کد خبر: 658310
تاریخ انتشار :

چرایی احتیاج بایدن به احیای برجام

مذاکرات برجامی وضعیت مبهم و پیچیده ای پیدا کرده است اما در این میان آمریکایی‌ها می‌کوشند با فرار به جلو حقایقی را پنهان کنند تا بر نیاز خود بر احیای برجام سرپوش بگذارند.

چرایی احتیاج بایدن به احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سفر پوتین به تهران معادلات مذاکرات برجامی را تغییر داد. تا پیش از این سفر غربی‌ها به ویژه آمریکایی ها تصور می کردند ایران جز احیای برجام راهی برای سامان بخشیدن به اقتصاد خود ندارد اما بعد از سفر پوتین به ایران، آنها با حقایقی مواجه شدند که گویی برای‌شان غافلگیرکننده بود.

دولت سیدابراهیم رئیسی گرچه به مذاکرات نه نمی گوید اما برعکس دولت حسن روحانی، ارتباطات کشور را محدود به احیای برجام نمی کند. امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری بین دولت های مسکو و تهران این پیام را به آمریکایی ها داد که اگر خواهان بهره مندی از مواهب برجام هستند باید هزینه اش را نیز بپردازند. صحبت رابرت مالی که گفت «ایران باید از ایستادن کنار روسیه و احیای برجام یکی را انتخاب کند.» گرچه لحنی تند داشت اما از پنبه‌شدن همه رشته‌های آمریکا در موضوع برجام حکایت کرد.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی پیچیده شدن مذاکرات احیای برجام گفت: آمریکایی ها امروز می گویند «توپ در زمین ایران است»، «تا ابد منتظر نتیجه مذاکرات احیای برجام نمی مانند» و «همه گزینه ها روی میز هستند»؛ در مقابل ایران می گوید «آمریکا طرفی است که باید تصمیم سخت بگیرد و بپذیرد که ایران باید از احیای برجام نفع ببرد چون احیای توافقی که نفعی برای ایران نداشته باشد فاقد خاصیت است بنابراین آمریکا باید به برجام برگردد و نفع برای ایران ایجاد کند که نفعش هم در لغو تحریم هاست».

وی با بیان اینکه خیلی ها مردن برجام را آرزو می کنند، افزود: یکی از اختلافات بایدن با رژیم صهیونیستی این است که صهیونیست ها می خواهند آمریکا از موضوع جنگ با ایران حمایت کند چون می دانند تنهایی حریف ایران نمی شوند اما دولت واشنگتن زیر بار این مسئله نمی رود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی احیای برجام را به نفع منافع ملی خواند و یادآور شد: مخالفان برجام می کوشند برجام را به مسائل اقتصادی محدود کنند چون دولت آقای روحانی وعده داده بود که با برجام گشایش های اقتصادی اتفاق می افتد که این طور نشد بنابراین مخالفان می خواهند این مسئله را برجسته کنند، در حالیکه برجام علاوه بر بُعد اقتصادی، ابعاد امنیتی و سیاسی دارد که  موفق هم بودند اما مخالفان این دو بُعد را در نظر نمی گیرند، حال آنکه به اعتقاد من اهمیت آنها کمتر از بُعد اقتصادی نیست.  

وی ادامه داد: هم ایران و هم آمریکا نیاز به توافق دارند، حال اسم این توافق می خواهد برجام باشد یا هر عنوان دیگری. ترجیح آمریکایی ها این است که قبل از انتخابات کنگره در آبان ماه توافق حاصل شود چون یک دستاورد در حوزه سیاست خارجی برای حزب دموکرات خواهد بود که می تواند مشکلات اقتصادی داخل آمریکا را با آن پوشش دهد.

بهشتی پور با اشاره به تورم بی سابقه در آمریکا توضیح داد: تورم به شکل بی سابقه در آمریکا به 9 درصد رسیده و قیمت انرژی به ویژه بنزین افزایش یافته است. این نکته را باید یادآور شد که قیمت بنزین همواره بر معادلات انتخابات آمریکا تأثیرگذار بوده است، به عنوان مثال بوش پدر از کلینتون شکست خورد که مهمترین دلیلش افزایش قیمت بنزین بود.

وی افزود: حالا اگر دولت بایدن بتواند با ایران توافق کند می تواند این پیام را به جامعه آمریکا بدهد که بازگشت ایران به بازار انرژی موجب کاهش قیمت ها در این حوزه خواهد شد بنابراین بایدن منتظر نخواهد شد که بعد از انتخابات کنگره دنبال توافق با ایران باشد چون می داند اگر قرار به توافق باشد وقتش الان است. | منبع: فردا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها