کد خبر: 659296
تاریخ انتشار :

دنیای پرپیچ و خم مذاکرات هسته ای/ سکانس پایانی برجام کات می‌خورد

آنطور که آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند، دیگر موضوعی برای گفتگو وجود ندارد و به همین دلیل، حتی اگر ایران از متن نهایی توافق نباشد، باز بعید است که گفتگوها از سر گرفته شود.

دنیای پرپیچ و خم مذاکرات هسته ای/ سکانس پایانی برجام کات می‌خورد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: مذاکرات هسته ای وین در حالی به اتمام رسید که همچنان نوعی ابهام بر سر آن وجود دارد. پس از پایان مذاکرات، طرف غربی تاکید کرد که متن  نوشته شده و ارائه شده توسط اتحادیه اروپا، متن نهایی توافق بوده و حالا لازم است طرفین در رابطه با پذیرش یا رد آن تصمیم بگیرند. در همین رابطه، انریکه مورا، قائم مقام مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که مذاکرات به پایان خود رسیده و طرفین باید یا همه متن پیشنهادی اروپا را بپذیرند یا آن را رد کنند و چنین نیست که یکی از طرفین یک صفحه از توافق را پذیرفته یا آن را رد کند.

از غرب اصرار، از ایران انکار

در همین رابطه، ژوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: «آنچه قابل مذاکره‌ است مورد مذاکره قرار گرفته و اکنون یک متن نهایی به دست آمده است... با وجود این، پشت هر مسئله فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی قرار دارد که باید در پایتخت‌ها گرفته شود. اگر پاسخ‌ها مثبت باشد می‌توانیم این توافق را امضا کنیم.»

این در حالی است که برخی رسانه های داخلی عمدتا نزدیک به دولت این سخن را رد کرده اند و معتقدند چنین نیست که مذاکرات به پایان رسیده و طرفین باید در مورد بسته پیشنهادی اروپا تصمیم بگیرند. رجا نیوز در گزارش اخیرش معتقد است تاکید بر «توافق نهایی» و به خصوص اتکا بر واژه «نهایی» رهزن است و می تواند منجر به انحراف در مذاکرات گردد. نویسنده گزارش رجا نیوز در این رابطه می نویسد: «به کار گیری عبارت «متن نهایی آینده» گویای آن است که متن مذکور همچنان به عنوان پیش نویسی قابل بحث و گفتگو مطرح بوده و تلاش‌ها برای «نهایی و غیرقابل مذاکره» نشان دادن آن، بخشی از پازل فشار بر جمهوری اسلامی برای تن دادن به توافقی است که الزاما منافع ملی را تامین و تضمین نمی‌کند.»

این سخنی است که پایگاه نور نیوز که به شورای عالی امنیت ملی نزدیک است نیز در توییتی بر آن تاکید کرده است.

این پایگاه همچنین در گزارش اخیر خود به هیچ وجه این نظریه را که مذاکرات برای همیشه به پایان رسیده، تایید نکرده است. نور نیوز در رابطه با دور اخیر مذاکرات هسته ای نوشته است: « گرچه هنوز امکان قضاوت قطعی در مورد نتایج حاصل از گفتگوها وجود ندارد اما مذاکرات انجام شده طی 5 روز گذشته را با توجه به توقفی که در گفتگوها ایجاد شده بود، می‌توان حرکت به سمت جلو اما با روندی کند ارزیابی کرد.» تاکید بر «حرکت به سمت جلو اما با روندی کند» نشان می‌دهد که از نظر طرف ایرانی، باب مذاکرات همچنان باز است و چنین نیست که طرفین آماده تصمیم گیری نهایی باشند.

این امری است که از جانب وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بر آن تاکید شده است. یک مقام وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ادعای نشریه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال آماده شدن متن نهایی توافق در وین ظرف چند ساعت آینده، گفت: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.»

به گزارش ایسنا، این مقام وزارت امور خارجه افزود: «هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران نظرات سازنده خود را با هدف پیشبرد مذاکرات به طرف مقابل ارائه کرده است و نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.»

این در حالی است که مقامات آمریکا اعلام کرده اند که با بسته پیشنهادی اروپا در مورد برجام موافق هستند و آن را به طور کامل می پذیرند.

سکانس پایانی برجام کات می خورد؟

این موضع دوگانه نشان می دهد که احتمالا روند پر پیچ و خم مذاکرات به پایان خود رسیده است چرا که اگر یکی از طرفین راضی به ادامه گفتگو ها نباشد، میز گفتگو برچیده می شود. آنطور که آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند، دیگر موضوعی برای گفتگو وجود ندارد و به همین دلیل، حتی اگر ایران راضی به متن نهایی توافق نباشد، باز بعید است که گفتگوها از سر گرفته شود.

تنها احتمال برای تداوم مذاکرات، ترس غرب و آمریکا از نتایج نابودی برجام است. مشخص است که در صورت نابودی برجام و به بن بست رسیدن مذاکرات، آمریکا و متحدانش باید خود را برای تقابل با ایران آماده کنند و بایدن هم نشان داده در بحبوحه جنگ اوکراین علاقه ندارد وارد جنگی جدید شود. به همین دلیل، شاید بعد از پایان موقتی مذاکرات، بار دیگر طرف ها به فضای گرگ و میشی خود باز گردند و مجددا مذاکرات را از سر بگیرند. اما آنچه مشخص است این است که مذاکرات اخیر وین، آخرین مرحله و قسمت از این سطح از مذاکرات هسته ای خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها