کد خبر: 661599
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با نقوی حسینی

جهانگیری به‌جای طلبکاربودن خجالت بکشد

سید حسین نقوی حسینی گفت: آقای جهانگیری می‌گوید برجام مورد تأیید رهبری بوده است. واقعا چرا رهبری را شریک خود می‌کنند؟ برجام فاجعه‌ای بود که دولت آقای روحانی بر سر مردم آورد.

جهانگیری به‌جای طلبکاربودن خجالت بکشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اخیرا اسحاق جهانگیری در گفت‌وگویی که به صورت کتاب درآمده، حواشی زیادی داشته است. بسیاری بر این باورند که جهانگیری یک‌سویه به موضوعات مختلف نگاه کرده و صرفا کوشیده است که دولت روحانی را که خود معاون اولش بوده را در همه ابعاد تطهیر کند.

سید حسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «من مطالبی که آقای جهانگیری به تازگی مطرح کرده را مطالعه کردم. واقعا بی‌انصافی‌های زیادی در سخنانش وجود دارد. ملت ایران فراموش نمی‌کند که در هشت سال دولت آقای روحانی چه بر سر کشور آمد و چه میزان منافع ملی خسارت دید که باید سال‌ها تلاش صورت بگیرد تا شاید بتوان خسارت‌ها و ویرانی‌های دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم جبران شود».

او ادامه داد: «آقای روحانی دولت را با ارز سه هزار تومانی تحویل گرفت و با ارز 30هزار تومانی تحویل داد. شاخص‌ها نشان‌دهنده آن است که اصلا رشد اقتصادی در دولت روحانی وجود نداشت و در مقابل تا چشم کار می‌کند در آن دولت فساد اقتصادی وجود داشت؛ از حسین فریدون، برادر آقای روحانی گرفته تا عراقچیِ بانک مرکزی تا دختر آقای نعمت‌زاده و دختر وزیر وقت آموزش و پرورش. فسادهای عجیبی که چندصد هزار میلیارد تومان را بر باد داد. بهتر است آقای جهانگیری در خاطره‌گویی‌هایش این مسائل را هم به یاد بیاورد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «آقای جهانگیری باید توضح دهد که 66میلیارد دلار ارز 4200تومانی کجا رفت؟ قرار بود با ارز 4200تومانی کالاهای اساسی وارد شود اما چه شد؟ آیا این ارز دولتی به مردم رسید یا عده‌ای رانتی از آن استفاده کردند؟ آقای همتی در مناظره‌های انتخاباتی لیست بدهکاران بانکی را به آقای رئیسی داد؛ چرا بعد از هشت سال این لیست را به رئیس‌قوه قضائیه دادند؟ یا آقای جهانگیری با عدد توضیح بدهد در ابتدای دولت یازدهم چند کارخانه فعال در کشور وجود داشت و در انتهای دولت دوازدهم چند کارخانه در کشور فعال بودند؟ این مسائل را باید پاسخ دهند اما گویا به نفعشان نیست».

او درباره ادعاهای جهانگیری در موضوع برجام اظهار کرد: «آقای جهانگیری می‌گوید برجام مورد تأیید رهبری بوده است. واقعا چرا رهبری را شریک خود می‌کنند؟ برجام فاجعه‌ای بود که دولت آقای روحانی بر سر مردم آورد. رهبر انقلاب خطوط قرمز را همواره به روشنی ترسیم کرده‌اند؛ اینکه نباید به آمریکا اعتماد کرد اما آقای ظریف گفت من به کری اعتماد می‌کنم که در واقع او خلاف رهبری موضع‌گیری کرد و بعدها خود ظریف هم فهمید نباید اعتماد می‌کرد و گفت اشتباه کردم. هشت سال محور تمام امور در دولت برجام بود. ما در کمیسیون ویژه برجام می‌گفتیم به آمریکا اعتماد نکنید، می‌گفتیم آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند اما گوش شنوایی در دولت وجود نداشت. بعد از امضای برجام هم مشکل وجود داشت به نحوی که دولت روحانی همه تعهدات برجامی را یک‌جا انجام داد اما طرف‌های دیگر برجام یک تعهد را هم اجرا نکردند. اروپایی‌ها دوسال روحانی را بازی دادند. ما همه این‌ها را می‌دیدیم و هشدار می‌دادیم اما روحانی و دولتش شیفته غرب بود. آقای جهانگیری به جای طلبکاری باید خجالت بکشد از این همه خسارتی که به کشور وارد کردند، این همه فرصتی که سوزاندند. جالب است آقای جهانگیری می‌گوید مقصر ترامپ بود که از برجام خارج شد و من به او می‌گویم برادرجان شما مقصر بودید که قراردادی را نوشتید و امضا کردید که امکان خروج آمریکا از برجام بدون هیچ هزینه‌ای برای این کشور را فراهم می‌کرد. برجام یک فاجعه بود و امروز هم در همان باتلاقی که روحانی، ظریف، جهانگیری و دیگر دولتی‌های سابق ساختند گرفتاریم. برخی می‌گویند منتقدان دیروز برجام موافق آن شده‌اند. مشخصا درباره خود من گفته‌اند که نقوی که روزگاری از منتقدان صریح برجام بود با تغییر دولت از آن دفاع می‌کند. من از همین جا اعلام می‌کنم اصلا اینطور نیست. من هنوز هم می‌گویم برجام یک فاجعه بود اما کار غلطی بود که انجام شده. مانند اینکه من به کسی بگویم این خانه را نخر، اگر بخری ضرر می‌کنی اما او گوش نمی‌دهد و می‌رود آن خانه را می‌خرد. خانه دیگر خریداری شده و کاری نمی‌شود کرد جز آن که بگوییم چه کارهایی انجام بده که ضرر بیشتری نکنی. دولت روحانی دست ایران را در پوست گردو گذاشت. حالا نمی‌شود که ما بگوییم دست را قطع کنید. حرف ما این است باید کاری کرد که از میزان خسارت‌های برجام کاست».

نقوی حسینی در پایان گفت: «من شش‌-هفت ماه پیش در گفت‌وگویی مطرح کردم که اصلاح‌طلبان در جلساتشان مطرح کرده‌اند که در یک سال اول دولت رئیسی نباید حرفی بزنیم و باید سیاست سکوت را پیشه کنیم و از سال دوم دولت باید شروع به نقد دولت کنیم. وضعیت اقتصادی‌ای که به آقای رئیسی تحویل داده شد، ویرانه‌ای بود. من از همه عملکرد دولت سیزدهم دفاع نمی‌کنم اما واقعیت این است که دولت تلاش می‌کند اوضاع را سامان دهد اما اصلاح‌طلبان مقرر کرده‌اند که بدون دیدن این واقعیت‌ها باید در هر شرایطی تخریب را از سال دوم دولت آغاز کنیم و امروز می‌بینیم همین کار را هم انجام می‌دهند و مصاحبه اخیر جهانگیری را هم در راستای اجرای همین تصمیم باید قلمداد کنیم. اصلاح‌طلبان می‌دانند اقدامات دولت در آستانه نتیجه‌دادن است و وضعیت بهتر خواهد شد؛ به همین دلیل ترسیده‌اند زیرا خودشان هیچ دستاوردی نداشتند و مردم هم دیگر به آنها اقبالی ندارند؛ از این رو می‌خواهند با وارونه‌نمایی آنچه هست دولت آقای رئیسی را ناکارآمد جلوه دهند. به نظرم هدف آنها انتخاباتی است. آنها خود را برای انتخابات مجلس دوازدهم و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم آماده می‌کنند و می‌خواهنند برای آنکه بتوانند دوباره به عرصه قدرت برگردند خود را تطهیر کنند در همین راستا احتمالا باید منتظر باشیم تا افراد دیگری مانند ظریف، آشنا و... هم سخنان مشابهی بیان کنند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها