کد خبر: 654088
تاریخ انتشار :

افغانستان آماده نبرد تابستانی | آغازجنگ بزرگ داعش با طالبان؟

هم افغانستان و هم مرز عراق و سوریه محل خوبی برای پرورش داعشی شده است که به تازگی تغییر کادر فرماندهی داده و در حال بازسازی خود است. با این حال، شانس حضور و رستاخیز داعش در افغانستان بیشتر از عراق است.

افغانستان آماده نبرد تابستانی | آغازجنگ بزرگ داعش با طالبان؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

موقعیت استراتژیک منطقه در حال تغییر است، این تغییر به خصوص در افغانستان قابل مشاهده است. گزارش اخیر سازمان ملل درباره این کشور نکات بسیار جالب و مهمی را در برداشت. بر اساس این گزارش، با گرم شدن هوا و مساعد شدن جو در مناطق کوهستانی، دشمنان اصلی طالبان یعنی داعش و بقایای ارتش حکومت سابق آماده جنگ با طالب‌ها شده‌اند. طالبان که از حل اوضاع داخلی افغانستان درمانده و نمی تواند بحران های امنیتی و اقتصادی کشور را حل کند برای بهبود اوضاع به القاعده نزدیک شده است اما این اقدام احتمالا اوضاع را برای طالبان سخت‌تر کند.

تغییر وضعیت در افغانستان/ داعش، منتظر فرصت است

بسیاری از اعضای القاعده توسط سازمان ملل تحت پیگرد هستند. بر اساس گزارش سازمان ملل بسیاری از اعضای ارشد حکومت فعلی افغانستان توسط این سازمان محکوم شده یا متهم هستند. با این وجود، بعید نیست طالبان به زودی با تحریم های بین المللی مختلف روبه‌رو شده و به خصوص باعث ترس و نگرانی کشورهای همسایه شوند؛ روندی که شاید باعث قدرت گرفتن بیشتر دشمنان طالبان بالاخص داعش شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل، طالبان همچنان درگیر اختلافات و رقابت های دو گروه «اصلاح طلب» و «محافظه کار» است. گروه نخست سعی دارد وجهه دولت طالبان را نزد سازمان های بین المللی و کشورهای دیگر موجه نشان داده و راه های ارتباطی دنیا را با افغانستان حفظ کند اما گروه دوم با سخت گیری های اجتماعی و سیاسی خود به خصوص در مورد زنان و نیز به علت به‌کارگیری مهره های حساس که سابقه تروریستی داشته یا به القاعده نزدیکند باعث شده کشورهای مختلف و سازمان ملل نسبت به طالبان حساس شده و به آن اعتماد نداشته باشند.

از گزارش سازمان ملل چنین بر می آید که عدم اعتماد سازمان های بین المللی و کشورهای دنیا به طالبان و عدم همکاری با این دولت باعث افزایش قدرت دشمن آنها یعنی داعش شده و می شود و ممکن است افغانستان را در همین تابستان وارد جنگ کند.

افزایش فعالیت داعش در مرز عراق و سوریه

در همین حال، داعش در حال افزایش فعالیت خود در مرز عراق و سوریه است. پیش از این نیز برخی رسانه ها از احتمال شکل گیری مجدد نطفه های داعش در مرز عراق و سوریه گفته و نوشته بودند. چارلز ایستر در انستیتو خاورمیانه در گزارش یک ماه قبلش این رابطه نوشت: «به گفته منابع محلی، فراریان داعش در یک حرکت از پیش برنامه ریزی شده به سمت منطقه صحرایی شمال باغوز و شرق البصیره در امتداد مرز عراق به جنوب منتقل شدند. این منطقه ای است که در 12 ماه گذشته درعمل به پایگاه داعش تبدیل شده است؛ جایی که در آن، این گروه رسما حکومت کرده، یک سیستم منظم مالیاتی وضع نموده و نیروهای محلی را جذب می کند.... همچنین، داعش به طور گسترده‌تری در سرتاسر بیابان مرکزی سوریه، شبکه ‌ای از خانه‌های امن، اردوگاه‌های بیابانی و کمپ‌های آموزشی کوچک صحرایی را دایر کرده و اداره می‌کند.» (اینجا بخوانید).

حالا بر اساس گزارش ها، نیروهای داعش حملات خود را افزایش داده اند. اگرچه حملات نیروهای داعش توسط حشدالشعبی عراق دفع شده اما به نظر می رسد این حملات اخیر سنگین ترین حملات داعش در طول این چند ماه بوده است.

بر اساس گزارش پایگاه های خبری عراقی، نیروهای تیپ 12 الحشدالشعبی عراق پس از درگیری شدید با تروریست‌های داعش، مانع نفوذ آنها در منطقه الطارمیه شده‌اند. شبکه ماهواره‌ای النجباء در این رابطه نوشت: رزمندگان تیپ 12 الحشدالشعبی تاکنون تروریست‌های داعشی را در تحقق اهدافشان ناکام گذاشته‌اند.

منطقه الطارمیه به دلیل نزدیک بودن به بغداد، به عنوان گذرگاه اصلی تروریست‌ها برای انجام عملیات تروریستی در بغداد به شمار می‌رود.

داعش در افغانستان یا عراق؟

هم افغانستان و هم مرز عراق و سوریه محل خوبی برای پرورش داعشی شده اند که به تازگی تغییر کادر فرماندهی داده و در حال بازسازی خود است. اگرچه احتمالا داعش نتواند در عراق نفوذ زیادی کند اما در افغانستان اوضاع دگرگون است. افزایش اختلاف داخلی بین دو گروه طالبان (محافظه کار و اصلاح طلب)، دوری مردم افغانستان از طالبان، فعالیت مخالفان در پنجشیر، فعالیت و قدرت گرفتن برخی نظامیان حکومت سابق، نگرانی کشورهای خارجی در مورد طالبان و... همه و همه عواملی هستند که می توانند نشان دهنده تضعیف قدرت طالبان در افغانستان باشند.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها