کد خبر: 655301
تاریخ انتشار :

شیشه عمر ترامپ در دستان مایک پنس

آیا معاون سابق علیه رئیس شهادت می دهد؟

آیا معاون سابق علیه رئیس شهادت می دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پس از انتشار گزارش کمیته تحقیقات کنگره آمریکا در خصوص حمله ششم ژانویه 2021 و اتهاماتی که مستقیما به ترامپ در این خصوص وارد شده است، از افراد بیشتری به عنوان شهود ماجرا دعوت شده که یکی از آنها مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق آمریکاست. مایک پنس، معاون دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری اش این روزها همزمان با برگزاری جلسات کمیته تحقیق درباره حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. 

مایک پنس اکنون کسی است که شیشه عمر سیاسی ترامپ در دستان اوست! بسیاری از تحلیلگران و مقامات سیاسی آمریکا معتقدند که با شهادت پنس علیه ترامپ( در خصوص تلاش وی برای کودتا)، دیگر جایی برای بازگشت وی به قدرت باقی نخواهد ماند. اما در مقابل، مایک پنس نسبت به ادای شهادتی که منجر به این نتیجه شود تا حدودی هراسان است! طرفداران ترامپ بارها مایک پنس را به عنوان فردی خائن معرفی کرده اند که با تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 ، پرونده تقلب ادعایی ترامپ را بسته است. 

در چنین شرایطی شهادت رسمی مایک پنس علیه ترامپ می تواند حتی به قیمت جان وی تمام شود زیرا هواداران رئیس جمهور سابق آمریکا ابایی از انجام چنین اقداماتی ندارند معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در روز شش ژانویه سال ۲۰۲۱ از سوی دونالد ترامپ و هوادارانش برای عدم تائید پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ تحت فشار قرار داشت.  معاون رئیس‌جمهوری در جلسه کنگره آمریکا برای تائید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نقش تشریفاتی دارد. 

مایک پنس نیز با تکیه بر همین استدلال تاکید کرده بود که بنا به قانون امکان دخالت در روند تائید پیروزی جو بایدن را ندارد. امری که خشم دونالد ترامپ را برانگیخت و باعث شد هواداران چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یورش به ساختمان کنگره شعار «مایک پنس را دار بزنید» سر دهند. لیز چنی، عضو جمهوریخواه کمیته تحقیق درباره حوادث روز شش ژانویه سال ۲۰۲۱ اظهار داشت: «رئیس‌جمهوری ترامپ تلاشی تمام عیار برای فشار آوردن به مایک پنس در فضای عمومی و خصوصی را دنبال می‌کرد.مایک پنس به طور دائمی طی چهار سال وفاداری خود را به دونالد ترامپ نشان داده بود اما او می‌دانست که در برابر قانون اساسی ایالات متحده وظیفه سنگین‌تری دارد.»

در این گزارش اقدامات مایک پنس پیش از روز شش ژانویه سال ۲۰۲۱ و در جریان حوادث آن روز بررسی شده است. دونالد ترامپ پس از شکست تلاش‌هایش برای عدم تائید نتیجه انتخابات در برخی از ایالت‌ها از جمله جورجیا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و نوادا به روز شش ژانویه یعنی روز نشست مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا امید بسته بود. قضات دادگاه‌ها و مقامات ایالتی پیش از آن درخواست‌های او و وکلایش برای تغییر یا عدم تائید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده بودند. 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید به این نتیجه رسیده بود که تنها راه حفظ قدرت برای وی عدم تائید نتیجه انتخابات در جلسه مشترک کنگره در روز شش ژانویه است. شماری از وفاداران به دونالد ترامپ و وکلای وی در روزهای منتهی به روز شش ژانویه تلاش کردند تا مایک پنس را متقاعد کنند که براساس قانون اساسی او اختیار لازم برای عدم تائید نتیجه رای‌گیری را دارد. این در حالی است که بنا به قانون اساسی آمریکا نقش معاون رئیس‌جمهوری در جلسه مشترک کنگره جنبه تشریفاتی دارد. مایک پنس برای تصمیم‌گیری درباره نقشش در روز شش ژانویه با شماری از مشاوران حقوقی، سیاسی و تاریخی از جمله دن کویل، معاون جورج بوش پدر در دوران ریاست‌جمهوری وی مشورت کرد. 

اما در مقابل  شماری از مشاوران نزدیک به  ترامپ تلاش کردند تا رئیس‌جمهورسابق آمریکا  را از اعمال فشار بر مایک پنس بر حذر دارند. با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا فشارهای خود بر مایک پنس برای عدم تائید نتیجه انتخابات را افزایش داد. دونالد ترامپ دو روز پیش از برگزاری جلسه مشترک کنگره در دیدار با مایک پنس تلاش کرد تا او را با خود همراه کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ساعاتی پس از این جلسه در گردهمایی هوادارانش در ایالت جورجیا گفت که سرنوشتش در دست مایک پنس است. او در ادامه ابراز امیدواری کرد که مایک پنس با او و هوادارانش همراه شود. ماجرا به این جا ختم نمی شود! یک روز قبل از جلسه مشترک کنگره در روز شش ژانویه دونالد ترامپ بار دیگر در دیدار با مایک پنس تلاش کرد تا او را به ایفای نقشی فراتر از آنچه در قانون اساسی آمریکا پیش‌بینی شده است ترغیب کند. در مقابل معاون دونالد ترامپ به رئیس‌جمهوری گفت که با استدلال‌های مطرح‌شده و مشورت‌های انجام شده متقاعد نشده است که اختیار لازم برای عدم تائید نتیجه انتخابات را دارد. مشاوران حقوقی مایک پنس به او گفته بودند که در صورت همراهی با دونالد ترامپ در نهایت در دادگاه محکوم خواهد شد. آنها همچنین نسبت به شکل‌گیری بحرانی سیاسی و حقوقی که قانون اساسی را زیر سوال خواهد برد هشدار داده بودند. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها