کد خبر: 662459
تاریخ انتشار :

نجیب میقاتی: هنوز توافقی در پرونده مرزبندی انجام نشده است

تسنیم: نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان ضمن درخواست کمک از جامعه بین‌المللی برای تسهیل روند انتخاب رئیس جمهور در این کشور گفت که هنوز توافقی در پرونده مرزبندی با فلسطین اشغالی انجام نشده است.

نجیب میقاتی: هنوز توافقی در پرونده مرزبندی انجام نشده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته اعلام کرد، جامعه بین‌المللی و همه کشورها باید تماس‌های لازم را برای تسهیل انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان برقرار کنند؛ چراکه راهکار حل بحران لبنان از انتخاب رئیس جمهور شروع می‌شود و لبنان نمی‌تواند بحران‌های بیشتری را تحمل کند. البته انتخاب رئیس جمهور به معنای پایان بحران نیست اما می‌تواند حجم تنش‌ها را کاهش دهد.

نجیب میقاتی ادامه داد، ترس از وقوع خلاء ریاست جمهوری در لبنان چیز عجیب و جدیدی نیست؛ چرا که از زمان استقلال لبنان تاکنون انتخاب رئیس جمهور همواره دشوار بوده و ما امیدواریم که در این شرایط حساس و پیچیده روند انتخاب رئیس جمهور تسهیل گردد.

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان اظهار داشت، من هرگز از درخواست کمک برای لبنان دریغ نمی‌کنم و به ویژه در روابط با کشورهای عربی همواره باید این برادری و دوستی را در عمل ثابت کنیم تا منافع لبنان تامین گردد.

وی درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی اعلام کرد که میانجی‌گری آمریکا در این پرونده هنوز به جایی نرسیده است و موضوع چندان روشن نیست.

میقاتی در گفتگو با الشرق الاوسط اظهار داشت، «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای دریایی مرا از انجام برخی اقدامات مثبت در خصوص این پرونده مطلع کرد اما هیچ کدام از آنها نهایی نیستند. من امیدوارم که اخبار مثبت در این زمینه صحت داشته باشد و منجر به گام‌های پیشرفته‌ای در جهت حل پرونده مذکور گردد.

نخست‌وزیر دولت موقت لبنان در ادامه تصریح کرد،ما باید مشورت کنیم و هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. این موضوع بیشتر به آقای «میشل عون» رئیس جمهور مربوط می‌شود و ما منتظریم تا او موضع خود را به من و آقای «نبیه بری» رئیس پارلمان کشور اعلام کند.

وی درباره گفتگوی خود با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده گفت، نکات اصلی توافق در پرونده مرزبندی در این دیدار با جزئیات بیان نشد و هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

در این زمینه روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع رسمی گزارش داد که آموس هوکشتاین تا پایان هفته پیش‌نویس توافق لبنان و رژیم صهیونیستی در مرزبندی دریایی را آماده می‌کند و منتظر پاسخ هر دو طرف می‌ماند. هوکشتاین همچنین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با طرف‌های لبنانی و اسرائیلی دیدار و درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی گفتگو کرده است.

یک منبع آگاه در این زمینه به الاخبار اعلام کرد به نظر می‌رسد توافقی که ایالات متحده به دنبال آن است به زودی حاصل شود. آمریکا به پرونده مرزبندی لبنان و فلسطین اشغالی و لزوم حل آن اهمیت زیادی می‌دهد؛ البته نه به این دلیل که به دنبال کمک به لبنان است بلکه به دلیل بحران انرژی در ایالات متحده و اروپا و نیازی که این کشورها به گاز دریای مدیترانه دارند. از همین رو فرستاده آمریکایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به طور مستمر درحال ارتباط و گفتگو با طرف‌های لبنانی است تا آنها را برای توافق متقاعد کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها