کد خبر: 661686
تاریخ انتشار :

درخواست پشت پرده لاپید از بایدن

رمزگشایی از تاخیر آمریکایی ها در احیای برجام

یائیر لاپید نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس کارزار گسترده ای را جهت جلوگیری از امضای توافق هسته ای طی روزها و هفته های اتی آغاز کرده است. با این حال به نظر می رسد یکی از مهم ترین دلایل این همه رایزنی بی سابقه، نگرانی وی از تاثیر احیای توافق هسته ای بر انتخابات سراسری در اراضی اشغالی باشد. به عبارت بهتر، لاپید و همراهانش نگران هستند که حزب لیکودو نتانیاهو از احیای توافق هسته ای به عنوان اهرمی تاثیرگذار درانتخابات جدید استفاده کرده و از این طریق موقعیت خود را در کنست بهبود بخشند.

 رمزگشایی از تاخیر آمریکایی ها در احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تایمز اسرائیل در گزارشی اختصاصی به نقل از وبسایت عبری خود، خبر داده است که توافق هسته‌ای جدید بین جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در آینده‌ای قابل پیش‌بینی امضا نخواهد شد.وبسایت زمان یسرائیل با موفق خواندن کارزار اسرائیل برای جلوگیری از امضای توافقی برای بازگشت آمریکا به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، نوشته است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقامات دولت او، در گفت‌و‌گوهای اخیر با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل این پیام را به او منتقل کرده‌اند، توافق هسته‌ای جدیدی بین ایران و قدرت‌های جهانی، به زودی امضا نخواهد شد.

به نوشته این سایت، چنین امری که پیامدها‌ی بین‌المللی عمده‌ای خواهد داشت، به احتمال فراوان در کارزار تبلیغاتی انتخاباتی یائیر لاپید، به ویژه در مقابله با بنیامین نتانیاهو رهبر مخالفان دولت به کار گرفته خواهد شد.نتانیاهو بارها به لاپید به دلیل عملکردش در قبال مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران حمله کرده است.به نوشته تایمز اسرائیل، توافق هسته‌ای جدید در مرکز رایزنی‌های دیپلماتیک و امنیتی اسرائیل در سال گذشته قرار داشته و بیت المقدس  نگران مذاکرات بین ایران و نمایندگان قدرت‌های جهانی در وین بوده است و در هفته‌های اخیر مبادله پیش‌نویس توافق‌نامه‌ها بین طرفین را به دقت و از نزدیک دنبال ‌کرده است.

براساس این گزارش، از آنجا که یائیر لاپید در روزهای اخیر متقاعد شده که توافق هسته‌ای جدیدی با جمهوری اسلامی در کار نخواهد بود، او در تعیین چالش‌های پیش روی امنیت عمومی ، موضوع تشدید اقدامات سلبی و تروریستی صهیونیستها  در کرانه باختری و  نیاز فوری به تقویت تشکیلات خودگردان را در اولویت قرار داده است.بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات آمریکایی، دو هفته پیش به باراک راوید، گزارشگر سایت خبری وال(Wala News) گفته بودند که ایران باید به عنوان بخشی از توافق، تمام اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد و ۶۰ درصدی را که در اختیار دارد، یا از ایران خارج و یا  رقیق کند . همچنین سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم جمع‌آوری و در خاک ایران در انباری تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگهداری می‌شوند. 

توافق احتمالی با ایران باعث نگرانی شدید رژیم اشغالگر قدس  شده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز ماه  گذشته از دولت ایالات متحده درخواست کرد تا از امضای توافقنامه جدید خودداری کند. بنت در ۲۳ اوت در توییتی نوشت: «من از رئیس‌جمهوری بایدن و دولت آمریکا می‌خواهم که حتی اکنون در آخرین لحظه، از امضای توافق با ایران خودداری کنند.این توافق تقریباً ۲۵۰ میلیارد دلار به جیب دولت ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه می‌ریزد و ایران را قادر می‌سازد تا در عرض دو سال تقریباً بدون محدودیت، سانتریفیوژها را توسعه بخشد و بار دیگر آنها را نصب و راه‌اندازی کند.»

توافق جدید با ایران به اصطکاک و مشاجره‌ای جدی بین اسرائیل و ایالات متحده انجامیده و مولد تنشهایی در مناسبات واشنگتن و تل آویو بوده است. دو هفته پیش، دیوید بارنیا، رئیس موساد به مقامات آمریکا ، درباره خطرات امضای یک توافق هسته‌ای بازسازی شده  با ایران هشدار داد.بر اساس گزارشی که در روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد، بارنیا در دیدار با نخست‌وزیر هشدار داد که این توافق به ایران اجازه می‌دهد تا به توانایی‌های قابل توجهی دست یابد.مقامات سازمان جاسوسی و تروریستی موساد از امضای توافق هسته ای با ایران به عنوان یک خطای استراتژیک از سوی ایالات متحده آمریکا یاد کرده اند. با این حال ، یائیر لاپید، رئیس موساد را به دلیل انتقاد مستقیم از آمریکا مورد توبیخ قرار داد. بارنیا در حال حاضر برای گفت‌و‌گو در مورد ایران در آمریکا به سر می‌برد.

نتانیاهو نیز در این شرایط، به دنبال بهره برداری انتخاباتی از موضوع احیای توافق هسته ای می باشد. حدود دو هفته قبل،  نتانیاهو به عنوان رهبر مخالفان کابینه کنونی رژیم صهیونیستی ، خواستار یک جلسه توجیهی درباره ایران با لاپید شد.نتانیاهو پس از این دیدار مدعی شد که لاپید و وزیر جنگ او، بنی گانتز، پشت فرمان به خواب رفته‌اند و آنها مسئول شکست در مقابله با ایران هسته‌ای هستند.

 


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها