کد خبر: 665302
تاریخ انتشار :

دستور جدید رئیسی برای تغییر مبلغ یارانه آبان ماه | رقم جدید یارانه آبان ماه | یارانه معیشتی جدید دولت برای این خانوارها

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که با پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ قرار شده که تمام خانم‌های شاغل سرپرست خانوار از حق عائله‌مندی برخوردار شوند؛ بخشنامه این موضوع به تمامی ادارات تامین اجتماعی در کل کشور ابلاغ شده است.

دستور جدید رئیسی برای تغییر مبلغ یارانه آبان ماه | رقم جدید یارانه آبان ماه | یارانه معیشتی جدید دولت برای این خانوارها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یارانه معیشتی آبان ماه پرداخت شد. یارانه معیشتی چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه معیشتی تنها به برخی از افراد تعلق می گیرد. یارانه معیشتی تغییرات کلی کرد. جزئیات جدید یارانه معیشتی آبان ماه و آذرماه را از دست ندهید.

واریز یارانه معیشتی جدید به زنان سرپرست خانوار

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که با پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ قرار شده که تمام خانم‌های شاغل سرپرست خانوار از حق عائله‌مندی برخوردار شوند؛ بخشنامه این موضوع به تمامی ادارات تامین اجتماعی در کل کشور ابلاغ شده است.

نصرالله پژمانفر اظهار کرد: به خانم‌های سرپرست خانوار که تحت پوشش تامین اجتماعی بودند، حق عائله‌مندی و حق اولاد پرداخت  نمی‌شد حال این‌که آنها علاوه بر هزینه‌های زندگی، هزینه‌های فرزند تحت تکفل خود را هم پرداخت می‌کردند دلیل تامین اجتماعی این بود که آنها باید از دادگاه مبنی بر کفالت ارائه کنند اما دادگاه از لحاظ شرعی نمی‌تواند این کار را بکند چون کفالت و کفیل فرزند بودن از لحاظ شرعی فقط برای پدر و پدر پدری است و غیر از آن فقط حق سرپرستی و حضانت داده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این مشکل خانم‌های سرپرست خانوار زیادی که در دوران‌های مختلف مشغول کار بوده یا این‌که خود اشتغالی از تامین اجتماعی داشتند، به تامین اجتماعی مراجعه می‌کردند اما تنها نتیجه‌ای که می‌گرفتند ارجاع آنها به دادگاه برای داشتن نامه‌ای بر کفالت بود که دادگاه همچنین نامه‌ای را نمی‌داد. به همین دلیل هیچ کدام از این خانم‌ها نمی‌توانستند از حق عائله‌مندی استفاده کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ یادآور شد: براساس این مشکل پرونده‌ای در کمیسیون اصل ۹۰ شکل گرفت ما از یک سال گذشته مکاتباتی را با تامین اجتماعی داشتیم تا مجوز پرداخت حق عائله‌مندی به زنان سرپرست خانوار داده شود یعنی مشخصا خانم‌های شاغلی که مطلقه و سرپرست خانوار بوده و هزینه اداره فرزند را هم برعهده دارند.

پژمانفر افزود: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد که تامین اجتماعی حق عائله‌مندی را به این خانم‌های سرپرست خانوار بدهند مشروط براین‌که آنها یک تعهد محضری بدهند که اگر ادعای غیرواقعی نسبت به سرپرستی و یا پرداخت هزینه‌های فرزند را داشته، به تامین اجتماعی خسارت دهد. این کار برای آن است که ادعای غیرواقعی نسبت به سرپرستی و یا پرداخت هزینه‌های فرزند مطرح نشود.

وی با تشکر از تامین اجتماعی اظهار کرد: این موضوع مشمول جمعیت زیادی از خانم‌های سرپرست خانوار می‌شود این مبلغ ولو به صورت جزئی می‌تواند در شرایط سخت اقتصادی برای این خانم‌ها موثر باشد؛ این موضوع به ادارات تامین اجتماعی در کل کشور ابلاغ شده است و باید آنها حق عائله‌مندی به زنان خانوار که هزینه‌های اداره فرزند را می‌دهند، پرداخت کنند پس این خانم‌ها می‌توانند به تامین اجتماعی مراجعه کرده و با شروط اعلام شده حق عائله‌مندی بگیرند.

وی مجددا این توضیح را داد که این حق عائله‌مندی مشمول خانم‌های مطلقه سرپرست خانوار می‌شود که شاغل و بیمه تامین اجتماعی هستند برای آن دسته از خانم‌های سرپرست خانوار که همسرشان فوت کرده حق عائله‌مندی پرداخت می شده است./ ایسنا

افزایش یارانه معیشتی این افراد از آبان ماه

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد براساس لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در آبان ماه جاری ۳۰ درصد افزایش یافت که این افزایش از اواخر آبان ماه برای مددجویان بهزیستی اجرایی می شود.

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد براساس لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در آبان ماه جاری ۳۰ درصد افزایش یافت که این افزایش از اواخر آبان ماه برای مددجویان بهزیستی اجرایی می شود.

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه - ۸ آبان- مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری(لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱)، ردیف ۵ این لایحه درباره افزایش حقوق مددجویان کمیته امداد امام و بهزیستی به تصویب رسید.

بر اساس ردیف ۵ ماده واحده این لایحه؛ مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ۳۰ درصد افزایش یافت.

بر این اساس، ۴۲۰ هزار تومان مستمری خانواده یک نفره به ۵۵۰ هزار تومان، خانواده دو نفره به ۷۸۰  هزار تومان، خانواده سه نفره به یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، خانواده چهار نفره به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و خانواده پنج نفره به یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب، هر مستمری ۳۰ درصد رشد دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش این سازمان و همچنین افزایش تسهیلات اشتغالزایی توضیحاتی ارائه کرد.

علی‌محمد قادری درخصوص افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش، افزود: براساس مصوبه و ابلاغیه مجلس شورای اسلامی مقرر شد سرانه مستمری جامعه هدف سازمان بهزیستی ۳۰ درصد افزایش یابد. براساس بودجه و تامین اعتباری که سازمان برنامه و بودجه برای این مهم منظور خواهد کرد از اواخر آبان‌ماه با تایید شورای نگهبان می‌توانیم این افزایش مستمری را اعمال کنیم.

وی با اشاره به خبر افزایش بند ب تبصره ۱۶ قانونی که مجلس شورای اسلامی برای تسهیل‌گری اشتغال برای جامعه هدف سازمان بهزیستی و کمیته امداد محقق کرد، گفت: با اعتبار و ابلاغیه جدید از سوی بانک مرکزی، سرانه تسهیلات اشتغالزایی برای خدمت‌گیرندگان و کارفرمایانی که از جامعه هدف سازمان برای امر اشتغال در کشور استفاده می‌کنند از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

قادری خاطرنشان کرد: همچنین کارفرمایانی که سقف اعتباری ۲ میلیارد تومانی برای به کارگیری جامعه هدف سازمان در مراکز خود داشتند این اعتبار به ۴ میلیارد تومان ارتقا پیدا خواهد کرد./ ایرنا

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.

کمک معیشت جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و جانبازان و رزمندگان معسر زیر ۲۵ درصد و فاقد شغل و درآمد افزایش می‌یابد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها