کد خبر: 665239
تاریخ انتشار :

بلاتکلیفی نتانیاهو در برابر روسیه

سایه جنگ اوکراین بر سر تل آویو

سایه جنگ اوکراین بر سر تل آویو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بنیامین نتانیاهو در حالی خود را برای چینش کابینه ائتلافی در اراضی اشغالی آماده می سازد که جنگ اوکراین و تبعات ناشی از آن بر معادلات داخلی و امنیتی تل آویو سایه افکنده است. منازعه تل آویو و مسکو  بر سر مداخله رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین و کمکهای اطلاعاتی این رژیم به دولت زلنسکی در کی یف تشدید شده است. این تنشها،  با اقدام مسکو در تعطیلی یکی از آژانس‌های مهم صهیونیست‌ها در روسیه یعنی آژانس یهود به اوج رسید و همچنان ادامه دارد. روسیه به برخی دیگر از سازمان‌های مشابه صهیونیستی نیز هشدار داد که در صورت ادامه فعالیت مداخله‌جویانه تعطیل خواهند شد.

نتانیاهو حتی اگر در نهایت موفق شود با احزاب افراطی صهیونیست از جمله یهودیان توراتی، صهیونیسم مذهبی و حزب شاس تشکیل کابیانه دهد، ناچار است مواجهه با بحرانهای پایداری مانند جنگ اوکراین را در دستور کار قرار دهد. هر تصمیمی که نتانیاهو در این خصوص بگیرد برای وی بحرانساز خواهد شد! نتانیاهو اگر همراهی با ناتو را انتخاب کند، از سوی روسیه به بدترین نحو ممکن تنبیه خواهد شد زیرا روسها در برابر رویکرد مداخله گرایانه و خطرناک لاپید و همراهانش در کی یف نیز ایستادند و حتی آژانس یهود را در خاک کشورشان پس از دهه ها فعالیت تعطیل کردند. اما اگر نتانیاهو گزینه دوم یعنی عدم همراهی با ناتو را انتخاب کند(که با توجه به نفوذ آمریکا بر ناتو بعید است)، در آن صورت نیز در تقابل با واشنگتن و شرکای اروپایی آن قرار خواهد گرفت که این نیز برای صهیونیستها هزینه ساز است. به عبارت بهتر، نتانیاهو هر انتخاباتی که در این خصوص صورت دهد، به ضرر وی و کابینه متزلزلش تمام خواهد شد. اخیرا در مصاحبه با «یو.اس.ای تودی» گفت که در صورت به دست گرفتن دوباره سکان نخست وزیری، احتمال ارسال سلاح به اوکراین را بررسی خواهد کرد اما از قطعیت ارسال سلاح به اوکراین سخنی به میان نیاورده است.وی حتی یکبار قبلا صرفا از همدردی با اوکراینی ها در جنگ سخن گفته بود که منجر به نارضایتی زلنسکی گردید!

صورت مسئله این است که لاپید و دیگر مقامات صهیونیستی تا قبل از برگزاری انتخابات سراسری جدید در اراضی اشغالی، در مدیریت تحولات جاری در جنگ اوکراین و تاثیرگذاری سلبی آن بر معادلات امنیتی و بین المللی تل آویو شدیدا ناکام ماندند. واقعیت امر این است که از ابتدای جنگ اوکراین، مقامات رژیم اشغالگر قدس تلاش کردند تا یک بازی "دو سربرد" را در کی یف طراحی کرده وحتی به میانجی مورد اعتماد پوتین و زلنسکی در مسیر پایان دادن به جنگ تبدیل شوند تا از این طریق، اعتباری درنظام بین الملل کسب کنند. اما اکنون ،با گذشت هشت ماه از آغاز نبرد شاهد آن هستیم که صهیونیستها به بازیگرانی غیر قابل اعتماد و منفور از سوی هر دو طرف درگیر در جنگ تبدیل شده اند. به عبارت بهتر، بازی دو سر برد صهیونیستها در کی یف تبدیل به یک بازی دو سرباخت شده است متشنج شدن روابط روسیه و رژیم صهیونیستی یکی از پیامدهای مستقیم بحران اوکراین بود که عواقب منفی آن بیشتر گریبان اسرائیلی‌ها را گرفت و بر موقعیت این رژیم در منطقه به ویژه تجاوزات هوایی آن علیه مواضع سوریه تاثیر زیادی گذاشت. تل‌آویو که ابتدا تلاش داشت خشم روسیه را در جریان بحران اوکراین برنیانگیزد و موضعی تقریبا بی‌طرفانه در این جنگ داشته باشد اما تحت فشارهای آمریکا در نهایت مجبور شد در جبهه مقابل مسکو قرار بگیرد و علاوه بر محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین اقدام به ارسال تجهیزات جنگی برای اوکراینی‌ها کرده تا از آنها مقابل مسکو استفاده کنند.به صورت همزمان، ترغیب یهودیان روسیه برای مهاجرت به اراضی اشغالی از سوی تل آویو و صهیونیستها، منجر به خشم بیشتر مسکو از تل آویو گردیده است.

اکنون نتانیاهو قطعا توان تبدیل این باز دوسرباخت به یک بازی دو سر برد ندارد! به عبارت بهتر، قطعا نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی( در صورت تشکیل کابینه توسط نتانیاهو)  نیز به مانند لاپید قدرت مدیریت این تحولات مهم را نخواهد داشت.تاکید می شود هر گونه انتخاباتی که نتانیاهو در قبال جنگ اوکراین صورت دهد برای وی هزینه ساز خواهد بود.تنها در این میان نتانیاهو باید به فکر انتخاب میان بد و بدتر باشد، هر چند که بعید است او تفاوت این دو ( بد و بدتر) را نیز بتواند تشخیص دهد! 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها