کد خبر: 654201
تاریخ انتشار :

وال استریت ژورنال: عربستان در یک قدمی توافق با اسرائیل

ایسنا: روزنامه "وال استریت ژورنال" در گزارشی نوشت در حالی که ریاض و تل آویو هنوز روابط رسمی با یکدیگر ندارند، تحرکات پشت پرده بین دیپلمات‌ها و بازرگانان دو طرف برای رسیدن به روابطی نهایی و جدی در حال افزایش است.

وال استریت ژورنال: عربستان در یک قدمی توافق با اسرائیل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: به رغم اینکه عربستان، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد اما مذاکرات محرمانه خود را با رهبران اسرائیلی گسترش داده و این مسئله‌ای است که می‌تواند به تشکیل سیاست‌های جدید در خاورمیانه منجر شود و به دهه‌هایی از دشمنی میان این دو دولت "بانفوذ" منطقه پایان دهد.

این روزنامه نوشت: عربستان و اسرائیل با کمک دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به توافقی تلاش می‌کنند که می‌تواند به هواپیماهای تجاری که از اسرائیل بر فراز عربستان پرواز می‌کنند امتیازات گسترده‌ای بدهد و راه را برای سیطره کامل عربستان بر جزایر استراتژیک تیران و صنافیر در دریای سرخ هموار کند. پیش از این نیز ریاض به گروهی از تجار اسرائیلی اجازه سفر به عربستان را داد.

این روزنامه با بیان این که دو طرف برای تقویت روابط اقتصادی تلاش می‌کنند، نوشت: عربستان این اقدامات را به این دلیل اتخاذ می‌کند که معتقد است مردمش از روابط با اسرائیل حمایت می‌کنند. درحالی که روابط دیپلماتیک رسمی احتمالا هنوز بعید است اما اقدامات سیاسی، نظامی و اقتصادی محرمانه می‌تواند به تلاش‌های سازنده طولانی مدت برای پایان نزاع میان دو طرف که شاهد تهدید مشترک از سوی ایران هستند پایان بدهد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در 24 مه گفت که "دیدگاه عربستان می گوید که عادی سازی در نهایت اتفاق خواهد افتاد."

طبق نوشته وال استریت ژورنال، مذاکرات عربستان و اسرائیل عامل اصلی در تلاش‌ها برای اصلاح روابط پر تنش میان آمریکا و عربستان است. دولت بایدن همان موضع دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای ایجاد روابط میان اسرائیل و جهان عربی بدون منتظر ماندن برای توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین را در پیش گرفته است. کاخ سفید برای سفر بایدن به اسرائیل و عربستان طی هفته‌های آتی تلاش می‌کند. این سفر می‌تواند یک سفر سرنوشت ساز باشد و منافع سیاسی سه طرف را تقویت کند.

وال استریت ژورنال نوشت: روابط غیر رسمی میان اسرائیل و عربستان به دهه‌های گذشته بازمی‌گردد و از سال ۲۰۲۰ شدت یافته است زمانی که دولت ترامپ در معاملات مربوط به توافق‌های ابراهیم برای ایجاد روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی میانجیگری کرد. مسئولان اسرائیلی برای برگزاری نشست‌های محرمانه در طول سال‌ها به عربستان سفر کردند که از جمله آن‌ها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است که برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۰ به شهر نیوم عربستان رفت.

وال استریت ژورنال نوشت: عربستان همچنان به صورت رسمی از تأسیس کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل حمایت می‌کند اما مذاکرات صلح جدی از یک دهه پیش وجود ندارد. اسرائیل در سال‌های اخیر اقداماتی را اتخاذ کرده است که امیدها به تشکیل کشور فلسطین را از بین برده است. مسئولان عربستانی و اسرائیلی اعلام کردند که می‌توانند قبل از حل کلی نزاع اقدامات تدریجی را برای عادی سازی روابط اتخاذ کنند. مسئولان عربستانی از تشکیلات خودگردان فلسطین با ریاست محمود عباس احساس ناامیدی می کنند. آن‌ها همچنین از حمایت ایران از حماس ناخرسند هستند.

یک مسئول عربستانی گفت: اگر حماس روابطی با ایران برای حمایت از خودش برقرار کند چرا ما روابطی با اسرائیل علیه ایران برای حمایت از خودمان نداریم. اقدام عربستان برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل به بیشتر کشورهای عربی و اسلامی چراغ سبز می‌دهد تا پا جای پای آن‌ها بگذارند.

مسئولان اسرائیلی و عربستانی احتمال دادند که گام بعدی گسترس امتیازات پرواز از اسرائیل بر فراز عربستان به عنوان بخشی از مذاکرات گسترده‌تری درباره امنیت در جزایر استراتژیک دریای سرخ است. آمریکا همچنین برای انجام معامله‌ای تلاش می‌کند که به عربستان سیطره امنیتی کامل بر جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ را بدهد که موافقت اسرائیل را می‌طلبد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها