کد خبر: 656460
تاریخ انتشار :

رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

خبر خوش برای فرهنگیان | ابلاغ قانون رتبه‌بندی معلمان

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان خبر داد.

خبر خوش برای فرهنگیان | ابلاغ قانون رتبه‌بندی معلمان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

​طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم.

رتبه بندی معلمان

 سخنگوی دولت از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان خبر داد.

علی بهادری جهرمی در توییتر نوشت: «آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد.»

لایحه «نظام رتبه بندی معلمان» ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ پس از تدوین در وزارت آموزش و پرورش و تصویب در هیات وزیران به مجلس یازدهم تقدیم شد تا اجرای بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آغاز شده و ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب و ارتقای صلاحیت‌های معلمی و همچنین متناسب‌ سازی نظام پرداخت‌ها بر اساس شایستگی‌ها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، فراهم شود.

بر اساس این لایحه آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند؛ می‌توانند با افزایش شایستگی‌های خود که شامل صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر در حیطه دانش، نگرش و مهارت هستند؛ ارتقای شغلی و درآمدی داشته باشند.

رتبه بندی معلمان

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش در ترازی که سند تحول بنیادین بیان کرده، نیست لذا توجه بیش از پیش به این موضوع جزو نیازهای آموزش و پرورش است و به حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت نیاز دارد.

روند اجرایی شدن سند تحول، آخرین مراحل ابلاغ آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و تأمین و توزیع نیروی انسانی، در دیدار اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با وزیر آموزش و پرورش بررسی شد.

وی با تشکر از فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان، گفت: مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای نگهبان کمک کردند تا قانون رتبه‌بندی معلمان تصویب شود و وزارت آموزش و پرورش بر اساس تکلیف قانونی که بر عهده داشت، پیش از اتمام زمان قانونی، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را آماده کرد و به هیأت دولت فرستاد.

نوری افزود: در همراهی با سایر دستگاه‌های مشارکت‌کننده در آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و تأمین نظرات آنها، این آیین‌نامه تا زمان آماده شدن به دولت، ۲۶ بار ویرایش شد و در کمیسیون اجتماعی دولت هم به آن بندهایی اضافه شد که با دستور رئیس‌جمهور و در جلسه هیأت دولت آن بندها لغو شد که می‌توان به حذف آزمون از شرایط نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، موضوع خدمات رفاهی و بیمه تکمیلی فرهنگیان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و تاکنون اقدامات در این زمینه صورت گرفته است که تغییر بیمه فرهنگیان از روش صندوقی به بیمه‌گری یکی از این موارد است.

در این نشست موضوعاتی مانند اجرای سند تحول، نحوه اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های اجرای سند تحول، کسری نیروی انسانی، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان و ...، طرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: در تاریخ ۸ تیر ماه آخرین نشست بررسی آیین‌ نامه رتبه‌ بندی معلمان برگزار شد و در مسیر ابلاغ قرار گرفت.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: دیروز آخرین نشست بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی با حضور وزیر و برخی از اعضای هیأت دولت برای رفع ابهامات و اتخاذ تدابیر اجرایی برگزار شد و آیین نامه در مسیر ابلاغ قرار گرفت‌.

وی ادامه داد: وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه همراهی لازم و آمادگی کامل برای اجرای نظام رتبه بندی دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رتبه‌بندی معلمان براساس آن چیزی که در قانون تصویب شده باید هدفش ارتقای کیفیت آموزش باشد و به عنوان ترمیم حقوق نباید دیده شود. باید به گونه‌ای باشد که این افت که در آموزش و پرورش طی سنوات قبلی ایجاد شده را این ترمیم کنند و انگیزه‌ای برای آموزش در آموزش و پرورش باشد.

مسعود میرکاظمی در پایان جلسه هیات دولت درجمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به این سوال که مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود، گفت: این قانون است و هرچه قانون حکم کند همین کار را انجام می‌دهند. صندوق تامین اجتماعی در اختیار دولت نیست. طبق قانون است و خارج از قانون اقدامی صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با آغاز پرداختی‌های مرتبط با رتبه‌بندی معلمان گفت: در مورد رتبه‌بندی معلمان براساس آن چیزی که در قانون تصویب شده باید ارتقای کیفیت آموزش هدف باشد و به عنوان ترمیم حقوق نباید دیده شود. باید به گونه‌ای باشد که این افت که در آموزش و پرورش طی سنوات قبلی ایجاد شده را این ترمیم کنند و انگیزه‌ای برای آموزش در آموزش و پرورش باشد.

وی ادامه داد: دوستان در حال کار هستند تا آیین‌نامه تکمیل شود که این اتفاق می‌افتد و در کنار کمک به معیشت معلمان اهدافی که قانون‌گذار برای بحث آموزش گذاشته هم تحقق پیدا کند. به محض تکمیل آیین‌نامه بلافاصله پرداختی‌ها انجام می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها