کد خبر: 659200
تاریخ انتشار :

چین از لغو مذاکرات با آمریکا دفاع کرد

وزارت دفاع چین امروز (دوشنبه) از لغو مذاکرات نظامی با واشنگتن در اعتراض به سفر اخیر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان دفاع کرد و هشدار داد، واشنگتن باید مسئولیت "پیامدهای جدی" را بپذیرد.

چین از لغو مذاکرات با آمریکا دفاع کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان خشم چین را که این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند، برانگیخت. چین نیز با پرتاب‌های آزمایشی موشک‌های بالستیک بر فراز تایپه برای نخستین بار و همچنین لغو برخی خطوط مذاکره با واشنگتن به این سفر واکنش نشان داد.

وو کین، سخنگوی وزارت دفاع چین امروز گفت: وضعیت متشنج کنونی در تنگه تایوان کاملا توسط آمریکا و براساس ابتکارعمل خودش تحریک و ایجاد شده است. به همین خاطر آمریکا باید مسئولیت کامل پیامدهای جدی این امر را بپذیرد.

وی افزود: مهم ترین و اساسی‌ترین مساله را نمی‌توان زیر پا گذاشت و ارتباطات نیز مستلزم صداقت است.

مانورهای نظامی چهار روزه بی‌سابقه چین قرار بود روز یکشنبه پایان یابند اما مقامات چین هنوز به طور رسمی پایان این مانورها را اعلام نکرده‌اند.

در همین حال، چین روز جمعه همزمان با خروج پلوسی از منطقه از لغو مذاکرات نظامی با آمریکا خبر داد.

مقامات پنتاگون، وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید این اقدام را محکوم و آن را یک "واکنش افراطی غیرمسئولانه" توصیف کردند.

به گفته دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران امنیتی، اقدام چین در قطع برخی خطوط ارتباطی با ارتش آمریکا خطر تشدید تصادفی تنش‌ها بر فراز تایوان در یک دوران بحرانی را افزایش می‌دهد.

یکی از مقامات آمریکا اعلام کرد که مقامات چین در بحبوحه تنش‌های اخیر به تماس‌ مقامات ارشد پنتاگون هیچ پاسخی ندادند.

سخنگوی وزارت دفاع چین درباره این گزارشات گفت: اقدامات متقابل پکن یک هشدار ضروری در برابر اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و تایوان هستند و یک اقدام دفاعی قانونی از امنیت و حاکمیت ملی محسوب می‌شوند.

وی همچنین از واشنگتن خواست تا به منافع پکن احترام بگذارد و ایده استفاده از تایوان به عنوان ابزار کنترل را فراموش کند.

وو کین اظهار کرد: چین از آمریکا می‌خواهد به طور واقعی منافع حیاتی و نگرانی‌های جدی پن را در نظر بگیرد، از این توهم که می‌تواند از تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین استفاده کند، دست بکشد و هر چه سریع‌تر از این راه اشتباهی که دران قدم گذاشته بازگردد.

وی افزود: آمریکا مقصر تنش‌های کنونی در تنگه تایوان است و باید پیامدهای آن را نیز بپذیرد.

این سخنگو در ادامه گفت: آمریکا از یک سو یک بحران ایجاد می کند و از سوی دیگر بر لزوم کنترل و مدیریت این بحران تاکید می‌کند. آنها برای بیانیه‌ها و اقدامات اشتباه و همچنین اقدامات تحریک‌آمیزشان به دنبال بهانه و سرپوش هستند. آنها حتی تبلیغات عمومی انجام می‌دهند، حقایق را تحریف می‌کنند و تلاش می‌کنند تا مسئولیت‌ها را به گردن افراد دیگری بیندازند. در نتیجه اقدامات متقابل چین هشداری لازم در پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها