کد خبر: 658781
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

فرصت جدید را از دست ندهیم

همزمان با اخباری که از شروع دوباره مذاکرات، شاهدیم که برخی کارشناسان و رسانه‌های تا دیروز مخالف احیای برجام، از پر بودن دست ایران و اهمیت پافشاری بر مطالبات حداکثری می‌گویند. رویکردی که اگر با هوشمندی تیم مذاکره کننده همراه نشود، مخاطره‌آمیز خواهد بود.

فرصت جدید را از دست ندهیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز  - خون تازه‌ای به رگ‌ها مذاکرات برجامی دمیده شده و به نظر می‌رسد نشست آتی که با حضور علی باقری و انریکه مورا در وین برگزار خواهد شد، زمینه احیای برجام فراهم شود. این تصور از آنجایی پدید آمده که بر اساس آنچه رسانه عربی از جزئیات پیش نویس مورد نظر اروپایی‌ها که جوزپ بورل چندی قبل در فایننشال تایمز درباره آن نوشته بود، آمده است برخی از خواسته‌های ایران پاسخ گرفته است. توییت مذاکره کننده ارشد کشورمان مبنی بر اینکه «ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموارساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم. ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسئولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم. ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد» نیز امیدوار کننده به نظر می‌رسید.

با این وجود برخی خیلی هم به ثمربخشی نتیجه مذاکرات امیدوار نیستند. مثلا دیروز روزنامه وطن امروز در گزارشی از اینکه بن بست مذاکرت به سوی شکست آن در حرکت است، نوشته بود! 

برخی از تحلیلگران نیز با اشاره به اینکه وضعیت کاملا به نفع به ایران است، این گمانه را ایجاد می‌کنند که قرار است طرف ایرانی در جریان گفت‌وگوهای پیش رو بر مواضع خود پافشاری کند. مثلا امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگویی گفته بود: «اگر همکاری تجاری ایران با روسیه، چین، ونزوئلا، عراق، هند و دیگر کشورها گسترش پیدا کند و به‌ویژه مبادلات پولی و مالی هم‌شکل بگیرد دیگر جمهوری اسلامی نیازی ندارد که بخواهد پای میز مذاکره امتیازی بدهد تا امتیازی بگیرد. بنابراین الان موضع ایران سرسختانه‌تر است. گزارش‌های رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که ایران به‌رغم همه تحریم‌ها می‌خواهد پهپاد بفروشد، اقدام به ساخت نفتکش و فروش آن به ونزوئلا  کرده و صادرات نفت خود را افزایش داده و ... ازاین‌جهت به نظر می‌رسد که زمان به نفع ایران است.»

اینکه دست ایران پر باشد و زمان به نفع ما قطعا خیلی خوب است اما اگر این تصور را ایجاد کند که باید بر خواسته‌های حداکثری پافشاری کرد، با توجه به مقاومتی که طرف غربی تاکنون کرده و اشاره بورل به اینکه این پیش نویس آخرین فرصت مصالحه است، قدری موقعیت را خطرناک می‌‌کند. در واقع یک اشتباه محاسباتی در تیم مذاکره کننده ایران ممکن است که ما را به نتیجه‌ای اشتباه برساند و حاصلش هدر رفتن این فرصت نیز مثل فرصت‌گفت‌وها در دوحه شود. 

بر این اساس امید است، که مذاکره کنندگان کشورمان ضمن استفاده از شرایط و فرصت برای تامین حداکثر ممکن از منافع ایران، قطار مذاکرات را نیز از ریل خارج نکنند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها