کد خبر: 659276
تاریخ انتشار :

تازه ترین جزئیات درباره حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

دولت مخالف افزایش حقوق بازنشستگان است و به همین دلیل، برای این‌که این موضوع را مشمول مرور زمان کند، آن را بین بخش‌های مختلف پاسکاری می‌کند.

تازه ترین جزئیات درباره حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افزایش حقوق بازنشستگان موضوعی است که مدت‌هاست مطرح است. افزایش حقوق بازنشستگان با مباحثی مانند همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همراه بوده است.در همین راستا رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز خواستار تسریع دولت در تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان شده است. انتظار می‌رود دولت هرچه سریع‌تر نسبت به مسئله حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف کند.

 ۱۳ روز دیگر که بگذرد، پنجمین ماه سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد و هنوز افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تعیین‌تکلیف نشده است.

هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مستمری بازنشستگان این سازمان را مطابق با مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار افزایش داد. بر این اساس، می‌بایست از ابتدای سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری‌ها به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد زیاد می‌شد.

 

با این وجود، دولت بر خلاف مصوبه شورای عالی کار و همچنین نظر هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از مقدار مصوب و در حدود ۱۰ درصد ابلاغ کرد که این موضوع منجر به شکایت از دولت در دیوان عدالت اداری شد؛ تا این‌که در نهایت ۲۹ تیرماه امسال محمدباقر قالیباف، رییس مجلس طی نامه‌ای رسمی، از ابطال مصوبات اخیر هیات دولت در این رابطه خبر داد.

این در حالی است که تا یکی دو هفته دولت نسبت به این موضوع هیچ‌گونه واکنشی نشان نداد و در نهایت ۱۳ روز بعد علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد: پیرو دستور رییس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو هیات امنای سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی تفویض کرد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دوازدهم مردادماه اعلام کرد: براساس بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

محمدهادی زاهدی‌وفا با بیان این‌که رییس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، تاکید دارند، متذکر شد: بر این اساس هیات وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تفویض کرد.

وی با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسولان مربوط، به منظور اجرای دستور رییس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

دولت عجله‌ای برای افزایش حقوق بازنشستگان ندارد

کارشناسان بازار کار اعتقاد دارند؛ دولت تمایلی به حل و فصل سریع، شفاف و قانونی مساله افزایش مستمری بازنشستگان ندارد، بنابراین برای حل موضوع هم هیچ تعجیل و برنامه دقیقی نشان نمی‌دهد.

حمید حاج‌اسماعیلی در این خصوص گفت: این به نظر من نگران‌کننده است؛ این‌که دولت خود را بی‌نیاز از مذاکره، همکاری و هم‌فکری می‌بیند و به صورت خودرای برای خیلی از مسائلی که بخش عظیمی از جمعیت کشور در آن دخیل هستند، تصمیم‌گیری می‌کند.

به باور او، دولت علاقه‌مند است که افزایش حقوق بازنشستگان مشمول مرور زمان شود و آن را بین بخش‌های مختلف به صورت پاسکاری حواله کند تا زمان بگذرد.

علی دهقان‌کیا، رییس کانون بازنشستگی استان تهران گفت: هیات امنای سازمان تامین اجتماعی باید روی مصوبه قبلی خود پافشاری کند؛ غیر از این باشد، در جامعه این برداشت می‌شود که هر تصمیمی که آقایان می‌گیرند، ممکن است غلط از آب در بیاید.

در این میان، در حال حاضر موضوع افزایش حقوق بازنشستگان با واکنش‌های کاربران خبرآنلاین مواجه شده است. یکی از کاربران در این خصوص نوشت: از بین هیات امنا تامین اجتماعی چند نفر وزیر هستند. اگر بخواهند خلاف مصوبه شورای عالی کار و یا خلاف ابلاغیه ریاست مجلس مصوبه جدید دیگری در خصوص میزان افزایش حقوق سایر سطوح داشته باشند، این بار مجلس چند وزیر را می‌تواند به مجلس بکشاند ‌و زمینه استیضاح انها را فراهم بکند.

کاربر دیگری عنوان کرد: پایداری منابع یعنی چی؟ دولت به تامین‌اجتماعی بدهی دارد. خیلی هم بدهی‌اش زیاد است و نمی‌خواهد بدهی‌اش را بدهد و دائما پاسکاری می‌کند.

یک کاربر متذکر شد: از اول هم معلوم بود که دولت واقعا قصد و نیت اصلاح مصوبه خود و احقاق حق بازنشستگان را ندارد. وزرایی که در هیات امنا سازمان تامین ‌جتماعی هستند، همان وزرایی هستند که هیات دولت پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی را داده بودند. آنها همان‌هایی هستند که دولت‌ها وقتی بخواهند از صندوق بازنشستگان برداشت کنند، به دولت‌ها لبیک گفته و هرچی بخواهند از این صندوق برمی‌دارند.

یکی از کاربران که نام خود را بازنشسته عنوان کرده، نوشت: خواسته بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان و افزایش مزایای جانبی ۶۵۰ هزار تومان مطابق تصویب شورای عالی کار است.

کاربر دیگری عنوان کرد: شما خوابید، فیش این ماه مرداد بازنشسته تامین اجتماعی با همون مبلغ قبلی صادر شد؛ تا شما سرتان گرم بود. ساعت خواب رفت تا ماه شهریور.

محمدهادی زاهدی وفا با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارند، افزود: بر این اساس هیأت وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.

وی با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان بازنشستگان و مسئولان مربوط، به منظور اجرای دستور رییس جمهور تصریح کرد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

نماینده سیرجان در حاشیه جلسه نمایندگان با «رئیسی» و میرکاظمی با اعلام این خبر که بحث افزایش حقوق مابقی بازنشستگان ، اجرایی و ۳۸ درصد به حقوق آنها افزوده می‌شود ، گفت: از رئیس جمهور خواستار برخورد قاطع با مقصران تأخیر در اجرای رتبه‌بندی معلمان هستم.

ابراهیم «رئیسی»رئیس جمهور روز گذشته با مجمع نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان ، هرمزگان و یزد با دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار مجامع نمایندگان استان‌های مذکور دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درباره مسائل مختلف استان‌های خود و همچنین موضوعات مربوط به مسائل ملی را مطرح کردند.

شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر  در مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان که در آستانه سفر رئیس جمهور به این استان برگزار شد،  خواستار توجه جدی دولت به مسائل و مشکلات عدیده استان کرمان در بخش‌های مختلف شد.

رییس فراکسیون اشتغال و اصناف مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه نمایندگان این مجمع با آقای رئیس جمهور و معاونان وی و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام این خبر که بحث افزایش حقوق مابقی بازنشستگانی که تاکنون اقدام نشده بود، قطعی و اجرایی می‌شود و به این ترتیب ۳۸ درصد به حقوق آنها افزوده خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه همه زیرساخت‌ها فراهم شده است، از رئیس جمهور محترم خواستار برخورد جدی و قاطع با مقصران تأخیر در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان هستم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن گلایه از این موضوع که با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی چرا هنوز اجازه واردات خودرو داده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بعضی از خودروسازان داخلی به جای ساختن خودروهایی امن که وسیله آرامش و آسایش مردم شریف ایران اسلامی باشد، برای آنها ارابه مرگ تولید می‌کنند. این در حالی است که برای مثال قیمت اعلامی کارخانه برای یک «پراید ۱۵۱» حدود ۱۶۵ میلیون و در بازار آزاد حدود ۱۸۰ میلیون تومان است که حتی با نرخ آزاد ارز حدود ۶ هزار دلار است و می‌توان خودروهای بسیار با کیفیت‌تر از «پراید ۱۵۱» را با این قیمت وارد کرده و در اختیار مردم عزیز ایران قرار داد که این موضوع نه‌تنها باعث آسایش مردم و کاهش تلفات ناشی از ناایمنی خودرو در هنگام تصادفات می‌شود بلکه باعث می‌شود تولیدکنندگان داخلی نیز ناچار بر کیفیت محصولات خود بیفزایند.

حسن‌پور در این دیدار خواستار حمایت واقعی از بخش خصوصی شد و گفت: حمایت از بخش خصوصی باید از شعار به عمل تبدیل شود.

 واریز حقوق مردادماه بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تا یک هفته دیگر آغاز می‌شود اما هنوز وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان مشخص نیست.

هفته گذشته میان بازنشستگان و سرپرست وزارت رفاه جلساتی در خصوص نحوه اصلاح مصوبه دولت برگزار شد و انتظار می‌رفت نتیجه این جلسه در روزهای ابتدایی هفته جاری اعلان عمومی شود.

روز گذشته اما سخنگوی دولت به جای اعلام مصوبه جدید، حرف جدیدی در مورد افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی زد: در رابطه با اصلاح مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر که از سوی مجلس باطل اعلام شد، هیات دولت اختیارات خود را به هیات امنای سازمان تامین اجتماعی تفویض کرد.

این موضوع با واکنش‌های متفاوتی از سوی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مواجه شد. یک دسته با نگاهی خوشبینانه و دسته دیگر با نگاهی بدبینانه به ماجرا نگاه کردند.

محمد حسن زاد، سرپرست و معاون فنی درآمد سابق سازمان تامین اجتماعی در این واگذاری را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و در صفحه اینستاگرامی خود اینطور گفت: دولت راهی غیر از این نداشت، طبق قانون سرپرست وزرات رفاه و اقتصاد در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی عضویت دارند و در نتیجه از حالا به بعد این دو نفر باید هرچه زودتر تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را روشن کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه موعد واریز حقوق بازنشستگی از بیستم هر ماه شروع می‌شود، باید هرچه زودتر این مصوبه تصحیح و در مقابل از سوی سازمان تامین اجتماعی اقدامات لازم برای صدور احکام جدید و نحوه تسویه معوقات ماه‌های گذشته روشن شود.

محمد حسن زاد افزود: باتوجه به اینکه پیش از این هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی افزایش ۳۸ درصدی به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان در ماه را به عنوان مبنای افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح اعلام کرده بود، توقعی غیر از اینکه هیات امنای سازمان مصوبه دیگری برای افزایش حقوق بازنشستگان داشته باشد، وجود ندارد.

در مقابل این دیدگاه خوشبینانه، گروهی از بازنشستگان نیز با دید خرید وقت از سوی دولت به مسئله نگاه می‌کنند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری که دارای چنین نگاهی است به تجارت‌نیوز می گوید: این تفویض اختیار خلاف قانون است و دولت با این کار مسئله را در چاله جدیدی انداخت.

وی که باور دارد دولت به قصد خرید زمان و وقت تلف کردن از تصویب مصوبه جدید شانه خالی می‌کند، ادامه می‌دهد: دولت باید بداند که صبر بازنشستگان هم محدود است، هفته گذشته چند نوبت جلسه تشکیل دادند و از بازنشستگان وعده گرفتند که حرفی از نتیجه کار نزدند تا خود سرپرست وزارت رفاه پایان موضوع را به صورت علنی اعلام کند.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ۱٫۶ میلیون نفر مستمری بگیر سایر سطوح دارد، این افراد برای پنج ماه تمام سرگردان و معطل افزایش قانونی حقوقشان هستند. معلوم نیست چرا دولت چرا بازگشت به مصوبه پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی را به تعویق می‌اندازد؟ خود سازمان تامین اجتماعی ماه‌هاست که برای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان آمادگی دارد اما دولت بی‌جهت جلوی اجرای قانون را گرفته است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها