کد خبر: 659895
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با سید حسین نقوی حسینی

آمریکا برای رهایی از بن‌بست مشغول سناریوسازی است

سید حسین نقوی حسینی گفت: همه‌چیز مهیای امضای توافق است مگر آنکه دولت آمریکا تصمیمی عجیب و از جنس تصمیم‌های ترامپ بگیرد و بزند زیر میز مذاکرات.

آمریکا برای رهایی از بن‌بست مشغول سناریوسازی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: سناریوسازی‌های آمریکا در آستانه رسیدن به توافق نهایی مذاکرات تا جایی پیش رفته است که می‌گویند ضارب سلمان رشدی به سپاه مرتبط بوده است؛ ادعایی واهی که هیچ سندی بر آن موجود نیست. اما هدف از این سناریوسازی‌ها چیست؟

سید حسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آمریکایی‌ها با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد، چاره‌ای جز عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های اصولی ایران ندارد. آمریکایی‌ها از قبل اعلام کردند که در صورت احیای برجام تعهداتی را می‌پذیرند و درخواست‌های ایران پاسخ مثبت می‌دهند و حالا که مذاکرات در آستانه نتیجه است، بهانه‌ای ندارند که تعهداتشان را اجرا نکنند و این موضوع برایشان سنگین است؛ به ویژه برای جناح‌های افراطی آمریکا و صهیونیست‌ها زیرا می‌دانند در صورت به دست آمدن نتیجه نهایی مذاکرات، این ایران است که برنده می‌شود زیرا مقاومت ایران در برابر زورگویی آنها نتیجه‌بخش بوده است. آمریکایی‌ها در بن‌بست کامل قرار دارند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم فرموده بودند، آمریکایی‌ها گرفتار یک بن‌بست کامل شده‌اند».

او ادامه داد: «آمریکایی‌ها برای رهایی از این بن‌بست مشغول سناریو‌سازی هستند و یک‌روز می‌گویند ایران قصد ترور بولتون را داشته و یک روز دیگر حمله به یک فرد را منتسب به ایران می‌کنند و می‌گوید ضارب با سپاه ارتباط داشته است. جناح تندروی آمریکا که همان جمهوری‌خواهان باشند و بنگاه‌های سخن‌پراکنی و تروریستی صهیونیست‌ها مشغول کارند و نمی‌خواهند توافق به سرانجام برسد. در مواضع آنها کاملا قابل مشاهده است که چگونه به تصمیمات دولت بایدن درباره احیای برجام می‌تازند زیرا تصور می‌کنند دولت بایدن می‌خواهد به ایران و سپاه امتیازهایی بدهد که منظور همان رفع تحریم‌هاست و طبیعی است در نزدیک‌ترین زمان به کسب نتیجه نهایی مذاکرات آنها دست به هر اقدامی از جمله این سناریوسازی‌ها بزنند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «هنوز هویت شخص ضارب با جزئیات اعلام نشد، مگر آنکه گفته‌اند مسلمان و عرب است و تردیدی نیست که اگر کوچک‌ترین میان ایران یا سازمان‌های نظامی و شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی عراق، گروه‌های حامی جمهوری اسلامی در یمن و دیگر گروه‌ها و سازمان‌های مقاومت در منطقه با آن فرد ضارب پیدا می‌کردند، در بلندگوهای وسیع خود فریادش می‌زنند اما هیچ سندی مبنی بر ارتباط آن فرد یا جمهوری اسلامی یا گروه‌های حامش‌اش ندارند. اینکه این اتفاق در آستانه توافق به وجود می‌آید مشکوک است و فعلا نمی‌شود گفت که آیا صهیونیست‌ها این سناریو را پیش برده‌اند یا نه، اما می‌شود گفت که به احتمال زیاد دست سرویس‌های مخالف رفع تحریم‌ها در کار است».

نقوی حسینی در پایان گفت: «شرایط بین‌المللی طوری است که آمریکا راهی جز توافق ندارد. فشار اروپایی‌ها برای به دست‌آمدن توافق بالاست زیرا آنها می‌دانند زمستان سختی در پیش دارند و نیاز به سوخت ایران دارند. از طرفی آنها خود را در موضع ضعف می‌بینند زیرا استمرار ارتباط ایران با روسیه، چین و کشورهای جنوب شرق آسیا برایشان ثابت شده است؛ بنابراین همه‌چیز مهیای امضای توافق است مگر آنکه دولت آمریکا تصمیمی عجیب و از جنس تصمیم‌های ترامپ بگیرد و بزند زیر میز مذاکرات».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها