کد خبر: 661748
تاریخ انتشار :

بهشتی‌پور: بیانیه‌ای اتحادیه اروپا ایراد اساسی دارد

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با سایت «خبرسراسری» گفت: بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا صادر کرده است، ایراد اساسی دارد آنها می‌گویند که ایران باید شروط پادمانی را از طریق شورا حکام حل کند و نباید توافق برجامی را به حل مسئله پادمان از طریق 4+1 ارتباط دهد.

بهشتی‌پور: بیانیه‌ای اتحادیه اروپا ایراد اساسی دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، حسن بهشتی پور، استاد روابط بین الملل، درباره اقدامات آینده شورا حکام مبنی بر ارسال پرونده ایران به شورای امنیت گفت: «بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا صادر کرده است، ایراد اساسی دارد آنها می‌گویند که ایران باید شروط پادمانی را از طریق شورا حکام حل کند و نباید توافق برجامی را به حل مسئله پادمان از طریق 4+1 ارتباط دهد. این حرف در واقع اشکالش این است که قطعنامه‌های شورا حکام را همین اعضا اتحادیه اروپا ارسال کرده‌اند؛ خود آنها نیز باید این مشکل را حل کنند چون پاسخی که ایران در خرداد ماه داده این است که منشا آلودگی‌ها بیرونی بوده است. نکته دوم اتحادیه اروپا این است فعالیت‌های هسته ای ایران که افزایش پیدا کرده هیچ توجیه منطقی ندارد که برای چه مصارفی ایران چنین حجمی تولید می کند. مسئله‌ای که اروپا می گوید دو موضوع است اول اینکه کلیه فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس است یعنی تمامی فعالیت های ایران زیر نظر آژانس است و تا زمانی‌که اینگونه فعالیت می‌کند هیچگونه نگرانی از اینکه به سمت مسائل نظامی انحراف پیدا کند اصلا وجود ندارد؛ آن بخشی که اتحادیه اروپا مدعی آن است مربوط به سال های قبل از 2003 است و آنچه ادعا کرده اند آلودگی زیر 5درصد است و از نظر مقادیر نیز قابل توجه نیست،بحث اتحادیه اروپا مکان غنی‌شدگی و وضعیت فعلی آن هاست در حالیکه ایران می گوید این ها منشا خارجی دارد.ایراد اتحادیه اروپا بلاوجه است،اگر نظارت آژانس بر ایران قطع شده بود جای نگرانی داشت اما وقتی ایران زیر نظر آژانس است مشکلی وجود ندارد مگر اینکه بحثشان برجام باشد که آن هم ایران می گوید شما تعهداتتان را اجرا کنید بعد من هم اجرا خواهم کرد.مشکل اساسی سر این است که ایران می گوید قبل از امضا توافق این مسئله پادمانی باید حل شود آن ها می گویند در ضمن اجرا 120روزه باید حل شود».

او در ادامه درباره پاسخ ایران به اقدامات اتحادیه اروپا و شورا حکام در شرایط فعلی افزود: «ایران می‌گوید هیچ تضمینی وجود ندارد که آژانس مشکل من را حل کند چون هر روز از اسرائیل یک سری اطلاعات می‌گیرند و بازی را برهم می‌زنند. به جای اینکه گره را کور‌تر کنند باید مذاکره را ادامه دهند. بیانیه آژانس نیز گره را کورتر می‌کند. ایران اما باید از طریق آژانس این مسئله را حل کند چون نتیجه ای از اتحادیه اروپا نمی گیرد.ایران در سال 82تا84 غنی سازی را متوقف کرد به امید اینکه اتحادیه اروپا این مسئله را حل کند و نتوانستند ایران نیز به سمت نطنز رفت و موضوع تغییر کرد. آنچه اکنون محرض است این است که مسئله باید بین ایران و آژانس حل شود و اروپایی ها کاری در این بین نمی توانند انجام دهند.ما باید بتوانیم از طریق آژانس و با یک توافق جدید مسئله را حل کنیم اما آن ها دنبال سند سازی علیه ایران اند و هیچ اعتمادی به روند موجود با اروپایی ها نیست».

بهشتی‌پور در پایان درباره راهکار عبور از بحران فعلی گفت: «کسانیکه طرفدار ساخت بمب هستند جز دردسر بیشتر چیزی به همراه ندارند چون فکر می‌کنند بمب بازدارندگی دارد چون اگر بازدارندگی داشت تحریم‌های کره شمالی هم رفع شده بود. بمب هیچ چیز برای ما ندارد و باید بحث‌های عمیقی در این‌باره بکنیم که رسانه‌ای هم نیست اما درباره اینکه چه باید کرد ما باید مستقیما با آمریکا وارد مذاکره شویم چون مشکل اصلی با آمریکاست و اروپایی‌ها تسهیلگر هستند و در مسیر هژمونی مالی آمریکا حرکت می‌کنند؛ تمام شواهد نشان می‌دهد اروپایی‌ها در مقابل آمریکا کاری نمی‌توانند انجام دهند وقتی آنها هرنوع معامله با ایران را ممنوع می‌کنند، شرکت‌هایی که با آمریکا کار می‌کنند دیگر جرئت کار با ایران را ندارند. ما در نهایت باید با آمریکا به‌طور مستقیم مذاکره کنیم. برخی می‌گویند نمی‌توان اعتماد کرد اما مسئله اینجاست که به کدام کشور می‌توان اعتماد کرد؟ ما باید فقط به ملت خودمان اعتماد کنیم و توان اقتصادی و هسته‌ای را افزایش دهیم و با دست پر پشت میز مذاکرات بنشینیم؛ به فرض هم اگر آمریکا جفا کرد وضعیتمان بدتر از الان نمی‌شود. در داخل می‌گفتند صنعت هسته‌ای ایران در اثر توافق نابود شد درحالی‌که اینطور نبود و در طول دوسال، هشت‌برابر ظرفیت برجام غنی‌سازی کرده‌ایم چون صنعت هسته‌ای ما نابود نشده بود و فقط متوقف شده بود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها