انجام می دهد، متوقف کنند. اگر هر دو کشور به این گفته خود عمل کنند و تحریم‌ها علیه واردات نفت دریابرد هم اجرایی شود، فروش نفت روسیه به اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۲ به میزان ۹۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

کشورهایی که از طریق خط لوله، نفت روسیه را دریافت می‌کنند اجازه نخواهند داشت از هشت ماه پس از تصویب بسته تحریم‌ها، آن را به کشورهای دیگر بفروشند. جمهوری چک از معافیت ۱۰ ماهه برخوردار خواهد بود که به این کشور اجازه می دهد فرآورده‌های نفتی دریافت شده از خط لوله نفتی را خریداری کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بعضی از کشورها مهلت طولانی‌تری برای اجرای ممنوعیت نفت دریابرد خواهند داشت. برای بلغارستان این دوره تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است در حالی که کرواسی برای واردات نفت VGO که برای تولید فرآورده‌هایی نظیر بنزین و بوتان استفاده می‌شود، تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۱ تحت شرایط خاصی معافیت خواهد گرفت.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها