کد خبر: 653970
تاریخ انتشار :

میرسلیم: آمریکا با درایت رهبری وادار به عقب‌نشینی شد

تسنیم/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با درایتِ مقام معظم رهبری آمریکا را وادار به عقب نشینی کرده‌ایم و ان شاءالله بزودی کل سرزمین‌های اسلامی از لوث وجود مستکبران پاک می‌شود.

میرسلیم: آمریکا با درایت رهبری وادار به عقب‌نشینی شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مصطفی میرسلیم به موفقیت‌های رهبر معظم انقلاب در این ۳۳ سال در جایگاه ولی فقیه اشاره می‌کند و می‌گوید: یک نکته ارزشمند، شناخت دقیق و عمیق ایشان از آمریکا است که به جرات می‌توانم بگویم کم نظیر یا بی‌نظیر است و اگر امروز ایشان فرصت می‌فرمودند و در کنار درس خارج خود، آمریکا شناسی را تدریس می‌کردند، برای اغلب مسئولان ما مفید واقع می‌شد.

او معتقد است: اگر درایت ایشان نبود در راهبری جبهه مقدم نبرد علیه مخالفان اسلام و انقلاب اسلامی و بشریت، امروز باید با دشمن در خانه‌هایمان می‌جنگیدیم، اما الحمدالله آمریکا و ایادیش را وادار به عقب نشینی کرده‌ایم و ان شاءالله بزودی کل سرزمین‌های اسلامی از لوث وجود کفار و منافقین و مستکبران و صهیونیست‌ها، در ادامه اجرای همان تدبیر، پاک خواهد شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم تهران که در دوره ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه‌ای، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رئیس‌جمهور بود، در ابتدای گفتگوی مشروح خود با مهر به مهمترین رویدادهای انقلاب در دوره حضرت روح الله اشاره کرد و سپس به پرسش‌های ما پیرامون تصمیم خبرگان در ۱۴ خرداد ۶۸ مبنی بر انتخابات حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی پاسخ داد.

آنچه پیش رو دارید گفتگوی مشروح با «مصطفی میرسلیم» است:

نظر شما درباره جایگاه رهبری پس از رحلت امام خمینی (ره) چیست؟

دوران رهبری امام از ۱۳۴۲ تا ۱۳۶۸ بسیار خطیر و توأم با التهاب‌های استثنایی بود. امام مبارزه سرسختانه خود را با طاغوت زمانه یعنی آمریکا و دست‌نشانده او در ایران یعنی محمدرضای پهلوی زخم خورده از ۳۰ تیر و سپس پشتیبانی شده از طرف آمریکا و یاری شده از جانب صهیونیست‌ها، آغاز کرد و در این راه از هیچ ملامتی نگران نشد و در راه خدا به تکلیف شرعی خود عمل کرد؛ رنج تبعید و ناملایمات آن را تحمل کرد ولی با سربلندی و افتخار به میهن بازگشت و طرح حکومت ولایت فقیه را در مردم سالاری دینی به نام جمهوری اسلامی با درایتی هوشمندانه و با مدیریت زمان، پیاده کرد و نظام انقلابی را سامان داد.

دولت موقت را مستقر کرد؛ عواقب ناشی از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را مهار کرد، انحرافات اولین رئیس جمهور و گروهک‌های لجوج ومعاند را از تارک انقلاب پاک کرد، هشت سال جنگ تحمیلی را در حالی که در سخت‌ترین و نامتعادل‌ترین شرایط نظامی بودیم به پشیمان کردن دشمن و بیرون راندن او منتهی کرد و امنیت را به کشور بازگرداند. مخاطرات و انحرافاتی که جایگاه رهبری را تهدید می‌کرد زدود و با دلی آرام رخت از این دنیا بربست. این شرایط واقعاً استثنایی است و امام به لطف خدا و توکل بر او از پس آنها برآمد. اینها را به اجمال مطرح و به اختصار بیان کردم تا یادآوری شود که حفظ میراث انقلابی دوران رهبری امام کار ساده ای نبود.

چه ویژگی‌هایی در آیت الله خامنه‌ای مورد توجه خبرگان قرار گرفت؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای شاگرد امام و آشنا با مکتب او بود. در مبارزاتی که به پیروزی انقلاب منجرشد سهیم بود؛ در ساماندهی تشکیلاتی نظام نوپای جمهوری اسلامی بسیار مؤثر بود و درتیرماه ۱۳۶۰ قبل از فاجعه انفجار حزب به افتخار جانبازی برای انقلاب نائل شده بود. در وزارت دفاع برای هدایت نیروهای رزمنده با حضور در صحنه‌های نبرد علیه دشمن به طراحی و فرماندهی پرداخته بود. در دوران ریاست جمهوری خود علی رغم عدم برخورداری از هیئت وزیران مطلوب، نشان داده بود که عملاً پیرو ولی امر مسلمین و فداکننده حق خود برای حفظ حق نظام انقلابی جمهوری اسلامی است و از ظرفیت سترگ حلم برخوردار است.

در سیاست خارجی کاملاً با اشراف بر معادلات بین المللی اقدام کرد، بویژه با حضور مؤثر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و خصوصاً در سفرهای آسیایی و آفریقایی که انجام داد و جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران به دیگر دولت‌ها شناساند و برای دیگر مردمان تبلیغ کرد؛ بالاخص در دفاع از آرمان مردم مظلوم فلسطین طراحی ویژه داشت و برای بسیاری از رؤسای کشورها بدقت تشریح کرد و نیز از حقانیت جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی، با اعزام نمایندگان ویژه به دیگر کشورهای اسلامی، با اهتمام دفاع کرد.

در موضوع امنیت با اشراف کامل اطلاعاتی خود مانع خسارت به مردم و میهن اسلامی شد؛ در سفرهای استانی از نزدیک با مردم و اهل علم و فرهنگ و ادب پیوندی صمیمانه برقرار و دل همگان را به خود جذب کرد. در هدایت و تدبیر امور نظامی پایه‌های استواری بنا نهاد که ثمرات عدیده و بسیار مهم از خود به جای‌گذاشت و امروز منشأ اقتدار منطقه‌ای و جهانی ما است. در امور اقتصادی علی رغم گرایش‌های تصدی‌گرایانه دولت، مشوق حضور مردم در صحنه‌های تولید و خودکفایی بود. از همه مهمتر اینکه تمام آن کوشش‌ها و اقدامات را نه برای خودنمایی و تحکم و ریاست‌ورزی، بلکه صرفاً برای ایفای تکلیف شرعی و ادای دین به انقلاب اسلامی انجام داده بود و پس از سپری شدن دو دوره ریاست جمهوری توأم با ایثار، در نظر داشت خود را ممحض در امور فرهنگی کند که مجلس خبرگان رهبری، بلافاصله پس از رحلت امام و با به یادداشتن عنایت آن مرحوم نسبت به ویژگی‌های مثبت حضرت آیت الله خامنه‌ای، ایشان را مصداق کافی برای رهبری انقلاب تشخیص داد.

چه خصوصیات فردی در آیت الله خامنه‌ای ایشان را در ایفای وظایف رهبری کمک کرده‌است؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای از افرادی است که در زندگی خود چه شخصی و چه خانوادگی و چه اجتماعی، استفاده بهینه را از وقت و فرصت‌های خود کرده‌اند و از این لحاظ سرمشق بسیاری از ما بوده‌است. در مراعات احکام اسلامی به شعار و گفتار بسنده نمی‌کرد و با عمل روزمره خود نشاندهنده راه و الگوی رفتاری بود. به زهد و ساده‌زیستی نصیحت می‌کرد ولی قبل از نصیحت، خود بدان رفتار می‌کردند، اهل ادب و فرهنگ و پاسدار میراث فرهنگی اسلامی ایران و تکریم کننده اهل علم، فضل، ادب و هنر، مطالعه و تدبر هستند به مشورت با خبرگان و متخصصان و کارشناسان بها می‌دهند و کمتر بدون مراجعه به نظریات کارشناسی درباره امور کشور تصمیم می‌گرفتند. خوش‌رفتار و مهربان و با اخلاق نیک و بسیار مؤدب هستند و این ادب را حتی در هنگام تنبیه خاطیان و تنبه به مسئولان با ظرافت تمام مراعات می‌کنند. حافظه قوی دارند و دوستان قدیمی را فراموش نمی‌کنند و بمناسبت از آنها بخوبی دلجویی می‌کرده و می‌کنند. به جوانان و استعدادهای آنها بسیار بها می‌دهند. هیچ‌گاه خشن نبود و همواره در رفتار و گفتار خود جنبه‌های عاطفی را در نظر می‌گیرند.

موفقیت‌های حضرت آیت الله خامنه ای در این ۳۳ سال مرهون چه عواملی است؟

در آغاز دوران رهبری ایشان مهمترین هشدار را نسبت به خطری که از جانب معاندان ما متوجه کیان انقلاب است دادند و آن خطر یورش و شبیخون فرهنگی بود و گذشت ایام نشان داد که این تشخیص چقدر دقیق و داهیانه بوده است و امروز نیز مهمترین خطر تهدیدکننده انقلاب همان است، که در قالب شگردهای اقتصادی ظاهر شده است تا با درگیر کردن مردم در مشکلات معیشتی روزمره آنها را نسبت به فرهنگ انقلابی و معنویت در اسارت قرار دهد و به غفلت بکشاند و از این رو در بیست سال گذشته شاهد تاکید ایشانیم بر امور اقتصادی کشور در زوایای انضباط مالی و اصلاح الگوی مصرف، اشتغال مولد، رونق تولید، تولید دانش بنیان، پشتیبانی از کالای ایرانی، مقابله با فساد… د. که همه الهام گرفته از اصل "لیس للانسان الا ما سعی" است.

زیرا برای عامه مردم مسلماً اگر مشکلات معیشتی ماندگار شود، فرهنگ و معنویت به فراموشی سپرده می‌شود و لذا امور اقتصادی تعیین کننده اهداف میانی امروز ما هستند برای گرفتار نشدن به ترفند دشمن در واداری ما به رها کردن اهداف فرهنگی منبعث از آرمان‌های انقلاب اسلامی، براثر فشار معیشتی.

ابعاد و اشکال مختلف این یورش فرهنگی را ایشان به مناسبت‌های مختلف، در فرهنگ مکتوب و هنرهای سمعی و بصری و تجسمی و سینما و اخیراً در شبکه اطلاع‌رسانی جهانی و شبکه ماهواره‌ای و فضای مجازی، به ما شناسانده و نسبت به آثار زیانبار آن بر تربیت نسل جدید هشدار داده‌اند.

از نکات مثبت دیگری که یادآوری آن لازم است و به اجرای بندهای اصل ۱۱۰ قانون اساسی برمی‌گردد، تعیین سیاست‌های کلی نظام با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام است و نیز نظارت بر نحوه اجرای آن سیاست‌ها که به هیئت عالی نظارت واگذار کرده‌اند.

امروز تقریباً در تمام زمینه‌ها سیاست‌های کلی یعنی خطوط راهنمای برنامه‌ها و قوانین و شیوه‌نامه‌های اجرایی مشخص شده است. رهنمودهای ایشان به مناسبت‌های مختلف از جمله چهلمین سالگرد انقلاب و نیز به مناسبت دیدار مسئولان در سه قوه کارساز و نشان‌دهنده طراوت ذهنی و نشاط فکری ایشان است و ما مسئولان در به کار بستن آنها اغلب عقب می‌مانیم و یکی از دلایل کندی پیشرفت ما همین بی‌توجهی عملی به آن رهنمودها است.

اداره انقلاب با تنوع انتخاب رؤسای جمهوری و نمایندگان مجلس از طرف مردم به گونه‌ای به اساس جمهوری لطمه وارد نیاید، هنرمندی ایشان را در رساندن این نظام نوپا به بلوغ سیاسی اجتماعی نشان می‌دهد که تشریح جزئیات آن فصل مستقلی را طلب می‌کند.

از نکات ارزشمند دیگر شناخت دقیق و عمیق ایشان از آمریکا است که به جرات می‌توانم بگویم کم نظیر یا بی‌نظیر است و اگر امروز ایشان فرصت می‌فرمودند و در کنار درس خارج خود، آمریکا شناسی را تدریس می‌کردند، برای اغلب مسئولان ما مفید واقع می‌شد یا اتمام حجت تلقی می‌گشت. روانشناسی ایشان از مسئولان حکومتی آمریکا و مردم‌شناسی آمریکا بر مبنای اطلاعات بهنگام و کارشناسانه و کاربردی است و حتی برای رهبران سایر کشورها نیز مفید بوده‌است.

ذکر تمام خصوصیاتی که در ۳۳ سال گذشته مصادیق متعدد داشته و منشأ آثار متعدد بوده، در قالب یک مصاحبه میسر نیست و من فقط با این نکته مطالبم را خاتمه می‌دهم که اگر درایت ایشان نبود در راهبری جبهه مقدم نبرد علیه مخالفان اسلام و انقلاب اسلامی و بشریت، امروز باید با دشمن در خانه‌هایمان می‌جنگیدیم ولی الحمدلله آمریکا و ایادیش را وادار به عقب نشینی کرده‌ایم و ان شاءالله بزودی کل سرزمین‌های اسلامی از لوث وجود کفار و منافقین و مستکبران و صهیونیست‌ها، در ادامه اجرای همان تدبیر، پاک خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها