کد خبر: 655219
تاریخ انتشار :

ابرناو پکن، واشنگتن را به چالش کشید/ ارتش سرخ آماده مبارزه با غرب

تعداد کلی ناوهای جنگی چین بیشتر از آمریکا است اما تعداد برخی تجهیزات مهم دریایی مثل ناوهای هواپیما بر ایالات متحده چند برابر ارتش سرخ چین است.

ابرناو پکن، واشنگتن را به چالش کشید/ ارتش سرخ آماده مبارزه با غرب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت، چین سومین ناوهواپیمابر خود را ساخت. این ناو که کاملا بومی است، می تواند تاثیر بسیار زیادی در روابط استراتژیک و موقعیت ژئوپولیتیک کشورهای دنیا به خصوص ایالات متحده داشته باشد. در این گزارش قصد داریم مروری بر تاثیرات ساخت این ابر ناو چینی داشته باشیم.

ارتش سرخ در حال شکل گیری

ارتش چین به خصوص در زمینه تسلیحات تا چند سال پیش به شدت تحت تاثیر شوروی سابق بود. ساختار اصلی تسلیحات هوایی، زمینی و دریایی آنها بر اساس پلتفرم ارتش شوروی در دهه 70 شکل گرفته بود و بر اساس استراتژی شوروی نیز با تهدیدات خود مقابله می کردند.

حدود چند سال پیش بود که چین شروع به بازسازی ارتش بزرگ خود کرد. اولین تغییرات در پلتفرم و ساختار ارتش چین در سلاح های سبک و انفرادی آنها دیده شد (اینجا بخوانید). بعد از این بود که چین تلاش کرد در جنگنده ها و ناوهای خود نیز تغییراتی ایجاد کند.

جدیدترین گام چین در زمینه بازسازی ارتش خود در ناوهای هواپیمابر آنها دیده شده است. ناو هواپیمابر «فوجیان» سومین ناو هواپیمابر چین است. اولین ناو هواپیمابر چین یک کشتی تغییر کاربری یافته متعلق به دوران شوروی سابق بود و دومین ناو نیز با وجود اینکه توسط چین ساخته شده بود ولی طراحی آن الگوبرداری شده از نمونه‌های شوروی سابق بود. هر دو نمونه در زمره ناوهای دارای باند پروازی شبیه پیست «اسکی پرش» بودند که یک سطح شیب‌دار در انتهای باند پرواز تعبیه شده بود. ناو هواپیمابر فوجیان اما کاملا بر اساس الگوی بومی چینی ها ساخته شده و کاملا یک ابر کشتی بومی است.

ناوهواپیمابر فوجیان چه ویژگی هایی دارد؟

هواپیمابر فوجیان که برگرفته از نام استان ساحلی فوجیان در شرق چین است، اولین ناو هواپیمابر بومی کشور چین و مجهز به منجنیق‌های الکترومغناطیسی است. استان فوجیان در جنوب شرقی چین، نزدیک‌ترین استان به تایوان است. تایوان منطقه‌ای است که داری حاکمیتی مجزا از چین است، ولی چین خواهان آن است که تایوان به سرزمین اصلی یعنی به چین بپیوندد.

ناو فوجیان با طولی حدود 320 متر وعرضی برابر با 73 متر، دارای یک عرشه پرواز صاف و تمام قد و مجهز به منجنیق‌های الکترومغناطیسی است که پس از چند نوبت آزمایش پهلوگیری و سایر آزمایش‌های دریایی، به نیروی دریایی چین تحویل داده خواهد شد.

مقابله با تهدیدات دریایی آمریکا

علت اهتمام چین به ساخت ناوهای هواپیمابر این است که آمریکا و غرب تهدیدات مختلفی را برای چین به خصوص در آبراهه های جنوبی این کشور ایجاد کرده اند. آبراه راهبردی دریای جنوبی چین که سالانه 5 تریلیون دلار تجارت جهانی از آن عبور می‌کند و دارای ذخایر غنی ماهیگیری و ذخایر قابل‌توجه نفت و گاز در زیر دریا است یکی از پرمناقشه ‌ترین مناطق دریایی جهان به شمار می ‌آید به‌طوری که شش کشور، مدعی حاکمیت بر تمام یا بخشی از این آبراه هستند. نیروی دریایی ایالات متحده بارها به بهانه تأمین امنیت تجارت آزاد بین‌المللی، ناوهای هواپیمابر خود را از کنار جزایر مصنوعی ساخت چین عبور داده است که موجب برانگیخته شدن حساسیت چین شده است.

همچنین، ایجاد ائتلاف دریایی بین آمریکا و استرالیا و چند کشور غربی در مقابل تهدیدات چین، باعث شده ارتش سرخ پکن احساس نگرانی کند و برای جلوگیری از محدودیت در زمینه تجارت دریایی تلاش کرده نیروی دریایی خود را تا حد ممکن تقویت کند.

 چین در این سال ها تلاش کرده از حالت تدافعی خارج شود. چینی ها قدرت دریایی خود را به اقیانوس هند و غرب اقیانوس ارام گسترش داده اند و در این مناطق پایگاه های دریایی و جزایر مصنوعی مختلفی ساخته اند.

ناوهای هواپیمابر به نوعی در حکم یک پایگاه دریایی شناور هستند و به همین دلیل می توانند نقش بسیار برجسته ای در زمینه اتصال ناوها، هواپیماها و هلی کوپترهای جنگی و حتی زیردریایی ها داشته باشند. این ناوها همچنین می توانند امنیت دریایی را برای چین به ارمغان آورده و از دستبرد غربی ها به کشتی های تجاری چین جلوگیری کنند.

فرصتی که جنگ اوکراین به چین داد​

جنگ اوکراین و روسیه فرصتی طلایی به چین داد تا با آرامش بیشتر به تجهیز ارتش خود بپردازد. بر خلاف بسیاری از کشورها، چین بدون هیاهو و بوق و کرنا از غفلت ارتش آمریکا و توجه غرب به اوکراین و تهدید روسیه استفاده کرد و در زمینه ناو و هواپیماهای جنگی به دستاوردهای مهمی رسید.

این تجهیزات جدید ممکن است در آینده در زمینه تایوان نیز کفه ترازو را به نفع پکن بالا و پایین کنند و یا حداقل مانع از حمایت مستقیم غربی ها از ارتش تایوان شوند.

مروری بر قدرت دریایی چین و آمریکا

با وجود افزایش قدرت چین در زمینه دریایی اما به نظر می رسد هنوز ارتش این کشور در برخی زمینه ها و شاخص ها در مقایسه با آمریکا و ارتشش ضعف دارد.

تعداد کلی ناوهای جنگی چین بیشتر از آمریکا است اما تعداد برخی تجهیزات مهم دریایی مثل ناوهای هواپیما بر ایالات متحده چند برابر ارتش سرخ چین است.

جدول زیر تعداد تجهیزات دریایی و ناوهای آمریکا و چین را با هم مقایسه می کند:

شاخص نظامی

آمریکا

چین

کشتی جنگی

484

777

ناو هواپیمابر

11

3

ناو هلیکوپتر بر

9

1

زیردریایی

68

79

ناوشکن

92

41

ناوچه

0

49

ناوچه سبک (ناوگشت)

22

70

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها