کد خبر: 664447
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ قاسم محبعلی در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» پاسخ داد:

آینده روابط ایران و غرب چگونه می‌شود؟

قاسم محبعلی گفت: اکنون با همه بازیگرهای عرصه بین‌المللی ارتباط نداریم و سیاست متوازن در دستور کار نیست که این شرایط می‌تواند هزینه‌های سنگینی داشته باشد.

آینده روابط ایران و غرب چگونه می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت دیپلماتیک بسیار مبهم است. اخیرا غربی‌ها ایران را متهم می‌کنند که در جریان جنگ روسیه و اوکراین، از روسیه حمایت کرده است. از آن‌سو حمایت‌های اخیر غربی‌ها از ناآرامی‌های ایران نشان داد فضای چندان مساعدی میان ایران و غرب وجود ندارد. حالا در این بین پرسش آن است که اولا سرنوشت آینده روابط دیپلماتیک ایران و غرب چگونه خواهد شد و ثانیا هنوز امکان احیای برجام وجود دارد یا خیر؟

قاسم محبعلی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اساسا باید به این پرسش فکر کرد که جانبداری ما از روسیه در موضوع جنگ اوکراین با منافع ملی‌مان همخوان است یا خیر؟ هم با تکیه بر قانون اساسی و هم با در نظرداشتن شعار ابتدای انقلاب مبنی بر نه‌ شرقی، نه غربی، ما نباید طرف هیچ یک از کشورهای دخیل در جنگ را بگیریم و جانب‌داری از روسیه با اصول تعریف‌شده جمهوری اسلامی سازگار نیست. اینکه جدالی میان روسیه و غرب به وجود آمده است و هم روسیه و هم غرب از همه امکانات خود برای شکست طرف مقابل استفاده می‌کنند نباید به ایران ارتباطی داشته باشد».

او ادامه داد: «مانند جنگ سرد که یک کشور متوسط حامی یک طرف می‌شد و طرف مقابل سعی می‌کرد کشور حمایت‌کننده را بی‌ثبات کند، امروز هم غربی‌ها به درست یا غلط احساس می‌کنند ایران حامی روسیه است و برای بی‌ثبات‌کردن کردن ایران اعمال فشارهای حداکثری و وضع تحریم‌های جدید را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بهترین سیاست آن است که در این جنگ که روسیه هیچ توجیهی نمی‌تواند برای حمله به اوکراین داشته باشد، از این کشور حمایت نکنیم».

این تحلیگر مسائل سیاست خارجی همچنین درباره برجام بیان کرد: «غربی‌ها عاشق چشم و ابروی ما که نیستند و با تمسک به هر موضوعی می‌خواهند فشار را زیاد کنند اما آنها در مسئله برجام می‌خواهند با کمترین هزینه از هسته‌ای‌شدن ایران جلوگیری کنند اما با توجه به وضعیت موجود بعید است برجام در کوتاه‌مدت به نتیجه برسد».

محبعلی در پایان گفت: «شرایط آینده میان ایران و غرب به عوامل متعددی بستگی دارد و سیال است. ما باید سیاست منعطف در عرصه بین‌المللی و منطقی در منطقه‌ای داشته باشیم. واقعیت این است که اکنون با همه بازیگرهای عرصه بین‌المللی ارتباط نداریم و سیاست متوازن در دستور کار نیست که این شرایط می‌تواند هزینه‌های سنگینی داشته باشد. اگر غربی‌ها در جنگ روسیه و اوکراین، غربی‌ها پیروز شوند، طبیعتا در صورت تداوم وخامت ارتباط ایران و غرب ممکن است عوارض شکست روسیه را ما هم تحمل کنیم».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها