کد خبر: 660500
تاریخ انتشار :

تأثیر توافق بر ارزش پول ملی

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگر بعد اجرای توافق به فروش صادرات 2 میلیون بشکه نفت در روز برسیم کاهش قیمت ارز خیلی بیش از این میزانی است که هم اکنون شاهدش هستیم.

تأثیر توافق بر ارزش پول ملی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: هنوز توافق احیای برجام مراحل پایانی خود را طی نکرده بازار ارز نسبت به آن واکنش نشان می دهد، نوسانات کاهشی را در قیمت ها شاهد هستیم. حال این سئوال پیش می آید که اگر این توافق رسما نهایی و به مرحله اجرا برسد، با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و از سرگیری صادرات عادی نفت، چه اتفاقی برای قیمت ارز خواهد افتاد؟

مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار فردا درباره تأثیر توافق احیای برجام بر قیمت ارز گفت: بخش قابل توجهی از کاهش ارزش پول ملی ما به دلیل تحریم ها به ویژه تحریم های تجاری است. فقط یک نمونه اش مربوط به فروش نفت می شود که قریب به 40 تا 50 میلیارد دلار سالانه درآمد نفتی کشور به دلیل تحریم از بین می رود.

وی افزود: نگاهی به 10 سال اخیر نشان می دهد وقتی ما یک جهش ارزی چند برابری داشتیم، زمانی بود که تحریم نفتی بر ما وضع شده است. یک مرتبه سال 91 در زمان دولت اوباما و یک مرتبه نیز در سال 97 همزمان با خروج دولت ترامپ از برجام این اتفاق افتاد بنابراین یک واقعیت است که بخشی از دلیل افزایش قیمت ارزهای خارجی و کاهش ارزش پول ملی ما به عدم دسترسی به منابع ارزی و عدم ایجاد منابع ارزی حاصل از فروش نفت است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: تحولات آینده در بازار ارز مستلزم آن است که بدانیم شرایط بعد از توافق احیای برجام چیست؟ هم اکنون اطلاعات ما درباره این موضوع نزدیک به صفر است چون هیچ کدام از طرفین اطلاع رسانی رسمی درباره متن توافق انجام ندادند. مطالبی که در برخی رسانه ها نیز منتشر می شود، قابل اعتماد و اتکا برای پیش بینی اوضاع پس از توافق نیست.

وی ادامه داد: حال این سئوال پیش می آید که نوسانات چند روز اخیر در بازار ارز براساس عوامل واقعی است؟ خیر این نوسانات به علت هیجانات کاذب متأثر از اخبار مثبت و منفی است که از نتیجه احتمالی مذاکرات منتشر می شود. اتفاق واقعی زمانی می افتد که توافق اجرایی شود و نتایجش قابل اطلاع رسانی و ارزیابی باشد.

حریری بیان کرد: اگر بعد اجرای توافق به صادرات 2 میلیون بشکه نفت در روز برسیم -که قطعا برای رسیدن به این نقطه نیز حداقل 5 ماه زمان نیاز است-کاهش قیمت ارز خیلی بیش از این میزانی است که هم اکنون شاهدش هستیم.

این فعال اقتصادی یادآور شد: دولت برای جبران کسری بودجه اش و تأمین نیازهای وارداتی باید ارز را تبدیل به ریال کند بنابراین ارزهای حاصل از فروش نفت را به بازار عرضه می کند و چون تقاضای شدید کوتاه مدتی هم در بازار به علت کاهشی بودن قیمت ارز پیش بینی نمی شود این عرضه سبب می شود که کاهش قیمت ارز در کوتاه مدت شدیدتر باشد تا زمانی که بازار به یک تعادل برسد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها