کد خبر: 656848
تاریخ انتشار :

پایانی برای سیاستمدار پرادعا

جانسون رفتنی شد

جانسون رفتنی شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سرانجام نخست وزیر انگلیس به نقطه پایان خود نزدیک می شود! بر اساس آنچه رسانه های غربی می گویند، بوریس جانسون از سمت خود به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار استعفا می‌دهد ولی مشخص نیست که او قصد دارد پست نخست وزیری را فعلا حفظ کند یا خیر.در پی انتشار اخباری از سوی رسانه‌های بریتانیا مبنی بر استعفای قریب‌الوقوع آقای جانسون، دفتر او از صدور بیانیه‌ای خبر داد.

گمانه‌زنی‌های رسانه‌‌های بریتانیا حاکی از این است که او با وجود کناره‌گیری از رهبری حزب محافظه‌کار تلاش خواهد کرد که تا طی حدود دو ماهی که برای تعیین رهبر جدید حزب زمان لازم است و نیز تا زمان برگزاری کنگره حزب محافظه‌کار در اکتبر آینده ، همچنان در مقام نخست وزیری باقی بماند. با این حال شبکه خبری بی بی سی می‌گوید که بوریس جانسون به زودی از مقام نخست وزیری نیز استعفا می‌کند.

در چنین شرایطی باید جانسون را سومین نخست وزیر محافظه کاری بدانیم که طی شش سال اخیر قربانی موج استعفا در خانه شماره 10 داونینگ استریت می شود.در این میان، تلاش جانسون برای بقا در راس معادلات سیاسی و اجرایی لندن عملا راه به جایی نبرده و همراهی برخی اعضای حزب محافظه کار با وی در مجلس عوام نیز نتوانست جلوی این روند را بگیرد. در هر حال، بوریس جانسون به پایان حیات سیاسی خود رسیده است! او نیز مانند سیاستمدارانی مانند گردون براون ، تونی بلر و دیوید کامرون باید در بهترین حالت ممکن درگوشه ای نشسته و به نگارش کتاب خاطرات خود روی بیاورد!

جانسون که پس از پیروزی قاطعانه در آخرین انتخابات سراسری برگزار شده در انگلیس توانست به سیاستمداری قدرتمند در حزب متبوعش تبدیل شود، تلاش کرد تا خود را به نخست وزیری مانند مارگارت تاچر درانگلیس و نظام بین الملل تبدیل کند. اما این سیاستمدار جنجالی هرگز تصور نمی کرد که در مدت زمانی بسیار کوتاه به سیاستمداری نامطلوب در راس معادلات سیاسی کشورش تبدیل شود! حدود 200 هزار  کشته براثر کرونا که یکی از رکوردهای جهانی است، سقوط اقتصاد، افزایش تورم، فساد مالی، هزینه های اضافی بی ثمر مانند بیش از 34 میلیارد پوند برای برنامه بی نتیجه رهگیری افراد مبتلا به کرونا و از همه مهم تر ، خروج پردردسر و پرهزینه از اتحادیه اروپا را می توان ازجمله بی کفایتی های جانسون  برشمرد. با این حال، جنجال موسوم به " پارتی گیت" ، آخرین تیر بر پیکر نخست وزیر انگلیس محسوب می شود.

 

از زمان افشای این ماجرا، اکثر رسانه ها تاکید داشتند که اقدام جانسون   برای شرکت در جشن های مختلف در ایام قرنطینه کرونایی، ممکن است به قیمت از دست دادن پست وی تمام شود. موضوعی که مورد توجه رسانه های اروپایی به ویژه متحد این کشور فرانسه قرار گرفته است.همزمانی این رسوایی با چالش های پیش روی انگلیس در اتحادیه اروپا، از عمده دلایلی است که تحلیلگران مسائل بین الملل آن را عاملی برای سقوط کرسی نخست وزیری بوریس جانسون ارزیابی می کردند.. در همین زمینه لو فیگارو به عنوان پرشمارگان ترین روزنامه فرانسه با ارائه رشته تحلیل هایی، سقوط سریع جانسون از قدرت را پیش بینی کرده بود. با همه این اوصاف، جانسون نهایت تلاش خود را جهت بقا در قدرت انجام داد و به مانند دیوید کامرون و ترزا می، شرایط جدید( شرایط بحرانی) رابه سادگی نپذیزفت! استعفای اعضای کابینه جانسون، دیگر جایی را برای استمرار حضور وی در خانه شماره 10 داونینگ استریت باقی نگذاشت!

نخست وزیر انگلیس بر خلاف تصور اولیه خود نتوانست از مسئولیت خود برای شرکت در مهمانی هایی که در ایام قرنطینه های سخت کرونایی برگزار شده است، شانه خالی کند. فراتر از آن،  حلقه اطراف جانسون نیز پس از این رسوایی مرحله به مرحله تنگ تر شد و در نهایت، افراد و سیاستمداران بسیار اندکی در کنار وی باقی ماندند.آخرین نظرسنجی ها نیز نشان داد که محبوبیت وی در نزد شهروندان انگلیسی به زیر 25 درصد رسیده و او دیگر شانسی برای احیای خود پس از پرونده ( پارتی گیت) ندارد. رسوایی درزمینه مهمانی های نخست وزیر انگلیس در ایام کرونا، هرچند در ابتدا با رد اتهامات توسط جانسون آغاز شد، اما در ادامه وی لب به اعتراف گشود و از مردم کشورش عذرخواهی کرد.اما این عذرخواهی دیرهنگام نیز تاثیری در بقای وی در هرم قدرت نداشت و او اکنون در حال تنظیم نهایی بیانیه استعفای خود است!

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها