کد خبر: 665400
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با جمشید عدالتیان

دولت ارز کافی دارد اما به بازار تزریق نمی‌کند

عضو اتاق ایران گفت: می دانم که دولت ذخیره ارزی کافی دارد، اگر بخواهد وارد بازار شود می تواند جو کاذب کنونی را بشکند.

دولت ارز کافی دارد اما به بازار تزریق نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: دوباره نرخ ارز جهش ناگهانی را نشان می دهد، برخی آن را به حوادث اخیر ایران نسبت می دهند، برخی نیز سفرهای خارجی به ویژه بازی های جام جهانی را دلیل این اتفاق بر می شمرند و کارشناسانی هم هستند که افزایش قیمت دلار را به تغییر نگاه مقامات کاخ سفید به برجام مربوط می سازند. فارغ از این مسائل سئوال بی پاسخ آن است که با وجود ادعای دولت مبنی بر خوب بودن اوضاع و احوال خزانه، پس چرا قیمت ارز روند افزایشی به خود گرفته است؟

جمشید عدالتیان در گفتگو با نامه نیوز درباره چرایی صعودی شدن قیمت ارز گفت: هر کالایی تابع عرضه و تقضاست. در حال حاضر تقاضا برای دلار به دلایلی همچون سفرهای جام جهانی هنوز افزایش آنچنانی ندارد اما وقتی قیمت ارز صعودی می شود مردم برای حفظ ارز پول خود آن را تبدیل به دلار می کنند که این مسئله تقاضای کاذبی را به شکل تصاعدی در بازار ارز شکل می دهد.

وی با با بیان اینکه قمیت دلار براساس شایعات تصاعدی بالا می رود، افزود: وقتی شایعه شود قرار است قیمت دلار بیشتر بالا برود، هجوم مردم به بازار بیشتر می شود و هدف این تقاضای صعودی برای خرید ارز، حفظ ارزش پول یا سوداگری است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: دولت مهمترین و اصلی ترین عرضه کننده ارز در کشور محسوب می شود و بنا دارد فقط با عرضه 2000 دلار از طریق صرافی به مردم در بازار دخالت کند. به نظر می آید در حال حاضر دولت به اندازه کافی دلار به بازار تزریق نمی کند، در حالیکه دولت قادر است اگر بخواهد وارد بازار شود و قیمت نرخ مبادله ارز و ریال را تغییر دهد.

وی افزود: علت آنکه چرا دولت به اندازه کافی ارز به بازار تزریق نمی کند، برای شخص من هم این مسئله سئوال برانگیز است. هر لحظه دولت اراده کند می تواند دلار به بازار تزریق کند و جو کاذب شکل گرفته را بشکند. البته برخی می گویند «دولت دلار تزریق نمی کند چون می خواهد کسری بودجه اش را جبران کند» اما این موضوع جدیدی نیست و هر سال نیز مطرح می شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت همواره کسری بودجه داشته است و امروز روز اول نیست که با این مشکل مواجه است، یادآور شد: دولت برای جبران کسری بودجه خود می توانست نرخ دلار را تدریجی بالا ببرد چون جهش ناگهانی قیمت ارز هیچ وقت خوب نیست. اگر افزایش قمیت ارز به شکل جهشی باشد منجر به تقاضای تصادعدی می شود و مردم برای خرید ارز به بازار هجوم می آورند.

وی افزود: می دانم که دولت ذخیره ارزی کافی دارد، اگر بخواهد وارد بازار شود می تواند جو کاذب کنونی را بشکند. اگر نگاهی به تجارب گذشته کنیم متوجه می شویم بعد از مدتی که نرخ ارز جهشی شد، یک افت نسبی خواهد کرد که ناپایدار خواهد بود و دوباره روند قیمت ارز افزایشی می شود.

عضو اتاق ایران گفت: نرخ مبادله ای دلار و ریال در حال حاضر خیلی برای اقتصاد مشکل آفرین شده چون بازار را راکد می کند چون مواد اولیه نمی فروشند تا ببینند قیمت دلار نهایتا چند می شود. مشکلات اقتصاد کشور زیاد بود و حالا نیز زیادتر شد. در مجموع به نظر می آید که لازم است دولت برای شکستن جو کاذب کنونی در بازار ارز مداخله کند، حالا چه زمانی این کار را انجام دهد مشخص نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها