کد خبر: 659803
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهدی آیتی

در ماجرای سلمان رشدی ردپای صهیونیست‌ها دیده می‌شود

مهدی آیتی گفت: بیش از 30سال است که سلمان رشدی در شدیدترین حفاظت‌های امنیتی قرار داشته است و حالا و در آستانه توافق هسته‌ای با ایران چه‌طور می‌شد حلقه‌های حفاظتی اطراف او کم می‌شوند.

در ماجرای سلمان رشدی ردپای صهیونیست‌ها دیده می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: ادعاهای اخیری که آمریکا شنیده می‌شود، طبیعی نیست؛ به ویژه آنکه اکنون در آستانه امضای توافق احیای برجام قرار داریم. اینکه از یک‌سو آمریکا ادعا می‌کند ایران قصد ترور جان بولتون را داشته و از سوی دیگر چند روز پس از این ادعا به سلمان رشدی حمله می‌شود، می‌تواند چه پیامی داشته باشد؟

مهدی آیتی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «هر زمان که در مذاکرات احیای برجام به توافق نزدیک می‌شویم، ناگهان اتفاقی رخ می‌دهد که نتیجه را دور از دسترس می‌کند. به یاد داریم که وقتی طرفین در آستانه امضای توافق قرار گرفتند، جنگ روسیه به وجود آمد و روسیه مسائلی را مطرح کرد و به نوعی مانع امضای توافق شد. حالا هم به توافق در دسترس است، می‌بینیم که می‌گویند ایران قصد ترور بولتون را داشته یا به سلمان رشدی حمله شده است».

او ادامه داد: «بیش از 30سال است که سلمان رشدی در شدیدترین حفاظت‌های امنیتی قرار داشته است و حالا و در آستانه توافق هسته‌ای با ایران چه‌طور می‌شد حلقه‌های حفاظتی اطراف او کم می‌شوند و درست در همین مقطع ناگهان یک فردی به او حمله می‌کند و در نهایت، هم قصد ترور بولتون و هم حمله به سلمان رشدی بر گردن ایران انداخته می‌شود؟ این مسائل مشکوک است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «همیشه یکی از عوامل به نتیجه‌نرسیدن مذاکرات  آژانس یهود و صهیونیست‌ها بوده‌اند. آژانس یهود در غرب و شرق قدرت اقتصادی و رسانه‌ای بالایی دارد و در تمام لایه‌های جناح‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در عرصه بین‌المللی نفوذ دارد و پول‌های بسیاری هزینه می‌کند. صهیونیست‌ها از ابتدا مخالف برجام بودند و تصور می‌کردند با برجام قدرت ایران افزایش می‌یابد و به همین دلیل در زمان‌های مختلف اقداماتی انجام داده‌اند که یا برجام شکست بخورد یا مذاکرات احیای برجام به نتیجه نرسد و تحلیل من این است که در ماجرای سلمان رشدی هم ردپای صهیونیست‌ها دیده می‌شود».

آیتی در پایان در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا خیر، گفت: «به نظر می‌رسد ایران در مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد. ایران باید از برجام خارج شود و اروپا را هم فعلا رها کند و به سمت مذاکره مستقیم با آمریکا برود. واقعیت امروز این است که اگر بخواهیم از بحران‌ها رها بشویم، باید با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشیم تا بتوانیم بحران‌های داخلی و بین‌المللی‌مان را حل کنیم. اگر چنین نکنیم، باید به بخشی از سیاست‌های چین، روسیه و کره شمالی تبدیل بشویم؛ یعنی به طور کامل وابسته به بلوک شرق شویم. در آن صورت هم باید انتظار داشته باشیم که تحریم‌های غربی‌ها شدیدتر از همیشه شود و وضعیت از آنچه اکنون می‌بینیم هم بدتر شود. ایران باید یک انتخاب تاریخی کند؛ اینکه می‌خواهد وابسته به بلوک شرق شود یا آنکه بر اساس شعار نه شرقی، نه غربی سیاستی متوازن در قبال غرب و شرق در پیش بگیرد که اگر قرار باشد رویکرد دوم در پیش گرفته شود، چاره‌ای نیست مگر به مذاکره مستقیم با آمریکا».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها