کد خبر: 661328
تاریخ انتشار :

افشاگری «هاآرتص» از تلاش‌ تل‌آویو برای عدم شکل‌گیری توافق در وین

فارس/ یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی به نقل از مقام‌ها و منابع مطلع این رژیم، به برخی تاکتیک‌های مورد استفاده تل‌آویو برای جلوگیری از شکل‌گیری توافق در جریان مذاکرات وین اشاره کرد.

افشاگری «هاآرتص» از تلاش‌ تل‌آویو برای عدم شکل‌گیری توافق در وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی با موضوع تحرکات این رژیم در قبال مذاکرات وین، به کارشکنی‌های شدید تل‌آویو در این گفت‌و‌گوها اذعان کرد.

در این گزارش آمده است: «مقام‌های اسرائیلی به استفاده از چند تاکتیک در تلاش برای فاصله انداختن بین (واشنگتن) دی سی و تهران در حصول به توافق، دارند ادامه می‌دهند».

رسانه صهیونیست مدعی شد: «مقام‌های اسرائیلی نمی‌دانند که آیا درخواست ایران از ناظر اتمی سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) برای بستن پرونده خود علیه ایران احتمالا منجر به شکست مذاکرات برای توافق هسته‌ای جدید می‌شود یا خیر».

یک مقام تل‌آویو مطلع از مذاکرات وین به این روزنامه گفت: «حتی اگرچه به نظر می‌رسد که توافق دارد می‌میرد (از بین می‌رود)، تا اعلام مرگ آن هنوز خیلی فاصله است. طرف‌های ذی‌نفع زیادی در این توافق وجود دارد و آنها در دوره پیش رو تلاش خواهند کرد که آن را احیا کنند».

این مقام رژیم صهیونیستی که به نامش اشاره‌ای نشده است، مدعی شد که ایران به طور منسجم دارد از به تاخیر انداختن به عنوان یک تاکتیک در مذاکرات استفاده می‌کند و اصرار روی بستن پرونده (پادمانی) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاید بتواند به عنوان یک عامل دیگر برای ایجاد تاخیر مورد استفاده قرار بگیرد حتی اگر این موضوع کاملا توافق را از بین نبرد.

یک منبع صهیونیستی اخیرا این ارزیابی را بیان کرد که ممکن است مذاکرات تا زمان انتخابات میان دوره‌ای (کنگره) آمریکا در ماه نوامبر به تاخیر بیافتد.

به نوشته هاآرتص، «فرض اسرائیل این است که ایالات متحده می‌خواهد توافق (هسته‌ای) را هر چه زودتر امضا کند تا این موضوع را پشت سر بگذارد در حالی که ایران درصدد دستیابی به دستاوردهای بیشتر قبل از امضای توافق جدید است یا اینکه به طور کلی از آن عقب بنشیند».

این رسانه چاپ فلسطین اشغالی ادامه داد: «اسرائیل هنوز این ادعا را دارد که اگرچه ایران اقداماتی برای آماده کردن مردم این کشور جهت امضای احتمالی یک توافق انجام داده است، (اما) شکاف بین طرف‌های (مذاکره) درباره مسائل کلیدی همچنان عمیق است».

در ادامه یادداشت، این روزنامه از کارشکنی‌های شدید رژیم صهیونیستی برای به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین خبر داد.

در گزارش آمده است: «اسرائیل هنوز در تلاش است که (حصول به) توافق (در مذاکرات وین) را بی نتیجه بگذارد. دیوید بارنیع رئیس موساد روز دوشنبه برای انجام سلسله دیدارها با مقام‌های ارشد ایالات متحده درباره همین موضوع به واشنگتن می‌رود. بارنیع سومین فرستاده اسرائیلی است که طی دو هفته به منظور اعمال فشار بر مقام‌های ارشد ایالات متحده در خصوص توافق (به آمریکا) فرستاده می‌شود».

طبق این گزارش، ابتدا «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به واشنگتن رفت و با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد و هفته گذشته «بنی گانتز» وزیر جنگ صهیونیستی به آمریکا سفر کرد.

این رسانه صهیونیستی نوشت: «مقام‌های آمریکایی در دیدار با همتایان اسرائیلی خود به طور صریح بیان کردند که ایالات متحده بر سر موضوع اصلی که در حال حاضر در قلب مذاکرات قرار دارد، مصالحه نخواهد کرد و آن درخواست تهران برای بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور نهایی شدن توافق است».

هاآرتص سپس نوشت: «با توجه به عدم قطعیت موجود، اسرائیل در حال تلاش برای تضعیف توافق به طرق دیگر است: طی چند روز اخیر مقام‌های اسرائیلی به دولت ایالات متحده  به منظور سخت کردن دیگر مفاد موجود در پیش نویس توافق به ویژه در خصوص به تاخیر انداختن برچیدن تحریم‌های اصلی اعمال شده علیه ایران به بعد از امضای توافق درخواست‌هایی ارسال کردند، در حالی که طبق گزارش‌های منتشر شده، قرار است (برداشتن تحریم‌ها) در چهار مرحله انجام گیرد. تمایل آمریکا برای سخت کردن موضعش در زمینه لحاظ کردن درخواست‌های اسرائیل می‌تواند حصول به توافق با ایران طی چند هفته آینده را سخت‌تر از قبل کند. اسرائیل همچنین در حال ارائه این درخواست است که ایالات متحده درباره بندهای مختلف توافق هم تاخیرهایی را اعمال کند و کل فرایند را طولانی کند اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که پذیرش آن (توسط آمریکا) محتمل نباشد».

به روایت این رسانه رژیم صهیونیستی، «دیگر منابع اسرائیلی گفتند که به تعویق انداختن توافق به بعد از انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده، به نفع اسرائیل و یک هدف مهم است: اگر جمهوری‌خواهان اکثریت مهم (کرسی‌های) کنگره را برنده شوند، این کار را برای جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده برای کسب اکثریت کنگره جهت حمایت از توافق و دادن رای برای تصویب آن را سخت‌تر خواهد کرد».

این روزنامه ادامه داد: «منابع سیاسی اسرائیل پیش‌بینی می‌کنند که نمایندگان جمهوری‌خواه (کنگره) پیشنهادی را برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران ارائه خواهند کرد و این طرح احتمالا حمایت اکثریت (اعضای کنگره) را کسب خواهد کرد. اگر چنین طرحی تصویب شود، بایدن می‌تواند ان را وتو کند و یک بار دیگر آن را برای رای گیری (به کنگره) برگرداند اما در این سناریو او به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت که پیشنهاد جمهوری‌خواهان برای ابطال توافق هسته‌ای را قبول کند».

هاآرتص سپس از یک عامل دیگر که رژیم صهیونیستی می‌تواند از آن برای جلب مخالفت آمریکا با توافق هسته‌ای ایران استفاده کند، خبر داد و آن عامل این است: روابط خوب ایران و روسیه.

رسانه صهیونیست ادعا کرد: «مقامات اسرائیلی عامل دیگری را شناسایی می‌کنند که می‌تواند دولت ایالات متحده را به مخالفت با این توافق سوق دهد: اخیرا بحث‌های فعالی در ارکان قدرت آمریکا بر سر نگرانی از اینکه روسیه می‌تواند از این توافق و رفع تحریم‌های ایران برای تبدیل ایران به یک "پناهگاه" استفاده کند، شکل گرفته است.»

تاکید روزنامه هاآرتص درباره توسل احتمالی رژیم صهیونیستی به احتمال منتفع شدن روسیه از رفع تحریم‌های ایران بعد از حصول توافق هسته‌ای در شرایطی مطرح شده که روابط تل‌آویو و مسکو در نتیجه بحران اوکراین به شدت تیره شده است.

این رسانه اما مدعی شد: «منابع اسرائیلی گفتند که اسرائیل در حال حاضر در این بحث (توسل به نگرانی آمریکا از منتفع شدن روسیه از توافق هسته‌ای ایران) دخالت نمی‌کند اگرچه این موضوع می‌تواند در خدمت تلاش‌های اسرائیل برای تضعیف مذاکرات درباره توافق هسته‌ای باشد».

رسانه‌های صهیونیستی این روزها در حالی از نگرانی مقامات این رژیم از احتمال توافق در وین سخن می‌گویند که به‌باور تحلیل‌گران، رژیم صهیونیستی و آمریکا دو شریک راهبردی هستند و دو شریک راهبردی به هیچ عنوان در راه تحقق سیاست‌ها و راهبردها و منافع ملی یکدیگر ایجاد مزاحمت نمی‌کنند و اگرچه ممکن است دچار اختلافاتی باشند اما به عنوان شرکای راهبردی از اختلافاتشان هم برای هم‌افزایی استفاده می‌کنند. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها