کد خبر: 655821
تاریخ انتشار :

بهشتی‌پور:

جوزپ بورل چه در چنته دارد؟

بهشتی‌پور خاطرنشان کرد: «ای کاش ایران مستقیم با خود امریکا گفت و گو می‌کرد. در این صورت خیلی صریح‌تر می‌توانست به نتیجه برسد. یعنی حداقل مستقیم مطرح می‌کرد و مستقیم پاسخ می‌گرفت. این دیپلماسی رفت و برگشت هم زمان‌بر است و هم مشخص نیست که به نتیجه برسد.»

جوزپ بورل چه در چنته دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انتخاب نوشت: یک کارشناس سیاست خارجی در خصوص سفر بورل به تهران و نتایجی که به همراه خواهد داشت، بیان می‌کند که احتمال اینکه مذاکرات از سر گرفته شود، زیادی است ولی باید دید که طرح راه حل میانه‌ای که بورل چند ماه پیش ارائه داد، به کجا رسیده است.

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با «انتخاب» در تحلیل خود از نتیجه سفر جوزپ بورل به ایران بر از سرگیری مذاکرات احیا برجام، عنوان کرد: «احتمال اینکه مذاکرات از سر گرفته شود، زیاد است ولی باید دید که طرح به کجا رسیده است. چند ماه پیش یک طرحی را آقای بورل اعلام کرده بود مبنی بر اینکه به دلیل اختلاف نظری که بین ایران و امریکاست، یک راه حل میانه را انتخاب کرده‌اند. بورل در توضیح راه‌حل میانه گفته بود که سپاه از لیست تروریست خارج شود ولی تحریم‌ها علیه سپاه قدس ادامه پیدا کند. انریکه مورا که به تهران آمد، این طرح را پیشنهاد داد ولی گویا ایران هم یک طرح تکمیلی داده بود که به گفته منابع غربی، ایران خواسته بود که قرارگاه خاتم الانبیا را که کارهای اقتصادی انجام می‌دهد، از لیست تحریم‌ها حذف شود و ماندن سپاه در لیست تحریم، حداقل از نظر ایران مشکلی ندارد.»

وی افزود: «اکنون آقای بورل این طرح را با رابرت مالی نهایی کرده و به تهران آمده است. حتما امریکایی‌ها هم نقطه نظراتی نسبت به طرح ایران دارند؛ بنابراین باید ببینیم نتیجه سفر چه می‌شود و به کجا می‌رسد.»

این تحلیلگر سیاست خارجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ممکن است سفر بورل به دلیل این باشد که پیشنهاد جدیدی قرار است از سوی امریکا ارائه شود، گفت: «این هم می‌تواند به عنوان احتمال مطرح شود. از نظر تحلیلی دو فرض را می‌توان در نظر گرفت؛ یکی آن است که طرف مقابل نظر ایران را پذیرفته‌ ولی نظر تکمیلی دارد و بورل برای در میان گذاشتن آن آمده است، یا اینکه امریکاییان به طور کلی طرح جدیدی را مطرح کرده‌اند. به هر حال این دیپلماسی رفت و برگشت متاسفانه ادامه دارد.»

بهشتی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: «ای کاش ایران مستقیم با خود امریکا گفت و گو می‌کرد. در این صورت خیلی صریح‌تر می‌توانست به نتیجه برسد. یعنی حداقل مستقیم مطرح می‌کرد و مستقیم پاسخ می‌گرفت. این دیپلماسی رفت و برگشت هم زمان‌بر است و هم مشخص نیست که به نتیجه برسد.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها