کد خبر: 654368
تاریخ انتشار :

این پنج نشانه خبر از سقوط دولت در اسرائیل می‌دهد/ سقوط نفتالی بنت به نفع ایران است؟

درگیری و اختلاف نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود و اسرائیل بیتنا (اسرائیل، خانه ما) منجر به توجه بیشتر دولت و کنست به داخل اسرائیل می شود و این فرصتی خواهد بود که ایران باید از آن استفاده کند تا کمی از فشار غرب علیه خود بکاهد.

این پنج نشانه خبر از سقوط دولت در اسرائیل می‌دهد/ سقوط نفتالی بنت به نفع ایران است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شکست حامیان دولت نفتالی بنت در کنست برای تصویب قانون مربوط به شهرک نشینان اسرائیلی (طرح یهودا و سامره) یک قدم دیگر دولت این کشور را به سقوط نزدیک تر کرد. از همان ابتدا مشخص بود که دولت نفتالی بنت دوام زیادی ندارد. این دولت از ائتلاف مخالفان حزب لیکود و بنیامین نتانیاهو ایجاد شد و اکثریتی بی نظم بود که بر مبنای نوعی «هدف سلبی» یعنی کنار زدن نتانیاهو تشکیل شده بود.

با این حال، کمتر کسی پیش بینی می کرد که دولت نفتالی بنت اینقدر زود در خطر سقوط قرار بگیرد. اتفاقات چند روز اخیر اما نشان داد که بنت و دولت ائتلافی اش بیش از پیش در خطر قرار دارد.

5 نشانه‌ای که می‌گوید سقوط دولت اسرائیل نزدیک است

 چند نشانه برای سقوط زودتر از موعد دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی وجود دارد. این نشانه ها از این قرارند:

الف. شکست حزبی بنت در کنست

شکست حزب نفتالی بنت و ائتلاف بنت – لاپید در کنست و از دست دادن اکثریت مجلس یک نشانه مشخص از سقوط دولت فعلی اسرائیل است. با این شکست و کم شدن اعضای ائتلاف بنت – لاپید، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو دوباره قدرت گرفته و به خصوص مانع تصویب قوانین مورد حمایت دولت اسرائیل می شوند و در صورت جدیت، می توانند در عمل دولت را از کار بیندازند.

ب. کوچک شدن ائتلاف بنت – لاپید

جدایی برخی اعضای ائتلاف بنت – لاپید از ائتلاف گسترده این دو نیز یک نشانه دیگر از سقوط دولت است. اعضای عرب این ائتلاف از جمله اولین نمایندگانی بودند که از این ائتلاف خارج شدند و حتی در عدم تصویب قانون مربوط به شهرک نشینان صهیونیست تاثیر به سزایی داشتند.

ج. کوچک شدن کابینه دولت بنت

جدایی حداقل چهار عضو اصلی کابینه نفتالی بنت که همگی از نزدیکان و مشاوران سیاسی او بودند، نیز ضربه سختی به او و دولتش وارد کرد. در جدیدترین مورد، «ماتان سیدی» سخنگوی دفتر نخست وزیر، از پست خود استفعا داد. «ماتان سیدی» از کسانی است که طی 4 سال گذشته، همواره در تیم «نفتالی بنت» بوده، هنگامی که «نفتالی بنت» وزیر آموزش و پرورش و وزیر جنگ بود، مشاور وی بوده است. از یکسال گذشته تاکنون نیز وی در دفتر نخست وزیری، علاوه بر سخنگوی دفتر نخست وزیر، به عنوان مدیر روابط داخلی و مشاور رسانه‌ای شخصی بنت مشغول به کار بوده است. حدود 3 هفته قبل در 13 می 2022میلادی (23اردیبهشت 1401) هم «شمریت مئیر»، مشاور دیپلماتیک «نفتالی بنت» از پست خود استفعا داد. تنها 10 روز پس از خروج «شمریت مئیر» از تیم «نفتالی بنت»، «تال گان زِوی»، مستول دفتر وی نیز از سمت خود استفعا داد و یک هفته بعد از استعفای دوم در تیم «نفتالی بنت»، 30می 2022 میلادی (9خرداد1401) «نائومی ساسون»، دستیار شخصی «نفتالی بنت» از جایگاه خود استعفا داد و از تیم وی خارج شد.

د. تعویق سفر بایدن به اسرائیل

تعویق سفر جو بایدن به سرزمین های اشغالی یکی دیگر از نشانه های جدی سقوط دولت نفتالی بنت است. این مطلبی است که حتی پایگاه اورشلیم پست هم بر آن تاکید کرده است. این پایگاه در مطلبی از این گفته که جو بایدن دوست ندارد با دولت موقتی تعامل و همکاری کند که مشخص نیست چند وقت دیگر بر سر کار بماند و ممکن است فردای روز ملاقات استعفاء داده یا منحل گردد. در گزارش اورشلیم پست آمده است، وقتی در خبرها اعلام شد که جو بایدن می‌خواهد سفرش را به سرزمین‌های اشغالی لغو کند هیچکس متعجب نشد چرا که رهبر هیچ کشور دیگری نیز هرگز خودش را بخاطر یک کابینه بی ثبات به زحمت نمی‌اندازد. چه نفعی برای بایدن دارد که با یک نخست وزیر ضعیف و ناتوان دیدار کند که چند روز بیشتر به پایان عمر دولتش نمانده است.

ه. شکست سنگین در تصویب طرح یهودا و سامره

اما مهم ترین نشانه سقوط دولت نفتالی بنت، شکست سنگین آنها در تصویب قانون شهرک نشینان در کنست بود. پایگاه گاردین رای گیری سه شنبه را یک رای گیری «سوررئال» و نشانه ای واضح از سقوط دولت بنت دانست. قانونی که مخالفان، تمدید آن را رد کردند، به زمان اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل در سال 1967 بازمی‌گردد و به شهرک نشینان کرانه باختری همان حقوقی را اعطا می‌کند که شهروندان در اراضی اشغالی از آن برخوردار هستند و کنست هر پنج سال یکبار آن را تمدید می‌کند. این شکست از این جهت عجیب است که تقریبا تمام اعضای کنست موافق تصویب آن بودند و اکثریت مجلس (طرفداران حزب لیکود و بنیامین نتانیاهو) فقط برای ضربه زدن به دولت از رای دادن به آن اجتناب کردند.

شکست بنت در تصویب و تمدید قانون شهرک نشینان (قانون یهودا و سامره) از دو جهت می تواند کار دولتش را یکسره کند. اولین جهت این است که این اتفاق ضربه روانی سنگینی به دولت می زند و منجر به این می شود که دولت در نظر مردم بسیار ضعیف جلوه کند چرا که حتی قادر نیست قانونی را که اکثریت کنست با آن موافقند به تصویب رساند. جهت دوم هم مربوط به خود قانون است. به گزارش گاردین، اگر تا ژوئن قانون مربوط به عضویت شهرک نشینان به اسرائیل تصویب نشود، قانون نظامی بر این شهرک ها اجرا می شود و سیستم مالیاتی، شهری و اقتصادی اسرائیل را به هم می ریزد و ممکن است به شورش هایی نیز منجر شود.

اختلاف داخلی اسرائیل و فرصتی که به ایران داده می شود

یکی از اتفاقاتی که احتمالا در هفته های آتی بیفتد درگیری شدید سیاسی در داخل اسرائیل است. این اتفاقات و درگیری ها احتمالا باعث کاهش قدرت و فعالیت صهیونیست ها در عرصه برون مرزی خواهد شد. پر واضح است که فعالیت شدید اسرائیل در چند هفته اخیر منجر به اجماع غرب و آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران شد و وضعیت برجام را به بن بست کشاند. درگیری و اختلاف نفتالی بنت و بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود و اسرائیل بیتنا (اسرائیل، خانه ما) منجر به توجه بیشتر دولت و کنست به داخل اسرائیل می شود و این فرصتی خواهد بود که ایران باید از آن استفاده کند تا کمی از فشار غرب علیه خود بکاهد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها