کد خبر: 658815
تاریخ انتشار :

قنادباشی: وقت تاکید بر خواسته‌های حداکثری است

مذاکرات دوباره از سر گرفته خواهد شد و کارشناسان معتقدند که شرایط به نفع ایران است. قنادباشی در این راستا تاکید می‌کند که باید بر خواسته‌های حداکثری تاکید کرد.

قنادباشی: وقت تاکید بر خواسته‌های حداکثری است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: آخرین و تازه‌ترین خیر از مذاکرات هسته‌ای این است که مذاکرات برجامی در وین احیا خواهد شد. این خبر را اول یعقوب رضازاده، با اشاره به جلسه اخیر کمسیون امنیت ملی مجلس با علی باقری کنی داد و بعد هم خود باقری با نوشتن این توییت که «ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموارساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم. ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسئولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم. ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد».

این اخبار همزمان شد با انتشار برخی جزئییات از پیش نویس مورد نظر اروپایی‌ها که اخیر بورل از آن خبر داده بود. حال باید دید که در ادامه مذاکرات و با اشاره به آنچه در پیش نویس جدید آمده، برجام احیا شدنی است یا خیر؟

اغلب تحلیلگران بر این نظر هستند که شرایط به نفع ایران است. مثلا جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «مساله این است که دنیای غرب درحال عقب نشینی است اما به صورت قطره‌چکانی عمل می‌کند. همه رخدادها در دو ماه اخیر حاکی از آمادگی اروپایی‌ها از مواضع اخیر است. آنها خود را بازنده می‌دانند به خصوص بعد از اینکه ایران در دو صحنه دو راهبرد موثر را به کار گرفت. یکی راهبرد قطع امید از هرگونه همکاری با اروپا و غرب و پرداختن به اقتصاد و توانمندی داخلی. دوم هم راهبرد همکاری با مجموع کشورهای مخالف غرب مثل بریکس، شانگهای و ... . این راهبردها باعث شد که دنیای غرب و اروپا در جلسات با درهای بسته خود ، خودشان را بازنده رقابت با ایران بدانند. منتها به صورت قطره‌چکانی عقب‌نشینی می‌کنند تا به معنای شکست آنها تعبیر نشود».

وی افزود: «اینکه آقای بورل را فرستادند، همچنین تلفن آقای مکرون که می‌گویند انفعالی‌ترین تلفن در عمر سیاسی او بود و در اضطراری‌ترین شرایط فرانسه انجام شد. چون این کشور هم از لحاظ جنگ اوکراین و هم از نظر مسائل داخلی تحت فشار است. لذا تحرکات اخیر همه نشانه‌های تازه‌ای از انصراف کشورهای غربی از ادامه فشارها به ایران است اما این را به صورت پلکانی و قطره‌چکانی پیش می‌برند تا نشان شکست آنها تلقی نشود. 

مقامات ایرانی باید به این باور برسند که در موضع برتر قرار داند و ابتکار عمل در دست ما است. ما الان توانمندی تحقق همه خواسته‌های خود را داریم و این بسیار مهم است. یکی دیگر از نشانه‌ها که حاکی از عقب نشینی غرب است، تبلیغات پرطمطراق آنها مبنی بر ادامه تحریم‌ها علیه ایران و بدتر شدن وضع ما است. این تبلیغات پوششی برای عقب نشینی آنها است.»

قنادباشی در پاسخ به اینکه احیای برجام در شرایط موجود چقدر محتمل است؟ گفت: «اروپایی‌ها امیدوار هستند که ایران به خواسته‌های حداقلی خود بسنده کند اما شرایط برای ادامه و تلاش برای تحقق خواسته‌های ما کاملا مناسب است.»

وی در جمع بندی تاکید کرد: «آمریکا و اروپا دو راهبرد در دستور کار دارد. اول اینکه عقب نشینی و انصراف از مواضع خود را به صورت پلکانی انجام دهد و دوم اینکه به صورت همزمان یک فشار تبلیغاتی گسترده علیه ایران را ایجاد کند تا فضای ناامیدکننده برای ما ایجاد کنند.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها