کد خبر: 659307
تاریخ انتشار :

مهاجری: روسیه می‌خواهد در مذاکرات گروکشی کند

محمد مهاجری در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: من همچنان نقش روسیه را در رسیدن به توافق مهم می‌دانم. روسیه نمی‌خواهد توازنی که به زعم خودش در اوکراین به‌وجود آورده متزلزل شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، محمدمهاجری، فعال سیاسی اصولگرا،در آغاز درباره عامل برپایی دوباره مذاکرات پس از چند دوره توقف به گفت: «از یک‌طرف آمریکا در پی محدودکردن مشغله‌های خود در نقاط مختلف دنیاست و از سوی دیگر خاورمیانۀ ملتهب به سود غربی‌ها نیست. جنگ اوکراین هم از مشغله های ذهنی آمریکا و اروپاست و تمرکز برآن نیازمند آرامش بیشتری است. از طرف ایران نیز تحریم‌ها مزاحم اصلی توسعه است و به اندازه کافی انگیزه برای مذاکره ایجاد می‌کند».

او در ادامه درباره احتمال دستیابی به نتیجه در این دور از مذاکرات با توجه به ادعا طرف غربی برای دستیابی به متن نهایی افزود: «من همچنان نقش روسیه را در رسیدن به توافق مهم می‌دانم. روسیه نمی‌خواهد توازنی که به زعم خودش در اوکراین به‌وجود آورده متزلزل شود به همین علت مذاکرات وین فضای مناسبی است که مسکو گروکشی کند و امتیاز بگیرد. با این حال اگر موضوع پادمان در این دور حل شود توافق سریع دور از دسترس نخواهد بود».

مهاجری در پایان درباره ماهیت قرارداد پیش رو و نتایج آن گفت: «همان برجام سابق است با تضمین‌های بیشتری برای رفع تحریم. هرچند معلوم نیست تضمین‌های آمریکا در عمل هم محقق شود. اگر خاطرتان باشد تا چندماه قبل درخواست تیم مذاکره این بود که توافق به تأیید کنگره آمریکا برسد اما چون مقدور نبود دیگر تکرار نشد. توافق در داخل تا حدی مصرف سیاسی دارد تا دولت را موفق جلوه دهد که این فی النفسه منفی نیست و می‌تواند دولت را از زیر ضرب منتقدان بیرون بیاورد. اما از این برجام نمی‌توان انتظار معجزه اقتصادی داشت. اگر تحریم‌ها برداشته شود فروش نفت فقط به چین خلاصه نخواهد شد و ورود به بازار جهانی ممکن می‌شود و این خودش به اقتصاد کشور تنفس می‌دهد. با این حال مدتی طول خواهد کشید تا بر سفره مردم تاثیر بگذارد. تصور می کنم گرانی‌های اخیر ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی واقعیت‌های کشور را برای دولت آشکار کرد و واقع بینانه به مسائل نگاه کرد.باید همه از مذاکرات و تیم مستقر در وین حمایت کنیم تا با پشتوانه بیشتری مذاکره کنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها