کد خبر: 662198
تاریخ انتشار :

احتمال حفظ اکثریت سنا توسط دموکراتها

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را تسخیر می کنند

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان را تسخیر می کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره، شاهد گمانه زنی ها و نظرسنجی های گوناگونی در ایالات متحده هستیم. اگرچه اکثر نظرسنجی ها حکایت از برتری جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان و تسخیر کرسی های این مجلس دارد، اما در مجلس سنا شرایط جاری چندان به سود حزب رقیب دموکراتها نیست! به عبارت بهتر، احتمال دارد دموکراتها تسلط خود را بر اصلی ترین مجلس آمریکلا یعنی مجلس سنا کسب کنند.در این صورت، بایدن علی رغم دردسرهایی که از سوی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان متوجه وی خواهد شد به راحتی می تواند در مجلس سنا از حمایت حداکثری برخوردار باشد. 

ماجرا به این نقطه ختم نمی شود زیرا طبق قانون اساسی آمریکا، حق وتوی رئیس جمهور در برابر مجلس نمایندگان و سنا نیز با توجه به عدم دستیابی جمهوریخواهان  آمریکا به اکثریت مطلق ( چه در مجلس نمایندگان و چه در سنا) ،محفوظ خواهد بود. انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا که قرار است روز هشتم نوامبر (۱۷ آبان) برگزار شود سرنوشت دو سال پایانی دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را تعیین خواهد کرد. رای‌دهندگان آمریکایی کل اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم از اعضای مجلس سنا را انتخاب خواهند کرد. امری که می‌تواند موازنه قوا در کنگره آمریکا را به نفع جمهوریخواهان تغییر دهد. دموکرات‌ها هم‌اکنون در هر دو مجلس نمایندگان و سنا اکثریت شکننده‌ای دارند. 

همان گونه که اشاره شد، محتمل‌ترین سناریو در شرایط فعلی تداوم کنترل دموکرات‌ها بر مجلس سنا و پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان است. حزب رئیس‌جمهوری آمریکا به طور سنتی در انتخابات میان‌دوره‌ای بخت زیادی برای پیروزی ندارد چرا که رای‌دهندگان اغلب به حزب رقیب او رای می‌دهند. به عنوان مثال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ شاهد شکست حزبش در انتخابات مجلس نمایندگان و به اکثریت رسیدن دموکرات‌ها در این مجلس بود. حتی در انتخابات میاندوره ای کنگره در سال 2014 میلادی که در دوران ریاست جمهوری اوباما برگزار شد، اکثریت مجلس نمایندگان و سنا به جمهوریخواهان رسید. 

البته پیروزی احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای مجلس نمایندگان نیز برای آنها فوایدی خواهد داشت که نمی توان از آن به سادگی گذشت! جمهوریخواهان در صورت کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان هم می‌توانند مانع از تصویب قوانین مورد نظر دولت جو بایدن شوند و هم با تحقیق در امور دولت و احضار مسئولان دولت برای ادای شهادت می‌توانند فشارها بر رئیس‌جمهوری ۷۹ ساله ایالات متحده را افزایش دهند. پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان همچنین به معنای پایان دوره ریاست نانسی پلوسی، رئیس ۸۲ ساله این مجلس خواهد بود. گزینه احتمالی جمهوریخواهان برای جانشینی او کوین مک‌کارتی، رهبر کنونی آنها در مجلس نمایندگان خواهد بود.رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سومین شخصیت ارشد حکومتی پس از رئیس‌جمهوری و معاونش محسوب می‌شود. کوین مک‌کارتی رابطه نزدیکی با دونالد ترامپ دارد و قطعا تلاش خود را برای حضور مجدد ترامپ یا فرد مورد تایید رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را صورت خواهد داد. بنا به برخی گزارش‌ها نانسی پلوسی در تلاش است تا در صورت پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان به عنوان سفیر آمریکا در ایتالیا معرفی شود. 

هر کدام از احزاب جمهوریخواه و دموکرات هم‌اکنون ۵۰ کرسی مجلس ۱۰۰ نفره سنا را در اختیار دارند. دموکرات‌ها به کمک رای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس سنا که در صورت تساوی آراء حق رای پیدا می‌کند حزب اکثریت در این مجلس محسوب می‌شوند. دموکرات‌ها بخت حفظ کرسی‌های خود در ایالت‌های آریزونا، جورجیا و نوادا را دارند. این در حالی است که جمهوریخواهان در دو ایالت پنسیلوانیا و ویسکانسین ممکن است از دموکرات‌ها شکست بخورند زیرا اکثریت رای‌دهندگان هر دو ایالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ به جو بایدن رای دادند. از سوی دیگر دموکرات‌ها با بهبود نسبی شاخص‌های اقتصادی و تصویب مهم‌ترین قانونی که تاکنون درباره تغییرات آب و هوایی در آمریکا وضع شده است به انتخابات میان دوره‌ای پیش‌رو امیدوارانه‌تر می‌نگرند. 

در این معادله، متغیر دیگری نیز وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت! این متغیر، مربوط به موضوع سقط جنین در آمریکاست. تصمیم دیوان عالی آمریکا در لغو حق سقط جنین به عنوان یکی از حقوق فدرال شهروندان نیز باعث شده است که زنان و جوانان که بیشتر به حزب دموکرات رای می‌دهند انگیزه بیشتری برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای داشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها