کد خبر: 665456
تاریخ انتشار :

دموکراتها از بازگشت نتانیاهو ناراضی هستند

زد و بند حزب لیکود با جمهوریخواهان

زد و بند حزب لیکود با جمهوریخواهان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اگرچه نتانیاهو و بایدن همواره سعی دارند در حافل رسمی موضعی علیه یکدیگر نگیرند، اما بر همگان مسجل است که بازگشت نتانیاهو به مسند قدرت خبر بدی برای دموکراتها محسوب می شود. در مقابل، حزب جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا شدیدا از این رخداد استقبال کرده و آن را مقدمه ای برای بازگشت ترامپ یا فردی مانند او به کاخ سفید تلقی می کنند. در هر حال، منازعه پنهان دموکراتها و حزب لیکود ( حزب متبوع نتانیاهو) از الان وارد فاز جدیدی خواهد شد. ائتلاف به رهبری «بنیامین نتانیاهو» در انتخابات اخیر این رژیم توانست با بدست آوردن 64 کرسی، اکثریت کرسی‌های پارلمان این رژیم که 120 کرسی را دارد، به خود اختصاص دهد.این در حالی است که از مقام‌های آمریکایی تا کنون تنها «تام نایدس» سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، پیروزی نتانیاهو را طی تماسی تلفنی و پس از آنکه «یائیر لاپید» نخست وزیر موقت شکست را پذیرفت، تبریک گفته است.

در این میان، جوبایدن رئیس جمهور آمریکا نمی تواند نارضایتی خود را از حضور یکی از سیاستمداران متحد ترامپ در تل آویو کتمان کند! اگرچه ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری 2020، نسبت به عدم حمایت نتانیاهو از خود در انتخابات گلایه کرد و به نوعی رابطه آنها تا حدودی تیره شد، اما کماکان میان جمهوریخواهان آمریکا و حزب لیکود در ارای اشغالی و لابی آیپک ( به عنوان لابی اتصال دهنده این دو حزب به یکدیگر)، ارتباط گسترده و عمیقی وجود دارد. بر همین اساس، قطعا میان نتانیاهو و ترامپ پیوند دوباره ای شکل خواهد گرفت که مطلوب دموکراتها و بایدن نیست! اگر چه منابع خبری اعلام کرده‌اند که تلاش‌هایی برای تماس میان نتانیاهو و «جو بایدن»‌ رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته اما این تلاش‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است.پیروزی نتانیاهو در انتخابات اخیر کنست بدین معناست که وی با وجود آنکه به دلیل چند پرونده فساد، تحت پیگرد قرار دارد اما به درخواست رئیس رژیم صهیونیستی، کابینه را تشکیل خواهد داد.این فرایند احتمالاً از هفته آینده آغاز خواهد شد و نتانیاهو ۲۸ روز برای تشکیل کابینه فرصت خواهد داشت. بسیاری از تحلیلگران معتقدند کابینه تحت ریاست او راست‌گراترین کابینه در فلسطین اشغالی خواهد بود.اما آنچه دموکراتها را نگران می سازد، علقه حزب لیکودو احزاب راستگرای افراطی در اراضی اشغالی به حزب رقیب آنها یعنی جمهوریخواهان است.

درا ین میان برخی منابع می گویند که  خودداری بایدن از تماس با نتانیاهو و تبریک به وی به این دلیل است که پس از پیروزی بایدن بر دونالد ترامپ در انتخابات 2020، چند روز طول کشید تا نتانیاهو به بایدن تبریک بگوید.با این حال، به نظرمی رسد ماجرا به مراتب فرتر از نوعی انتقام گیری کودکانه است! آنچه شدیدا بایدن را نگران کرده است، نقشه های پنهانی و آشکار زوج "ترامپ-نتانیاهو" برای کنار زدن وی از کاخ سفید می باشد. بنابراین، گارد دولت بایدن در مقابل نتانیاهو و حزب لیکود بسته تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

اما برخی منابع دیگرمی گویند، ترامپ کماکان از نتانیاهو بابت رفتار وی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 ناراضی بوده و این نارضایتی را درمحافل غیر رسمی نیز ابراز کرده است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزاری شد که «دونالد ترامپ» انتظار داشت از سوی رژیم صهیونیستی و بویژه «بنیامین نتانیاهو» مورد حمایت گسترده قرار گیرد. با این حال، این انتخابات در حالی به پایان رسید که نتانیاهو حاضر نشد در زمینه مناقشه حقوقی ترامپ با جو بایدن، کوچک‌ترین حمایتی از او به عمل آورد.واقعیت آن است که در طول تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا شاید هیچ رئیس جمهوری به اندازه «دونالد ترامپ» به صهیونیست‌ها امتیاز نداده بود. ترامپ در ۴ سالی که ریاست جمهوری را در آمریکا بر عهده داشت، امتیازات فراوانی را به صهیونیست‌ها ارائه کرد که در تاریخ رؤسای جمهور پیشین ایالات متحده بی سابقه بود. از همین روی، وی انتظار داشت که دست کم در ازای این حمایت‌ها، نتانیاهو را در صفِ حامیان خود در جریان انتخابات و پس از آن، ببیند؛ اتفاقی که هرگز رخ نداد.اکنون، نتانیاهو در حال بازگشت به قدرت است و قطعا مطلوب ترین گزینه برای همپیمانی سیاسی با وی، بازگشت ترامپ یا فردی مشابه او در کاخ سفید است. البته این در صورتی خواهد بود که نتانیاهو تا دو سال دیگر ، یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2024 در مسند قدرت باقی بماند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها