کد خبر: 656610
تاریخ انتشار :

سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

زمان انتقال واریز سود سهام عدالت به وراث مشخص شد | تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان

دستیار رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت ضمن تشریح آخرین وضعیت سهام عدالت متوفیان تاکید کرد که این فرایند تا پایان شهریورماه به نتیجه می‌رسد.

زمان انتقال واریز سود سهام عدالت به وراث مشخص شد | تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

​​سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم

سهام عدالت

پیمان حدادی با تاکید بر اینکه شرکت سپرده گذاری به صورت مرتب در حال پیگیری تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان است، اظهار کرد: در فاز نخست باید یک لینک ارتباطی بین شرکت سپرده گذاری مرکزی و قوه قضاییه برقرار شود تا این شرکت بتواند به احکامی که قوه قضاییه در رابطه با تعیین وراث انجام می‌دهد، دسترسی داشته باشد تا این شرکت قادر باشد اطلاعات مورد نیاز را از این احکام استخراج کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شرکت سپرده گذاری مرکزی درحال تهیه سامانه‌ای برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان است و قطعا این فرایندها تا پایان شهریورماه سال جاری به نتیجه خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، از میان ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود سه میلیون نفر فوت شده‌اند اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته بارها از سوی مسئولان چه در دولت فعلی و چه در دولت گذشته وعده انتقال این سهام داده شده اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالیانه‌ای که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.

سهام عدالت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان تخصیص و در مرحله بعدی هم باید کارگران فصلی، بازنشستگان، شناسایی شده و کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، سهام عدالتشان را دریافت خواهند کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان تخصیص و در مرحله بعدی هم باید کارگران فصلی، بازنشستگان، شناسایی شده و کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، سهام عدالتشان را دریافت خواهند کرد.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تا کنون ۴ میلیون نفر آن‌ها شناسایی شده‌اند و باید سهام عدالت در فاز اول، به این افراد اختصاص پیدا کند.

 محمدرضا پورابراهیمی در گفتگوی زنده تلفنی با استودیو میز­ اقتصاد شبکه خبر سیما افزود: جاماندگان سهام عدالت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که تا کنون ۴ میلیون نفر شناسایی شده و مشمول دریافت سهام عدالت در فاز اول هستند.

بخش دوم از جاماندگان را دهک‌های بعدی تا دهک ششم درآمدی تشکیل می‌دهند که از دریافت سهام عدالت جامانده اند.

نماینده مردم کرمان و راور ادامه داد: با همکاری دولت تاکنون مجموع دارایی‌های دولت در بورس به میزان ۱۸۵ هزار میلیارد تومان شناسایی شده، البته دارایی‌های بورسی وغیربورسی دولت توسط سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد هم و ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.

او اضافه کرد: بر اساس محاسبات انجام شده، ­قرار است تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان تخصیص و در مرحله بعدی هم باید کارگران فصلی، بازنشستگان، شناسایی شده و کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، سهام عدالتشان را دریافت خواهند کرد.

پورابراهیمی تاکید کرد: مدیریت و مالکیت سهام عدالت باید به مردم واگذار شود، اینکه سهام بدهیم و مدیریت آن در اختیار مردم نباشد، قابل پذیرش نیست.

وی تصریح کرد: باید ساز و کاری طراحی شود تا سهامداران عدالت بتوانند در مجامع، شرکت‌ها مشارکت کنند، از طرفی باید مراقبت شود که افرادی با خرید و فروش سهام در ایام مجامع بر این سهام مسلط نشوند و جایگزین دولت نشوند. نباید اداره سهام عدالت ماهیت دولتی داشته باشد. تاکنون سهام عدالت به نام مردم و به کام دولت بوده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش بینی می کنیم ۴ میلیون نفر جاماندگان افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و گروه های بعدی اولویت دار نیز کارگران، کارمندان و ... هستند و احتمالا تا اواسط تابستان آیین نامه فراخوان ثبت نام سهام عدالت در کشور اعلام بشود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره جاماندگان سهام عدالت نیز گفت: منتظر آیین نامه اجرایی دولت از سوی وزارت اقتصاد هستیم و هفته قبل پیگیری کردیم و دولت اعلام کرده در حال شناسایی سهام قابل واگذاری است.

پورابراهیمی افزود: پیش بینی می کنیم ۴ میلیون نفر جاماندگان افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و گروه های بعدی اولویت دار نیز کارگران، کارمندان و ... هستند و احتمالا تا اواسط تابستان آیین نامه فراخوان ثبت نام سهام عدالت در کشور اعلام بشود.

پیمان حدادی ، با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی بورس اظهار کرد: این شورا در جلسه روز گذشته خود سه تصمیم جدید درمورد سهام عدالت اخذ کرد. نخست آنکه به سازمان خصوصی سازی اجازه داده شد که در صورت درخواست شرکت های غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت در رابطه با افزایش سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد. دوم آنکه سازمان خصوصی سازی با همکاری شرکت سپرده گذاری در پایان شهریور سال جاری سود سهام عدالت از محل سود شرکت های غیر بورسی را پرداخت کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها