کد خبر: 664104
تاریخ انتشار :

تهیه طرح دو فوریتی برای برگزاری جلسات گفت‌وگو با حضور مردم در مجلس

ایسنا/ رئیس فراکسیون گام دوم انقلاب مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح دو فوریتی برای برگزاری جلسات بحث و گفت‌وگو در مجلس خبر داد و گفت که در صورت تصویب این طرح هیات رئیسه مجلس مکلف خواهد شد درباره طرح‌ها و لوایح مجلس و مطالبات عمومی کشور حداقل ماهی یک بار جلسات بحث و گفت‌وگو تشکیل دهد.

تهیه طرح دو فوریتی برای برگزاری جلسات گفت‌وگو با حضور مردم در مجلس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محسن زنگنه اظهار کرد: طرح دو فوریتی با امضای ۲۰ نماینده مجلس تهیه شده که بر اساس آن هیات رئیسه مکلف می‌شود حداقل ماهی یکبار جلساتی درباره طرح‌ها و لوایح در دست بررسی در مجلس و همچنین مسائل کلی کشور مطالبات عمومی و مطالبات اقشار تشکیل دهد. این جلسه نقد و گفت‌وگو به گونه‌ای است که امکان حضور آحاد مردم در آن وجود دارد. یعنی تمام افراد ذیربط و ذینفع در جلسه شرکت می‌کنند.

وی توضیح داد: سقفی برای تعداد حضور افراد در این جلسات پیش بینی خواهد شد که اگر متقاضیان بیشتر از این سقف باشند کاملا به صورت عادلانه و با قرعه کشی افراد امکان حضور خواهند داشت و می‌توانند در مورد مسائل مطروحه صحبت کنند.

وی در مورد اینکه موضوع جلسه را چه کسی مشخص می‌کند، گفت: موضوع جلسه توسط هیات رئیسه مجلس و یا با تقاضای ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس تعیین می‌شود و آن موضوع به عنوان موضوع جلسه نقد و گفت‌وگو خواهد بود. در تبصره این طرح آمده که بیان هر نکته‌ای در آن جلسه کاملا آزاد است و افراد می‌توانند نظراتشان را آزادانه بیان کنند. هیات رئیسه مجلس مکلف است از وزیر یا دستگاه‌های مربوطه و متولیان امر برای حضور در جلسه دعوت کند. اگر مطلبی در آن جلسه نسبت به دستگاه یا فردی بیان شود در همان جلسه به آن دستگاه یا فرد زمانی به اندازه دو برابر زمان صحبت شده، داده می‌شود که از خود دفاع و یا رفع ابهام و یا رفع اتهام کند.

برخی دوستان طرح‌هایی می‌دهند که مکانی همچون کشورهای خارجی فراهم شده تا افراد آنجا اعتراضات خود را بیان کنند. این رویه با فرهنگ و ساختار کشور ما همخوانی ندارد که فضا ایجاد شود تا مردم فریاد و داد بزنند که در این صورت آخرش چه اتفاقی می‌افتدزنگنه اضافه کرد: دبیری جلسه می‌تواند به یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس و یا یکی از نمایندگان داده شود اما حضور همه نمایندگان در این جلسه آزاد است. ساز و کار نحوه برگزاری جلسه طبق آئین‌نامه‌ای مشخص می‌شود، چون ممکن است موضوعی به فراخور اهمیتش با ظرفیت ۴۰ نفر و یا موضوع دیگر با ظرفیت ۲۰۰ نفر در جلسه‌ای مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره علت تهیه چنین طرحی گفت: درست است که نمایندگان حرف مردم را می‌زنند اما مجلس باید راهکار قانونی ایجاد کند که افراد بتوانند نکات و مسائل خود را بیان کنند. تجربه نشان داده که هیچ وقت کشور از این گفت‌وگوها ضرر نکرده است. برخی دوستان طرح‌هایی می‌دهند که مکانی همچون کشورهای خارجی فراهم شده تا افراد آنجا اعتراضات خود را بیان کنند. این رویه با فرهنگ و ساختار کشور ما همخوانی ندارد که فضا ایجاد شود تا مردم فریاد و داد بزنند که در این صورت آخرش چه اتفاقی می‌افتد.

وی افزود: وقتی مجلس و هیات رئیسه چنین جلساتی را تشکیل دهند و از روسای دستگاه‌ها دعوت به عمل آید یعنی مجلس هم قانون اساسی را اجرا کرده و هم شعار مردمی سازی را پیاده سازی کرده است. مردمی سازی یکی از شعارهایی است که آقای قالیباف برای مجلس یازدهم بیان می‌کرد. لذا جدا از ارتباطات نمایندگان با موکلان خود برگزاری این جلسه حداقل به صورت ماهیانه فضایی را ایجاد می‌کند که مردم بتوانند در آن حرف بزنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مسائل اخیر پیش آمده ناشی از عدم گفت‌وگو و گفت‌وگوی بین نسلی است، گفت: تجربیات اول انقلاب خیلی خوب بود. آن زمان رسانه وظیفه انجام این گفت‌وگوها را داشت. ما می‌توانیم با این طرح فضای گفت‌وگو را باز کرده و حرف های مردم درباره اولویت‌ها، مسائل و موضوعات را بشنویم. اگر نمایندگان به فوریت کلیات و جزئیات این طرح رای دهند اتفاق خوبی می‌افتد و ما به سمت قانونمند شدن فضای گفت‌وگو و نقد حرکت می‌کنیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها