کد خبر: 665457
تاریخ انتشار :

بازی مرگ و زندگی در پنسیلوانیا

سه رئیس جمهور آمریکا در یک ایالت!

سه رئیس جمهور آمریکا در یک ایالت!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به همراه باراک اوباما رئیس جمهوراسبق این کشوراخیرا در ایالت مهم پنسیلوانیا، سخنان هشدار دهنده ای را در خصوص بازی مرگ و زندگی در انتخابات میاندوره ای کنگره بیان کرده اند. بایدن که  تلاش می کند رای دهندگان این ایالت را به رای دادن به «جان فترمن» مشاور دموکرات فرماندار این شهر تشویق کند، هشدار داد که اگر دموکرات‌ها درانتخابات میان دوره‌ای شکست بخورند، عواقب این شکست برای دهه‌ها گریبان مردم آمریکا را خواهد گرفت. اما نکته جالب توجه اینجاست که همزمان با حضور بایدن و اوباما در پنسیلوانیا ، دونالد ترامپ رئیس جمهور جنجالی سابق آمریکا نیز در همین ایالت از طرفدارانش خواست تا پیروزی بزرگی را به سود جمهوریخواهان به ضرر دموکراتها رقم بزنند. ترامپ پیروزی سراسری حزبش در این ایالت را پیش بینی کرد و رای دهندگان آمریکایی را به رای دادن به دکتر «مهمت آز» به عنوان نماینده جمهوری خواهان پنسیلوانیا تشویق کرد.

سخنان ترامپ در حالی بیان شد که بر اساس آنچه منابع آگاه می گویند،وی قصد دارد در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره، رسما حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری 2024 اعلام کند. نکته جالب توجه اینکه برای جمهوریخواهان و دموکراتها، پیروزی در پنسیلوانیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این ایالت دارای 20 رای الکترال ی باشد.فراتر از آن، در سال 2016 میلادی پیروزی ترامپ در پنسیلوانیا آخرین سنگر هیلاری کلینتون برای بازگرداندن بازی به سود دموکراتها را در هم شکست. اما در سال 2020 بازی به صورت کامل تغییرکرد! زمانی که نتایج آرای پنسیلوانیا اعلام شد، بایدن که نسبت به کسب 20 رای الکترال این ایالت سرنوشت ساز اطمینان یافت ،پیروزی خود بر ترامپ را اعلام کرد. کشمکش در پنسیلوانیا برای ترامپ و بایدن اهمیت بسیار زیادی دارد.

نظرسنجی هایی که اکنون در پنسیلوانیا منتشر می شود با یکدیگر در تعارض کامل قرار دارند! همین فضا دقیقا در سال 2020 میلادی نیز در میان رای دهندگان حاکم بود.به نظرمی رسد هنوز تعدادی از رای دهندگان تصمیم نگرفته اند که دقیقا از میان دو نامزد سنا، به کدام یک رای دهند.ضمنا، برخی جمهوریخواهان از اینکه رای به نامزد این حزب مترادف با رای به ترامپ تلقی می شود چندان خشنود نیستند! فراموش نکنیم که مطابق آخرین نظرسنجی ها، نزدیک به 22 درصد از رای دهندگان جمهوریخواه تاکید دارند که رغبتی نسبت به بازگشت ترامپ به کاخ سفید و حضور وی در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال2024 ندارند. انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا قرار است روز 8 نوامبر (17 آبان) برگزار شود؛ انتخاباتی که نظرسنجی‌ها احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در آن را به دلیل نارضایتی‌های رأی‌دهندگان از وضعیت اقتصادی محتمل می‌دانند.البته در مجلس نمایندگان آمریکا چشم‌اندازها برای پیروزی جمهوری‌خواهان روشن‌‌تر از مجلس سنا است. در سنا، 100 کرسی موجود در حال حاضر به صورت 50-50 میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تقسیم شده، اما با توجه به آنکه رأی تساوی‌شکن از آن معاون رئیس‌جمهور است که در حال حاضر دموکرات است اکثریت این مجلس تاکنون به نوعی در دست دموکرات‌ها است.در انتخابات میان‌دوره‌ای که معمولاً به عنوان همه‌پرسی برای عملکرد رئیس‌جمهور مستقر و حزب او قلمداد می‌شود تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان و 35 کرسی از 100 کرسی سنا به رأی گذاشته می‌شوند. در قانون اساسی آمریکا دوران حضور هر قانونگذار مجلس نمایندگان دو سال و قانونگذاران سنا 6 سال تعیین شده است. در سنا، دوره نمایندگی یک سوم سناتورها هر دو سال به پایان می‌رسد و بنابراین، سرنوشت یک سوم کرسی‌ها باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.در این میان، پنسسیلوانیا حکم کانون اصلی رقابت میان دو حزب سنتی آمریکا راپیدا کرده است. اگر جمهوریخواهان در پنسیلوانیا پیروز شوند، امکان پیروزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری2024 نیز در این ایالت ( و کسب 20 رای الکترال این ایالت) به مراتب از دموکراتها بالاتر خواهد بود. اما پیروزی دموکراتها در پنسیلوانیا، نشان می دهد که موقعیت ترامپ در این ایالت تغییری پیدا نکرده و شکست دوباره وی در صورت نامزدی در انتخابات در این ایالت محتمل خواهد بود. نکته مهم تر اینکه فضای سیاسی حاکم بر پنسیلوانیا، معمولا بر دو ایالت حساس دیگر یعنی میشیگان و ویسکانسین نیز تاثیرگذار خواهد بود. از این رو پنسسیلوانیا را باید نقطه کانونی رقابت انتخابات میاندوره ای کنگره دانست. ایالتی که نتایج آن به صورتی خاص از سوی تحلیلگران مسائل داخلی و انتخاباتی آمریکا رصد می شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها